Τα ρούχα που επιλέγουμε να φορέσουμε κάθε μέρα στον εργασιακό μας χώρο αποτελούν αναπόσπαστα ένα κομμάτι του χαρακτήρα μας. «Μιλάνε» για την προσωπικότητά μας, μαρτυρούν τον εσωτερικό μας κόσμο και τις προθέσεις μας και μέσα από αυτά καλούμαστε κάθε φορά να υποδυθούμε έναν διαφορετικό ρόλο.

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι εργαζόμενοι πέφτουν σε στιλιστικά ατοπήματα και υπερβολές, που μπορεί να τους καθορίσουν καθώς η δύναμη της εικόνας είναι πολύ μεγάλη. Το ντύσιμο επηρεάζει σε πολλά επίπεδα την επικοινωνία στον εργασιακό χώρο όπως λέει στο newsbeast.gr ο επικοινωνιολόγος Γιώργος Παπατριανταφύλλου.

«Όταν το ντύσιμο δεν είναι συμβατό με την “υπόσχεση” της θέσης τότε αποσπάται η προσοχή του εγκεφάλου, ο οποίος προσπαθεί να εξηγήσει, να κατανοήσει γιατί συμβαίνει αυτό και προσπερνά ενδεχομένως σημαντικά επαγγελματικά μηνύματα.

Εάν, για παράδειγμα, ένας διευθύνων σύμβουλος εμφανιστεί με ντύσιμο το οποίο θα μπορούσε να έχει στην οικία του τότε οι άνθρωποι με τους οποίους θα συνεργαστεί θα διερωτώνται διαρκώς γιατί έχει προσέλθει έτσι ντυμένος με αποτέλεσμα να μην διεισδύουν τα μηνύματα του στον επιθυμητό βαθμό. Επιπλέον το ντύσιμο μας “αφηγείται” μέρος της ίδιας μας της ιστορίας . Η ενδυματολογική μας εικόνα μαρτυρά ποιοι είμαστε» λέει ο Παπατριανταφύλλου.

Τα ρούχα που θα επιλέξουμε να φορέσουμε στο γραφείο λένε πολλά για την προσωπικότητά μας και επηρεάζουν την ψυχολογία μας και την απόδοσή μας.

Αυτό, όπως υποστηρίζει ο κ. Παπατριανταφύλλου, γίνεται «μέσω της αρμονίας και της ισορροπίας της επιδιωκόμενης εικόνας που επιθυμούμε να διατηρούμε και του ποσοστού επίτευξης αυτού σύμφωνα πάντα με τα πρότυπα που ο εγκέφαλος μας έχει δημιουργήσει».

Όπως αναφέρει ο επικοινωνιολόγος «κάθε άνθρωπος σχηματίζει μία εικόνα , ένα προφίλ το οποίο εκτιμά πως είναι αντιπροσωπευτικό για να δηλώσει ποιος είναι . Εάν ο ίδιος ο εγκέφαλος μας ταυτίσει με επιτυχία την επιδίωξη με την πραγμάτωση τότε επέρχεται συμφωνία των συνάψεων και εκφράζεται με καλύτερη ψυχολογία».

Ποια ρούχα μας υπονομεύουν

Από τον κανόνα του ντυσίματος κανείς δεν φαίνεται να γλιτώνει, είναι όμως πολύ σημαντικό να ντυνόμαστε όπως αρμόζει στον κάθε επαγγελματικό χώρο καθώς «στα 4 πρώτα λεπτά κάθε νέας επαγγελματικής συνάντησης διαμορφώνουμε το 90% της άποψης μας για τον άνθρωπο με τον οποίο συναντιόμαστε» αναφέρει ο κ. Παπατριανταφύλλου.

«Η επαγγελματική μας εμφάνιση έχει να κάνει με το βαθμό ελευθερίας που προσφέρει το είδος της επιχείρησης» λέει στο newsbeast.gr η Σύμβουλος Επικοινωνίας και Ανάπτυξης Ντέμη Μωραΐτου. Πχ σ’ ένα χώρο υγείας, τραπεζικό ή μία ασφαλιστική εταιρεία η εμφάνιση πρέπει να είναι πιο σοβαρή. Σε ένα χώρο καλλιτεχνικό, αθλητικό, τηλεοπτικό η εμφάνιση συνήθως είναι πολύ πιο ελεύθερη.

Ποια ρούχα είναι απαγορευτικά; Η κ. Μωραΐτου συμβουλεύει:

  • Ποτέ τζιν. Ακόμα και σε casual Friday προτιμήστε ένα πάνινο παντελόνι. Ακόμη και αν είναι πανάκριβο τζιν δεν είναι business ντύσιμο.
  • Οι γυναίκες καλό είναι να αποφεύγουν τα πολύ στενά, τα πολύ κοντά ρούχα και τα πολύ ψηλά τακούνια.
  • Απαγορευτικά είναι τα διάφανα, τα ρούχα με στρας, τα χρυσά ή ασημένια, τα πολύ φωσφόριζέ, τα εξώπλατα.
  • Για τους άντρες οι γραβάτες με cartoons, οι άσπρες κάλτσες με μαύρα παπούτσια, οι αλυσίδες στο λαιμό και γενικά οι στιλιστικές ακρότητες.
  • Το πιο επαγγελματικό χρώμα είναι το μπλε σκούρο. Ακολουθεί το γκρι σε όλους τους τόνους και φυσικά το μαύρο για πιο επίσημο.
  • Καλό είναι αν κάποιος φοράει ταγιέρ ή κοστούμι να είναι στο ίδιο χρώμα.
  • Για τις γυναίκες επιτρέπονται πουκάμισα ή μπλουζάκια με μανίκι σε διάφορα χρώματα ή εμπριμέ.
  • Επιλέξτε απαλά υφάσματα, άνετες γραμμές χωρίς θεατρικότητα γιατί μπορεί πχ ένα σακάκι να συνδυαστεί με πάρα πολλά άλλα ρούχα όπως ένα πουκάμισο, ένα φουστάνι, μία φούστα κ.α.
  • Σημαντικά είναι επίσης η καθαριότητα, μία απαλή κολόνια, ένα φρέσκο χτένισμα, πολύ λίγα αξεσουάρ. Όλα αυτά δημιουργούν ένα καθαρό αποτέλεσμα.
  • Σέξι ντύσιμο: Μία πινελιά σέξι πχ ένα σκίσιμο ή μία πιο ψηλή γόβα ή ένα πιο αποκαλυπτικό μπλουζάκι αλλά όχι όλα μαζί

Είμαστε ό,τι φοράμε;

Κάθε φορά που διαλέγουμε ένα ρούχο κάτι θέλουμε να πούμε ή κάτι θέλουμε να κρύψουμε. «Το ντύσιμο λέει την ιστορία μας και μαρτυρά στοιχεία του χαρακτήρα μας και της ίδιας μας της προσωπικότητας. Το ντύσιμο επηρεάζει δραστικά τις αποφάσεις μας για το πως θα “αντιμετωπίσουμε” και με ποια συμπεριφορά τους ανθρώπους» λέει ο κ. Παπατριανταφύλλου.

Αυτό αποδεικνύεται και από πειράματα κοινωνικών ψυχολόγων, όπως επισημαίνει. «Σε αυτά έναν κακοντυμένο άνθρωπο ο οποίος επιχείρησε να περάσει με κόκκινο σηματοδότη για τους πεζούς μία πολυσύχναστη λεωφόρο ακολούθησε το 0% των άλλων πεζών που περίμεναν μαζί του ενώ όταν ο ίδιος άνθρωπος άλλαξε ενδυμασία και εμφανίστηκε με καλό κοστούμι και χαρτοφύλακα τον ακολούθησε το 70% των πεζών. Ποιος θα εμπιστευόταν την ασφάλεια ζωής του ιδίου και της οικογένειας του σε έναν ασφαλιστικό σύμβουλο με λερωμένο πουκάμισο» λέει.

Από την πλευρά της η κ. Μωραΐτη υποστηρίζει ότι το «είμαστε ό,τι φοράμε» δεν ισχύει απόλυτα. «Μάλλον φοράμε αυτό που είμαστε. Καλό θα είναι να σκεφτόμαστε τι μήνυμα στέλνουμε με κάθε επαγγελματική εμφάνισή μας και να προσαρμόζουμε τα ρούχα μας» τονίζει.