Είναι ίσως γνωστό ότι ο ΑΡΧΕΛΩΝ έχει μεγάλη ιστορία σε ότι αφορά την Περιβαλλοντική Αγωγή με δράσεις, εκδόσεις και συνεργασίες στην Αττική και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Τα τελευταία χρόνια και μετά την εδραίωση του Κέντρου Διάσωσης, ο ΑΡΧΕΛΩΝ είναι από τις λίγες ΜΚΟ που διαθέτουν χώρους ειδικά διαμορφωμένους για τη λειτουργία προγραμμάτων ενημέρωσης μαθητών. Αυτούς τους χώρους επισκέπτονται καθημερινά μαθητικές ομάδες που παρακολουθούν θεωρητική ενημέρωση για τις λειτουργίες της φύσης, τη βιοποικιλότητα και τις επεμβάσεις του ανθρώπου, ξεναγούνται στις δεξαμενές περίθαλψης των χελωνών και συμμετέχουν σε συζητήσεις και εξαγωγή συμπερασμάτων.

Εκτός όμως από τα πιο πάνω θέλοντας να έρθει σε πιο στενή επαφή με το μαθητόκοσμο της Γλυφάδας, για τη φετινή σχολική χρονιά ο ΑΡΧΕΛΩΝ ξεκίνησε συνεργασία με το 8ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας. Η συνεργασία ξεκίνησε πολύ απλά, όπως συχνά ξεκινούν τα μεγάλα πράγματα μετά από μια τυχαία συνάντηση ανάμεσα στην αντιπρόεδρο του ΑΡΧΕΛΩΝ Άννα Κρεμέζη-Μαργαριτούλη και στον παλαιό φίλο και συνεργάτη του ΑΡΧΕΛΩΝ, Σταμάτη Σκαμπαρδώνη, δάσκαλο με μεγάλη επίσης ιστορία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα πήρε τον τίτλο «Περιουσία μου ο πλούτος της θάλασσας» και υπολογίζουμε να υλοποιηθεί μέσα σε πέντε συναντήσεις ανάμεσα τους μαθητές της Δ’ τάξης του 8ου Δημοτικού Γλυφάδας με το δάσκαλό τους και την Ανθούλα Τόγια και άλλα στελέχη της εκπαιδευτικής ομάδας του ΑΡΧΕΛΩΝ.
Ακολουθεί συνοπτική περιγραφή .

ΣΚΕΠΤΙΚΟ-ΣΤΟΧΟΙ:
Οι θαλάσσιες χελώνες κινδυνεύουν στην ξηρά αλλά και στη θάλασσα κυρίως από ανθρώπινες ενέργειες. Στο Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών (ΚΔΘΧ) καταφθάνουν κάθε χρόνο γύρω στις 60 χελώνες που στην πλειοψηφία τους έχουν τραυματιστεί σκόπιμα από ανθρώπους. Αιτία είναι η μείωση των ιχθυαποθεμάτων που έχουν φέρει σε έντονη ανταγωνιστικότητα τους ψαράδες με τις χελώνες.

Το ετήσιο αυτό πρόγραμμα στοχεύει στην κατανόηση από τα παιδιά της αξίας της βιοποικιλότητας και των λειτουργιών της θάλασσας και στη δύναμη των παιδιών να επηρεάσουν την κοινή γνώμη για τη διατήρηση του φυσικού πόρου που λέγεται ιχθυαποθέματα.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
1η συνάντηση στο σχολείο: Παρουσίαση του εκπαιδευτικού πακέτου του ΑΡΧΕΛΩΝ «Ψαράδες και Χελώνες» από στελέχη της εκπ/κής ομάδας του ΑΡΧΕΛΩΝ. Συζήτηση εξαγωγή συμπερασμάτων.

2η συνάντηση εκτός σχολείου: Ημερήσια επίσκεψη στο λιμάνι της Γλυφάδας. Συνεντεύξεις με ψαράδες, άνοδος και ξενάγηση σε ένα ψαροκάικο. Επίσκεψη σε ψαράδικο ή ψαραγορά και στα «κατεψυγμένα» ενός Σούπερ Μάρκετ. Καταγραφή των ψαριών και θαλασσινών με τη χώρα προέλευσης .

3η συνάντηση εκτός σχολείου: Επίσκεψη και ξενάγηση στο Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών. Παρουσίαση του προγράμματος που απευθύνεται σε παιδιά Ε’ δημοτικού και συνεντεύξεις με εθελοντές του ΚΔΘΧ.

4η συνάντηση στο σχολείο: Οι μαθητές θα κληθούν να γράψουν μια επιστολή προς στο παιδί ενός ψαρά που είναι συνομήλικό τους. Επίσης να ζωγραφίσουν μια αφίσα για να αναρτηθεί στο καφενείο παραλιακής πόλης όπου συχνάζουν ψαράδες. Επίσης να δημιουργήσουν στιγμιότυπο με σύντομο διάλογο για τη βιοποικιλότητα στη θάλασσα και ίσως πεντάλεπτη ταινία με το πιο πάνω θέμα.

5η συνάντηση στο ΚΔΘΧ ή στο Σχολείο: Παρουσίαση της δουλειάς και των αποτελεσμάτων της στο κοινό (γονείς, εκπαιδευτικούς, το υπόλοιπο σχολείο, δημοτικούς άρχοντες, εκπροσώπους περιβ/κών οργανώσεων, μέλη και εθελοντές του ΑΡΧΕΛΩΝ κ.ά.)

Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να επαναληφθεί και για άλλες μαθητικές ομάδες τις επόμενες σχολικές χρονιές, με τη συνεργασία του Δήμου Γλυφάδας που τόσο απλόχερα υποστηρίζει και ενστερνίζεται τις δράσεις του ΑΡΧΕΛΩΝ, αλλά επίσης να αποτελέσει την ευκαιρία για μια στενότερη επαφή του ΑΡΧΕΛΩΝ με την κοινωνία της Γλυφάδας.(Α.Κ-Μ.)

πηγή: ΑΡΧΕΛΩΝ