Το ζήτημα που ανέκυψε έπειτα από τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία θέτει με ερώτησή του προς το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων ο βουλευτής της ΝΔ Χρίστος Δήμας.

Συγκεκριμένα ο κ. Δήμας χαρακτηρίζει άστοχη την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού και αντίθετη με το σύνολο ανάλογων εκπαιδευτικών πρακτικών αριστείας που επιτυχημένα εφαρμόζονται στις δυτικές και ευρωπαϊκές κοινωνίες και που έχουν λειτουργήσει υπέρ των βελτιωτικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της εκπαίδευσης των χωρών τους.

Στο κείμενο της ερώτησής του, επίσης, ο Χρίστος Δήμας αναφέρει πως τα πειραματικά και τα πρότυπα σχολεία αποτελούν φυτώρια καινοτομίας με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή πρότυπων μεθόδων διδασκαλίας τα οποία δυνητικά θα μπορέσουν να εφαρμοστούν και να ωφελήσουν το σύνολο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα.

Παράλληλα, ζητά να πληροφορηθεί για το αν σκοπεύει η κυβέρνηση να καταργήσει τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, για την τύχη των πειραματικών σχολείων των ΑΕΙ αλλά και συνολικά για τη θέση της κυβέρνησης στο ζήτημα των κέντρων αριστείας στον χώρο της εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα στην ερώτηση αναφέρεται:

Προς: τον κ. Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Κατάργηση Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων»

Η αντίληψη του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την λειτουργία, τον ρόλο και την αποστολή των πρότυπων και πειραματικών σχολείων στην χώρα αναμφισβήτητα προβληματίζει. Συγκεκριμένα, η αναφορά του αρμόδιου υπουργού ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα «μοιάζει σχεδόν έως και χιτλερικό» οδηγώντας στην παραίτηση όλα τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής των Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) εκτός από άστοχη έρχεται και σε αντίθεση με το σύνολο ανάλογων εκπαιδευτικών πρακτικών αριστείας που επιτυχημένα εφαρμόζονται στις δυτικές και ευρωπαϊκές κοινωνίες και που έχουν λειτουργήσει υπέρ των βελτιωτικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της εκπαίδευσης των χωρών τους.

Σημειώνεται πως τα πειραματικά και τα πρότυπα σχολεία αποτελούν φυτώρια καινοτομίας με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή πρότυπων μεθόδων διδασκαλίας τα οποία δυνητικά θα μπορέσουν να εφαρμοστούν και να ωφελήσουν το σύνολο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα. Μάλιστα η επαναφορά του θεσμού (2013) και η αναβάθμιση της διαδικασίας εισαγωγής των μαθητών μέσω γραπτών εξετάσεων αντί κλήρωσης ήρθε ακριβώς ως αναγνώριση της παραπάνω ανάγκης αλλά και της εισαγωγής σε αυτά με κριτήρια αντικειμενικά και διαφανή.

Επομένως, η αποστολή ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτεί – αντί για την απαξίωση ή την κατάργησή του – την ενίσχυση του, μέσω μιας τακτικής επίσημης αποτίμησης και αντικειμενικής αξιολόγησης του παραγόμενου ερευνητικού, εκπαιδευτικού και επιμορφωτικού έργου που συντελείται στα πειραματικά σχολεία καθώς και την περαιτέρω ενθάρρυνση τους από την πολιτεία για την εισαγωγή και εφαρμογή καινοτόμων και δημιουργικών δράσεων και διδακτικών μέσων.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω:

– Η κυβέρνηση σκοπεύει να καταργήσει τον θεσμό των πειραματικών και πρότυπων σχολείων; Ποια η τύχη των πειραματικών σχολείων των ΑΕΙ;

– Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης συνολικά για τα κέντρα και φυτώρια αριστείας στον χώρο της εκπαίδευσης;