Αν το EuroNCAP δίνει πέντε αστέρια σε ένα αυτοκίνητο που όταν πέφτει στον τοίχο διαλύεται αλλά σώζει ζωές, πόσα αστέρια πρέπει να δώσει σε ένα άλλο που φρενάρει πριν πέσει και αποφεύγει τη σύγκρουση;

Το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για το οποίο μιλάμε έχει τα αρχικά ΑΕΒ από τις αγγλικές λέξεις «αυτόνομο φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης» και από το Νοέμβριο του 2013 θα γίνει υποχρεωτικό στα επαγγελματικά οχήματα. Μπορεί αυτό να μην επηρεάζει τα Ι.Χ. όμως το EuroNCAP έχει αποφανθεί πως σύντομα θα πάψει να δίνει 5 αστέρια στις δοκιμές του αν ένα αυτοκίνητο δεν είναι εξοπλισμένο με αυτό.

Και έτσι, χωρίς να χρειάζεται να «επέμβει» η Ε.Ε. το σύστημα θα γίνει λίγο πολύ «υποχρεωτικό» με αυτόν τον έμμεσο τρόπο. Ίσως να πάρει λίγο παραπάνω από το 2013, όμως είναι βέβαιο πως το επόμενο αυτοκίνητο των περισσοτέρων θα φρενάρει μόνο του όταν αντιλαμβάνεται κίνδυνο.

Σήμερα το 20% των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη διαθέτει αυτό το μηχανισμό. Κατασκευαστές όπως η Volvo, η Lexus, η Honda και άλλοι έχουν δείξει ότι το σύστημα δουλεύει, ενώ πολλά μοντέλα της Mercedes το διαθέτουν στο στάνταρ πακέτο τους. Είναι πλέον και μικρά αυτοκίνητα όπως το νέο Skoda Citigo να το προσφέρουν σαν έξτρα εξοπλισμό.

Δε μιλάμε για απλή ειδοποίηση του οδηγού. Τα ραντάρ εμπρός μετράνε την απόσταση από το εμπόδιο, και γνωρίζοντας τη σχετική ταχύτητα, αποφασίζουν πως όταν και αφού δεν φρέναρε ο οδηγός, θα φρενάρουν για εκείνον. Και φαίνεται πως η αποτελεσματικότητα είναι σημαντική, αφού το EuroNCAP θεωρεί πως η συμβολή τους στη μείωση των νεκρών αλλά και των συγκρούσεων θα είναι καθοριστική.

Εσείς όμως τι λέτε; Πως σας φαίνεται η ιδέα ένας αυτοματισμός να έχει τέτοια ισχύ και μάλιστα στα φρένα του αυτοκινήτου σας; Οι ειδικοί λένε πως οι δισταγμοί δεν προέρχονται από βάσιμους φόβους, αλλά ότι προκύπτουν από τη δυσπιστία των ανθρώπων απέναντι στην τεχνολογία.

Το ABS και το ESP εξάλλου είναι συστήματα που πολεμήθηκαν από μεγάλη μερίδα του κοινού που έβλεπαν και σε αυτά «παρέμβαση» στο έργο του οδηγού, αποδείχτηκαν όμως αποτελεσματικά, ανώδυνα και ελάχιστα παρεμβατικά στην οδήγηση.

Το ΑΕΒ όμως; Κάποιοι λένε πως το στιλ του κάθε οδηγού καθορίζει και τη στιγμή που αποφασίζει να φρενάρει. Όμως όσοι το αφήνουν για την τελευταία στιγμή ίσως κάποια φορά να μη μπορούν να υπερνικήσουν τους νόμους της φύσης και δε θα προλάβουν. Ένα σύστημα σαν το ΑΕΒ θέτει το όριο του ποια είναι αυτή η τελευταία στιγμή και τότε επεμβαίνει για να αποτρέψει τη σύγκρουση.

Φυσικά υπάρχουν και άλλα «πολιτικά» συμφέροντα, αφού η μείωση των συγκρούσεων μειώνει εκτός από τους κινδύνους τραυματισμούς και τα έξοδα επισκευής που πλέον βαρύνουν αποκλειστικά τις ασφαλιστικέ εταιρείες. Ένα τέτοιο σύστημα θα βοηθούσε πολύ τα ταραγμένα οικονομικά τους, όμως πίσω από αυτή τη σκέψη δεν πρέπει να χαθεί η ουσία του ζητήματος.

Και επανερχόμαστε σε εσάς. Πως βλέπετε ένα τέτοιο μηχανισμό που επεμβαίνει στα φρένα; Νοιώθετε μεγαλύτερη ασφάλεια αν ξέρετε πως αν για οποιοδήποτε λόγο δεν προλάβετε να φρενάρετε εσείς, θα φρενάρει το αυτοκίνητο μόνο του; Βλέπετε αυτό το σύστημα σαν το λογικό επόμενο βήμα στα «υποχρεωτικά» των αυτοκινήτων μετά το ΑΒS και το ESP;

Ή θεωρείτε πως πλέον επεμβαίνει πολύ στη διαδικασία της οδήγησης και των αποφάσεων του οδηγού; Και μετά είναι και η εμπιστοσύνη. Μήπως φοβάστε ότι μπορεί να κάνει τα δικά του, και το χειρότερο, πάνω στη λάθος στιγμή; Τι λέτε λοιπόν;

Πηγή: Autotriti.gr