Την ώρα που όλα τα οχήματα «τρέχουν» να μπουν στην πρίζα, οι diesel κινητήρες δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους κουβέντα δίνοντας λύσεις σε όσους δεν μπορούν να εξαρτούν τις μετακινήσεις τους από ένα καλώδιο και ένα φορτιστή. Άλλωστε η ιδιωτική αυτοκίνηση είναι άρρηκτα συνυφασμένη με την ατομική ελευθερία που – μέχρι στιγμής τουλάχιστον – δεν εξυπηρετείται από τα plug-in οχήματα που βίαια ενέσκηψαν στη ζωή μας.

Τον πρόλογο προκάλεσε η συμβίωσή μας με το ανανεωμένο Audi Q5, εφοδιασμένο με ένα ήπια υβριδικό 2λιτρο πετρελαιοκινητήρα που συνδυάζει απόδοση (200 ίππων), ροπή από χαμηλά, οικονομία κατανάλωσης και κατά συνέπεια αυτονομία, στοιχείο απαραίτητο για οχήματα όπως αυτό το επιβλητικό SUV που μπορεί να κάνει μεγάλα ταξίδια.

Οι diesel μεγάλου κυβισμού είναι μια ρεαλιστική λύση για όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα –κυρίως- εκτός αλλά και εντός πόλεων, πόσο μάλλον όταν συνοδεύουν οχήματα σαν το Q5 της δοκιμής μας που εκτός του κινητήρα, ήταν εφοδιασμένο με τετρακίνηση (quattro) και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (S tronic) 7 σχέσεων.

Με μια ματιά

Το ανανεωμένο Q5 ελάχιστα ξεφεύγει από το βασικό μοτίβο του μοντέλου, καθώς έχει υποστεί μόνο περιορισμένες σχεδιαστικές αλλαγές σε επιμέρους σημεία (όπως τα φωτιστικά σώματα). Πρόκειται για ένα επιβλητικό SUV ο όγκος του οποίου «κρύβεται» από τις κουπέ γραμμές του πίσω μέρους, το μήκος του οποίου επιτρέπει και τη χρήση εντός της πόλης, γεγονός στο οποίο συνάδει και η ευκολία χρήσης του. Οι μεγάλοι τροχοί των 20 ιντσών «πατούν» γερά στο δρόμο το αμάξωμα των 1.800+ κιλών με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και το εντυπωσιακό εμπρός μέρος.

Η τελειότητα της κατασκευής και το λεπτό γούστο χαρακτηρίζει εκτός και εντός το Q5 κυρίως στην έκδοση S Line της δοκιμής μας, με έμφαση στο εσωτερικό όπου σχεδίαση, υλικά και συναρμογή συνθέτουν ένα υπεράνω κριτικής πολυτελές περιβάλλον προσανατολισμένο στην εργονομία και την άνεση. Ταυτόχρονα, έχει αναβαθμιστεί το τεχνολογικό και ψηφιακό υπόβαθρο του οχήματος που περιλαμβάνει την τελευταία λέξη της σχετικής τεχνολογίας που έχει το γκρουπ VW διαθέσιμο για αυτή την κατηγορία.

Το αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων είναι το εκσυγχρονισμένο MIB3 με τριπλάσια υπολογιστική ισχύ από την προηγούμενη έκδοση και πρόσθετες δυνατότητες, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών να διακρίνεται για την ευχρηστία του και την εντυπωσιακά υψηλή ανάλυση.

Η κεντρική οθόνη είναι 10,1 ιντσών, ενώ έχει καταργηθεί ο κεντρικός περιστροφικός διακόπτης, αλλά διατηρούνται πολλοί φυσικοί διακόπτες, που διευκολύνουν ιδιαίτερα τον χρήστη ειδικά την ώρα που οδηγεί και ψάχνει τις πιο συχνές λειτουργίες.

Τα σπορ δερμάτινα καθίσματα με το flat bottom τιμόνι της έκδοσης S line υποστηρίζουν τις άριστα οδηγικές δραστηριότητες, ενώ η αψεγάδιαστη εργονομία πάσχει μόνο από την προς τα πίσω ορατότητα, η οποία εξυπηρετείται κυρίως από μια ευκρινέστατη κάμερα οπισθοπορείας. Όσον αφορά τον εξοπλισμό, η βασική έκδοση είναι ιδιαίτερα πλούσια, ενώ προσθέτοντας προαιρετικά στοιχεία προκειμένου να φτάσεις στην έκδοση S line της δοκιμής μας, η τιμή ανεβαίνει αισθητά.

Χωροταξικά, η καμπίνα του Q5 υποδέχεται έως και 5 ενήλικες με σχετική άνεση, με τον χώρο αποσκευών να χωρά 510 λίτρα, χωρίς όμως την ύπαρξη ρεζέρβας, απαραίτητου εξαρτήματος για ένα όχημα που ουσιαστικά μπορεί να πάει το ίδιο εύκολα εντός και εκτός ασφαλτόδρομων

Κινητήρας – Μετάδοση

Ψυχή του μεσαίου γερμανικού SUV είναι ένας 2λιτρος κινητήρας diesel (TDI) απόδοσης 204 ίππων και 400 Nm ροπής, η λειτουργία του οποίου ενισχύεται από ένα μικρής ισχύος ηλεκτρικό κινητήρα-εναλλάκτη, που βοηθά την απόδοση και περιορίζει την κατανάλωση. Επιπλέον, διάφορες βελτιώσεις και αλλαγές που έχουν μειώσει κατά 22,5 κιλά το βάρος (20 κιλά από το αλουμινένιο μπλοκ και άλλα 2,5 κιλά από το νέο στροφαλοφόρο) του κινητήρα η απόδοση του οποίου είναι υψηλότερη από αυτόν της προηγούμενης γενιάς.

Το 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης (quattro), δημιουργεί ένα όχημα ικανό να ανταπεξέλθει σε πολλαπλούς ρόλους με απόδοση πολύ πάνω από το μέσο όρο σε κάθε έναν από αυτούς.

Ο συνδυασμός κινητήρα – μετάδοσης δεν δυσκολεύεται σε καμιά περίπτωση με τα 1.900 κιλά βάρους του αμαξώματος, επιταχύνοντάς το από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 7.6΄΄, για να το φτάσουν στη συνέχεια σε τελική ταχύτητα 222 χλμ/ώρα. Όμως ακόμα πιο εντυπωσιακές είναι οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις καθώς η μέγιστη ροπή αποδίδεται από μόλις 1.750 στροφές, γεγονός που κάνει πανεύκολες και ασφαλείς τις προσπεράσεις, διατηρώντας σχετικά χαμηλά την μέση κατανάλωση. Η τελευταία στη διάρκεια της δοκιμής μας έδωσε μέση τιμή 7,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα σε μικτές διαδρομές, τιμή που μπορεί να ανέβει περίπου στα 8 λίτρα αν στους αυτοκινητόδρομους ταξιδεύεις με περισσότερα από 130-140 χλμ/ώρα, ή να πέσει με συγκρατημένη οδήγηση στις πόλεις κάτω από τα 7 λίτρα. Σε κάθε περίπτωση το ρεζερβουάρ των 65 λίτρων, δίνει αυτό που ακόμα δεν μπορεί να δώσει ένα ηλεκτροκίνητο ανάλογης τιμής όχημα, δηλαδή την αυτονομία που στην περίπτωση της δοκιμής μας μπορεί εύκολα να ξεπεράσει τα 800 χιλιόμετρα.

Από τη θέση του οδηγού

Στο δρόμο, το μεγαλόσωμο SUV κρύβει με ευκολία το βάρος και τις διαστάσεις του χάρη στην απόδοση του diesel κινητήρα, που δίνει εκπληκτική ευκολία επιτάχυνσης από χαμηλές στροφές, την ώρα που ο μέτριος θόρυβος λειτουργίας του δεν περνά στην άριστα ηχομονωμένη καμπίνα. Η μόνωση είναι τόσο καλή που αν δεν πατήσεις τέρμα γκάζι με ανοικτό παράθυρο, μόνο από το στροφόμετρο και την άδεια κυκλοφορίας καταλαβαίνεις το είδος του καυσίμου.

Ταυτόχρονα, το αυτόματο κιβώτιο βρίσκεται σχεδόν πάντα στο σωστό εύρος στροφών συμβάλλοντας τόσο στην αθόρυβη λειτουργία όσο και στην οικονομία καυσίμου. Ο συγχρονισμός κινητήρα – μετάδοσης είναι τόσο σωστός, που ακόμα και ο πλέον ανήσυχος οδηγός σπάνια θα επέμβει με χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων, ακόμα και με το προφίλ στη θέση efficiency (υπάρχουν ακόμα 5 προφίλ, ανάμεσα στα οποία και το off road).

Από τα πρώτα χιλιόμετρα οδηγός και επιβάτες αντιλαμβάνονται τον ορισμό της premium μετακίνησης, καθώς η σταθερότητα, η άνεση, η ευθυβολία και η ποιότητα κύλισης του Q5 αξίζουν τα περίπου έξη δεκαχίλιαρα της τιμής του. Η ανάρτηση στις περισσότερες περιπτώσεις διατηρεί άψογη ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας και άνεσης, ενώ δυσανασχετεί μόνο σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες συνήθως με χαμηλές ταχύτητες και σε απότομες υψομετρικές διαφορές ασφάλτου, κυρίως λόγω του χαμηλού προφίλ των ελαστικών. Τα τελευταία ευθύνονται και για τις περιορισμένες επιδόσεις σε χωμάτινες διαδρομές εκεί όπου ο οδηγός περιορίζεται και από την ψυχολογία, καθώς ο οποιοσδήποτε σοβαρός τραυματισμός ελαστικού δεν είναι δυνατόν να αποκατασταθεί από το κιτ επισκευής.

Πάντως η τετρακίνηση, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό συμπλέκτη δικαιολογεί με το παραπάνω κάθε γράμμα της θρυλικής λέξης Quattro, εξασφαλίζοντας πρόσφυση και σιγουριά ανεξαρτήτως τερέν και περιβαλλοντικών συνθηκών.

Τέλος, το όχι ιδιαίτερο σε αίσθηση τιμόνι δεν εκθέτει την κατασκευή καθώς συνηθίζεται εύκολα, τα φρένα δεν «μασούν» ούτε στην πιο… βάρβαρη χρήση, ενώ τα φώτα ανταποκρίνονται με το παραπάνω στις επιδόσεις του οχήματος.

Δια ταύτα

Με μια λέξη: εξαιρετικό. Ένα πλήρες όχημα που μπορεί να είναι και το μοναδικό για μια οικογένεια ή μεμονωμένους πολυπράγμονες χρήστες, κάνοντας με ευκολία, ποιότητα και οικονομία διαδρομές από σπίτι – δουλειά – σπίτι, έως ταξίδια από Ταίναρο στο Ροβανιέμι.

Ποιοτικό, με τεχνολογίες αιχμής, πολυτέλεια, χώρους, άψογη οδική συμπεριφορά και περιορισμένο κόστος χρήσης, αποτελεί ιδανική επιλογή για όσους γράφουν πολλά χιλιόμετρα το χρόνο και αρέσκονται να οδηγούν.

Είναι βέβαια ακριβό, αλλά αξίζει μέχρι και το τελευταίο ευρώ από τα χρήματα που θα δώσει όποιος ξέρει από αυτοκίνητα, δεν επηρεάζεται από την πιεστική επιβολή της ηλεκτροκίνησης και δεν θέλει να είναι με τη θηλιά της άδειας μπαταρίας στο λαιμό.

Υπέρ

  • Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής
  • Τεχνολογία αιχμής
  • Χώροι – Εξοπλισμός
  • Κινητήρας – Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης – Ηχομόνωση
  • Κατανάλωση
  • Φρένα – Φώτα

Κατά

  • Ελαφρύ τιμόνι
  • Ορατότητα προς τα πίσω
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μεσαίο επιβατικό SUV/Crossover
  • Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.682×1.893×1.662 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.819 χλστ
  • Βάρος: 1.900 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 510 – 1.480 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 65 λτ
  • Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, 1.968 κ.εκ.
  • Ισχύς: 204 ίπποι στις 3.800-4.200 σαλ
  • Ροπή: 400 Nm/1.750-3.250 σαλ
  • Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
  • Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη S-Tronic 7 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
  • Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός & πίσω
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενη με κύκλο στροφής 11,8 μ.
  • Τροχοί: 255/45/20
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7.6΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 222 χλμ/ώρα
  • Μέση κατανάλωση: 7,6 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 173 γρ/χλμ
  • Τιμή: από 65.900 ευρώ (αυτ/του δοκιμής 67.900 ευρώ)