Ένα «θέατρο συνόλου, όχι πρωταγωνιστών» που «θα κάνει τολμηρές και προχωρημένες προτάσεις, αφουγκραζόμενο τους παλμούς της εποχής μας», οραματίζεται για το Εθνικό Θέατρο ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Στάθης Λιβαθινός.

Παρουσιάζοντας σήμερα στους δημοσιογράφους το πρόγραμμα της φετινής σεζόν,εκτός από το ρεπερτόριο, το οποίο -όπως είπε- «αν και είχε καταρτιστεί από την προηγούμενη διοίκηση το διαμορφώσαμε καλλιτεχνικά και είναι πια σαν δικό μας παιδί», ο Στάθης Λιβαθινός αναφέρθηκε και σε μία σειρά από νέες δράσεις, τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση προς το Εθνικό Θέατρο με το ποσό των 220.000 ευρώ για αυτή τη χρονιά, αλλά εξέθεσε και την διάσταση των απόψεων του με το ΔΣ του θεάτρου για την αναβάθμιση της Δραματικής Σχολής, όπως ο ίδιος την οραματίζεται.

«Ανέλαβα το Εθνικό, στην πιο δύσκολη στιγμή του και αυτούς τους 4 μήνες κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να το κρατήσουμε όρθιο. Η κοινωνία περιμένει μια πρόταση συνόλου σε μια διασπασμένη εποχή» είπε στην έναρξη ο Στάθης Λιβαθινός, ευχαριστώντας τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη που του εμπιστεύθηκε μία τόσο σοβαρή και υπεύθυνη θέση. Όπως ανέφερε, στους άμεσους στόχους του είναι να αποκτήσουν μία ταυτότητα όλες οι Σκηνές του Εθνικού, το οποίο πρόκειται ν’ ανοίξει την παλέτα του σε όλες τις μορφές τέχνης, όπως τη μουσική και το χορό. Έτσι, σύμφωνα με τον ίδιο, η Κεντρική Σκηνή του Τσίλερ θα είναι αφιερωμένη στο κλασσικό θέατρο, η Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» στη νέα ελληνική δραματουργία, το ισόγειο του Rex θα φιλοξενεί σύγχρονα έργα και μουσικό θέατρο, ενώ η σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» θ’ αποκτήσει χαρακτήρα χοροθεάτρου όπου θα δοκιμάζονται καινούριες θεατρικές φόρμες.

Ακόμη, ανακοίνωσε την καθιέρωση μίας νέας τιμολογιακής πολιτικής που θα περιλαμβάνει μειωμένα εισιτήρια (στην τιμή των 10 ευρώ) για νέους έως 28 ετών, άτομα άνω των 65 αλλά και για οικογένειες, καθώς και δύο νέες δράσεις: τις «Ανοιχτές ακροάσεις» όπου θα δίνονται δωρεάν μαθήματα κίνησης στους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου και τις «Ανοιχτές πρόβες» όπου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει όλα τα στάδια για την προετοιμασία μία παράστασης. Επίσης, ο Στάθης Λιβαθινός δεν παρέλειψε ν’ αναφερθεί στην επαναδιαπραγμάτευση όλων των συμβάσεων των συντελεστών (οι οποίες έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια), καθώς και στη θεσμοθέτηση του τρόπου κατάθεσης των καλλιτεχνικών προτάσεων, αποκλειστικά και μόνο μέσα από το τμήμα δραματουργίας.

Ακρογωνιαίος λίθος η επένδυση στην εκπαίδευση

Στόχος της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, είπε ο Στ. Λιβαθινός είναι να επενδύσει στο ζήτημα της Εκπαίδευσης στο χώρο του Θεάτρου, έχοντας μεν ως αιχμή του δόρατος τη Δραματική Σχολή, αλλά διευρύνοντας παράλληλα την εκπαιδευτική διαδικασία και προς άλλους υποψήφιους δέκτες. Μέσα λοιπόν σε αυτό το πλαίσιο, οι παρεμβάσεις που προγραμματίζονται, μεταξύ άλλων, είναι η αναβάθμιση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου σε τετραετούς φοίτησης, η ίδρυση στους κόλπους της τμήματος σπουδών σκηνοθεσίας και η μετεγκατάστασή της σε ασφαλές κτίριο. Στις εκπαιδευτικές δράσεις που δρομολογεί ο Στάθης Λιβαθινός εκφράζονται και αντιρρήσεις από το διοικητικό συμβούλιο του Θεάτρου, με το επιχείρημα της «ανετοιμότητας».

«Δεν είμαστε εδώ για διεκπεραίωση» τόνισε σήμερα ο ίδιος, «αλλά για να φτάσουμε έναν προγραμματισμό στα άκρα προς όφελος του Εθνικού Θεάτρου, αλλιώς θα αποχαιρετήσουμε και θα πάμε σπίτι μας» επισήμανε ο Στάθης Λιβαθινός, απαντώντας στις απορρίψεις του ΔΣ για τα σχέδια του που αφορούν τη μεταστέγαση της Σχολής από την Πειραιώς στον Σχολείον της Ειρήνης Παππά, που θα γίνει με τη χορηγία του Ιδρύματος Λάτση (και κινδυνεύει να χαθεί), τη δημιουργία Σχολής σκηνοθεσίας και την τοποθέτηση του ίδιου στο τιμόνι της διεύθυνσης της Δραματικής Σχολής.

«Σε περίπτωση που με ρωτάτε αν έχω ένα ΔΣ που με χτυπάει στην πλάτη και μου λέει “σε στηρίζουμε, προχώρα”, όχι δεν το έχω. Το ΔΣ είναι ένας αναγκαίος θεσμός, τον ρόλο του οποίου σέβομαι απόλυτα και είναι πληγή όταν υπάρχει και δεν ελέγχει έναν καλλιτεχνικό διευθυντή. Χρειάζεται όμως και η διάθεση για διάλογο. Ένα Εθνικό θέατρο οφείλει ν’ απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό» ανέφερε ο Στάθης Λιβαθινός, τονίζοντας ότι στο δίλημμα «να κάνουμε ένα μέτριο και φθηνό θέατρο για πολλούς ή ένα ακριβό θέατρο για λίγους» επιλέγει ένα «ακριβό θέατρο για πολλούς», όπως προστάζει και ο εκπαιδευτικός ρόλος της πρώτης κρατικής μας σκηνής. «Η παιδεία είναι εθνικό θέμα κι από εκεί πρέπει να ξεκινούν όλα τα σχέδια και οι συγκρούσεις μας», υπογράμμισε.

Αυτή τη χρονιά θα δούμε, μεταξύ άλλων, Σαίξπηρ δια χειρός Γιάννη Χουβαρδά και Ντοστογιέφσκι από τον Σωτήρη Χατζάκη, τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο ως μπρεχτικό Γαλιλαίο, την Μαρία Ναυπλιώτου ως Άννα Καρένινα, τον «Θάνατο του εμποράκου» από τον Σταμάτη Φασουλή, και μια διασκευή της Ρούλας Πατεράκη στο «Δαμάζοντας τα κύματα» του Λαρς φον Τριερ. Ενώ από τον προγραμματισμό δεν θα λείπουν -όπως είπε- ο καλλιτεχνικός διευθυντής- και συνεργασίες με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, με θέατρα του εξωτερικού και με όλους τους σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς που «μπορούν ν’ αντέξουν τα φτερά μας και εμείς τα δικά τους»!

Τέλος, ο Στάθης Λιβαθινός ανακοίνωσε την επανίδρυση της Πειραματικής Σκηνής, με υπεύθυνους τους ηθοποιούς και σκηνοθέτες Πρόδρομο Τσινικόρη και Ανέστη Αζά να σχεδιάζουν παραστάσεις «σύγχρονες και παρεμβατικές και να προσκαλούν καλλιτέχνες ανήσυχους με νέες αφηγήσεις να καταθέσουν». Επίσης, στις νέες δράσεις του περιλαμβάνονται η λειτουργία Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών και την εποπτεία της Λυδίας Κονιόρδου, εργαστήρια Σκηνογραφίας, Φωτισμών και Μουσικής, στούντιο εκπαίδευσης για νέους συγγραφείς και εργαστήρια για παιδιά και εφήβους.