Χρονιά εξελίξεων φαίνεται πως θα είναι το 2019 για την αγορά των λευκών ηλεκτρικών συσκευών (ψυγεία, ηλεκτρικές κουζίνες, πλυντήρια κλπ), μία αγορά που ήδη τα προηγούμενα χρόνια υπέστη αρκετές ανακατατάξεις, όμως ούτε και φέτος θα βρει την… ηρεμία της. Μάλιστα, αν επιβεβαιωθούν τα όσα ψιθυρίζονται στην αγορά, θα μιλάμε για ένα έτος-σταθμό για τον κλάδο των λευκών συσκευών.

Τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στις διαπραγματεύσεις του ομίλου Olympia του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού με τη γερμανική αλυσίδα Media Markt Saturn, με αντικείμενο την εξαγορά της εν Ελλάδι θυγατρικής της δεύτερης, Media Markt, από την πρώτη. Οι διαπραγματεύσεις αυτές είχαν ξεκινήσει πέρυσι, χωρίς να καταλήξουν σε συμφωνία, όμως φέτος έχουν αναζωπυρωθεί και υπάρχει έντονη φημολογία ότι οι δύο πλευρές δεν απέχουν και τόσο πολύ από το deal.

Αν οι διαπραγματεύσεις έχουν αίσιο τέλος, η εξέλιξη αυτή θα σηματοδοτήσει την είσοδο της αλυσίδας καταστημάτων Public στην αγορά των λευκών συσκευών. Και αυτή η είσοδος εκτιμάται ότι θα προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στην αγορά όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, καθώς τα Public είναι ένας πολύ ισχυρός παίκτης με γερές «πλάτες» και σίγουρα θα επιχειρήσει ένα δυνατό «μπάσιμο» στο νέο αυτό πεδίο δράσης, απειλώντας ευθέως τους σημερινούς πρωταγωνιστές της αγοράς. Δεν αποκλείεται λοιπόν μέσα στο 2019, δίπλα στα βιβλία, τα κινητά και τις «μαύρες» συσκευές, να δούμε τον όμιλο Olympia να καταπιάνεται με συσκευές όπως ψυγεία και πλυντήρια.

Όμως υπάρχει και μία άλλη μεγάλη εταιρεία που φέρεται να σχεδιάζει την είσοδό της στην αγορά των λευκών ηλεκτρικών συσκευών. Ο λόγος για την αλυσίδα καταστημάτων «Πλαίσιο», το ενδιαφέρον της οποίας για τον συγκεκριμένο κλάδο είναι γνωστό ήδη εδώ και περίπου ένα χρόνο, όμως τώρα όλα δείχνουν ότι το όραμα της εταιρείας θα πάρει σάρκα και οστά, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην αγορά με την έλευση ενός νέου, δυνατού παίκτη.

Ανακατατάξεις στην αγορά

Εφόσον επιβεβαιωθούν αυτές οι πληροφορίες, θα μιλάμε ουσιαστικά για ένα εντελώς διαφορετικό σκηνικό στην αγορά των λευκών συσκευών, στο οποίο οι σημερινοί παίκτες θα κληθούν να προσαρμοστούν το συντομότερο δυνατό, ώστε να ανταπεξέλθουν πιο αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα και να αναχαιτίσουν την «επίθεση» των νέων τους ανταγωνιστών.

Η «καμπάνα» χτυπά πρωτίστως για τον «Κωτσόβολο», την αλυσίδα καταστημάτων που σήμερα είναι ηγέτιδα στο χώρο, διατηρώντας σημαντικό μερίδιο της αγοράς, με τις επιδόσεις της μάλιστα να αποτελούν σημείο αναφοράς για τον όμιλο Dixons Carphone, στον οποίο ανήκει. Η εταιρεία έχει καταφέρει να χτίσει μία σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, ποντάροντας στις ανταγωνιστικές προσφορές της, το ευρύ δίκτυο καταστημάτων της, αλλά και το «βαρύ» όνομά της, που μετρά 69 χρόνια ζωής στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς η «Κωτσόβολος» θα κινηθεί για να προστατεύσει τα κεκτημένα της και να διατηρήσει τον ηγετικό της ρόλο στην αγορά.

Εξίσου δύσκολο όμως θα είναι και το έργο των μικρότερων αλυσίδων και καταστημάτων πώλησης ηλεκτρικών συσκευών, όπως οι Electronet, Welcome Stores και Καρώνης, που κατέχουν μικρότερο μερίδιο στην αγορά, και με την έλευση νέων παικτών θα καταστεί όλο και δυσκολότερο να το διατηρήσουν. Οι πιέσεις που θα δεχθούν από τις αλλαγές στην ισορροπία δυνάμεων στο χώρο αναμένονται ισχυρές και θα πρέπει να βγάλουν εξίσου ισχυρές άμυνες για να αντέξουν στον ανελέητο ανταγωνισμό.

Γιατί τόση κινητικότητα;

Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς για ποιο λόγο δύο μεγάλοι όμιλοι που μέχρι σήμερα δεν είχαν ασχοληθεί με τις λευκές συσκευές, τώρα φλερτάρουν με αυτόν τον τομέα. Η απάντηση βρίσκεται στα οικονομικά στοιχεία για τον κλάδο των λευκών συσκευών, τα οποία δείχνουν ότι μετά από μία παρατεταμένη κάμψη στα χρόνια της κρίσης, η αγορά βρίσκεται τώρα σε φάση ανάκαμψης. Μάλιστα, ενώ η τάση αυτή αφορά γενικότερα τον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, οι λευκές συσκευές αναδεικνύονται σε «πρωταθλήτριες» της ανάπτυξης. Αυτό αποδίδεται εν μέρει στην άνθηση των μισθώσεων ακινήτων μέσα από πλατφόρμες τύπου Airbnb, η οποία έχει ωθήσει πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων να ανακαινίσουν τις ιδιοκτησίες τους, προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες που αναζητούν προσωρινή διαμονή. Και σε αυτήν τη λογική, συχνά εξοπλίζουν τα καταλύματά τους με ολοκαίνουργιες λευκές συσκευές…

Είναι γεγονός πως η οικονομική κρίση στη χώρα μας έπληξε βαρύτατα την αγορά των ηλεκτρικών συσκευών, όπως άλλωστε και κάθε άλλο οικονομικό κλάδο. Το μεγαλύτερο ίσως πλήγμα ήταν η κατάρρευση της Ηλεκτρονικής Αθηνών, ενός παραδοσιακού παίκτη της αγοράς, ο οποίος δεν μπόρεσε να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και άφησε πίσω της ένα δυσαναπλήρωτο κενό και ένα πολύ βαρύ κλίμα. Ωστόσο, τρία χρόνια μετά το «λουκέτο», τα πράγματα μοιάζουν να έχουν αλλάξει προς το καλύτερο, με την εταιρεία συμβούλων «Στόχασις» να εκτιμά πως για τα επόμενα χρόνια, μέχρι και το 2021, ο όγκος πωλήσεων ηλεκτρικών συσκευών θα αναπτύσσεται κατά μέσο όρο κατά 4% κάθε χρόνο.

Αυτό το θετικό «κύμα» δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο από τις διοικήσεις ομίλων που έχουν πάντα τεντωμένες τις «κεραίες» τους, έτοιμες να δοκιμάσουν τις τύχες τους σε νέες, άγνωστες γι’ αυτές αγορές, προκειμένου να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά τους. Όμως αναμφίβολα οι σημερινοί παίκτες της αγοράς δεν θα παραδοθούν χωρίς μάχη, και άρα θα πρέπει να περιμένουμε στο εγγύς μέλλον μία σκληρή «μάχη» για τη διεκδίκηση της πρωτοκαθεδρίας στις λευκές συσκευές, και γενικότερα στις ηλεκτρικές συσκευές.

TAGS