Ο Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, με παρέμβασή του στη Βουλή, πραγματοποίησε επίθεση κατά του ΣΥΡΙΖΑ, που όπως δήλωσε, «παίζει με το νόμισμα της χώρας».

Η παρέμβαση σε έντονο προεκλογικό τόνο του κ. Στουρνάρα πραγματοποιήθηκε κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου «Ενσωμάτωση της οδηγίας για την πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και στην προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων».

«Βλέπω ότι η χθεσινή αναφορά μου στη διχοτόμηση ή τριχοτόμηση της προσωπικότητας του ΣΥΡΙΖΑ, όσον αφορά το νόμισμα, δημιούργησε πολύ μεγάλη νευρικότητα και ταραχή στις τάξεις σας. Λυπάμαι, αλλά είναι πολύ αργά για εσάς. Παίξατε με το νόμισμα της χώρας» ανέφερε ο κ. Στουρνάρας και συνέχισε:

«Θυμάστε, σας είχα προειδοποιήσει εδώ και ενάμιση χρόνο, μιλώντας με τον κύριο Τσίπρα στη Βουλή, ότι είναι επικίνδυνο αυτό που κάνετε. Αναφέρεστε στην Αργεντινή και σε όλα τα λανθασμένα παραδείγματα. Σας αντιμετώπισα με μεγάλη ευγένεια και με σεβασμό.

Τώρα, όμως, βλέπετε τι τέρας δημιουργήσατε. Γι αυτό σας πιάνει νευρικότητα. Προφανώς οι δημοσκοπήσεις σας το λένε. Όταν το σαράκι μπει στο ξύλο βγαίνει δύσκολα. Και σε αυτό τώρα σας εύχομαι καλή τύχη.

Η κυρία Κωνσταντοπούλου για μία ακόμη φορά με μεγάλη και αδικαιολόγητη οργή -που την καταλαμβάνει όποτε με βλέπει- σκανδαλολόγησε ασυστόλως. Αυτά, βέβαια, τα ακούω βερεσέ. Κάνω τη δουλειά μου, όπως το υπαγορεύει η συνείδησή μου, οι νόμοι της χώρας, το καθήκον μου ως Υπουργός Οικονομικών. Σας θυμίζω ότι ήρθα εδώ σε πολύ δύσκολες συνθήκες».

Για τις τράπεζες

Αναφερόμενος στις τράπεζες ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε:

«Μιλήσατε πάλι για τις τράπεζες, για σκάνδαλα. Θυμίζω ξανά ότι με το άρθρο 141, που αναφέρατε, το μέτρο της μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων από ένα πιστωτικό ίδρυμα που αντιμετωπίζει προβλήματα φερεγγυότητας και βιωσιμότητας σε ένα άλλο είναι μία κλασική μέθοδος εξυγίανσης σε όλα τα νομικά συστήματα. Δεν είναι ούτε «χάρισμα» σε κανέναν, ούτε σκάνδαλο όπως λέτε, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη διάσωσης κρίσιμων τραπεζικών διεργασιών: αποδοχή καταθέσεων, υπηρεσίες πληρωμών, χορήγηση δανείων. Άρα, κανένα σκάνδαλο δεν υπάρχει. Σώσαμε τις καταθέσεις Ελλήνων.

Όσον αφορά το άρθρο 168, που αφορά μεταβίβαση στοιχείων ενεργητικού και παθητικού κυπριακών καταστημάτων, θυμίζω ότι η ρύθμιση αυτή ψηφίστηκε ως άρθρο 68 του Ν. 4150/2013. Από την αιτιολογική έκθεση της τότε διάταξης γνωστοποιήσαμε στο Σώμα ότι είναι αναγκαίο να ρυθμίσουμε τη μεταβίβαση στοιχείων ενεργητικού και παθητικού κυπριακών καταστημάτων που λειτουργούσαν στην Ελλάδα.

Η μεταβίβαση αυτή ήταν αναγκαία. Θυμάστε την κρίση που είχε γίνει εκείνο το Σαββατοκύριακο, προκειμένου να εξαιρεθούν οι Έλληνες καταθέτες που είχαν αποταμιεύσει στα κυπριακά υποκαταστήματα από την απόφαση του Eurogroup για κούρεμα.

Εφαρμογή της απόφασης αυτής και στην Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει πανικό και ανασφάλεια στους Έλληνες καταθέτες και μία άνευ προηγουμένου συστημική κρίση, που θα ήταν καταστροφική για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την ελληνική οικονομία γενικότερα.

Η Τράπεζα Κύπρου ως αρμόδια αρχή εξυγίανσης προχώρησε στην εμπιστευτική διαδικασία υποβολής προσφορών και με τη σύμφωνη γνώμη της ΤτΕ και του ΤΧΣ, η Τράπεζα Πειραιώς υπέβαλε δεσμευτική προσφορά, προκειμένου να αναλάβει στοιχεία ενεργητικού και παθητικού μόνο των κυπριακών υποκαταστημάτων που λειτουργούσαν στην Ελλάδα. Η προηγούμενη ρύθμιση έκανε αναφορά σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 16 του Ν. 2515/1997.

Όμως, στην πορεία φάνηκε ότι η γενική αυτή παραπομπή ενδέχεται να ερμηνευθεί ότι καθιστά την ανάδοχο Τράπεζα ως καθολικό διάδοχο όλων των υποχρεώσεων και δικαιωμάτων της μητρικής εταιρείας, δηλαδή της Τράπεζας Κύπρου, κάτι που ουδέποτε αποτελούσε αντικείμενο των σχετικών αποφάσεων εξυγίανσης και ενδέχεται να είχε θέσει τότε νομικά ζητήματα αποζημιώσεων στο μέλλον σε βάρος όχι μόνο της Τράπεζας αλλά και του Ελληνικού Δημοσίου.

Για το σκοπό αυτό και προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια δικαίου, η διάταξη αντικαθίσταται με αναδρομική ισχύ, από τότε δηλαδή που ίσχυσε για πρώτη φορά, με επανάληψη των διατάξεων που προβλέπονται στη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων ως μέτρο εξυγίανσης και ειδικότερα με πανομοιότυπη διατύπωση με αυτή της παραγράφου 5, του άρθρου 141 που είναι το πρώην άρθρο 63δ του Ν 3691/2007, αντί της γενικής αναφοράς στο ν. 2515/1997.

Ως προς την έννοια του ιδιωτικού εγγράφου, κρίθηκε σκόπιμο να προστεθεί καθώς έπρεπε με όμοιο τρόπο να αντιμετωπιστεί και η αναδοχή των εν Ελλάδι λειτουργούντων υποκαταστημάτων της Ελληνικής Τράπεζας που έγινε με ιδιωτικό συμφωνητικό για την προστασία των δικών της καταθετών.

Η διάταξη αυτή είναι σαφέστατη και, όπως καταλαβαίνετε, δεν υποκρύπτει καμία φωτογραφική ρύθμιση, αποκαθιστά την επιβεβλημένη ασφάλεια δικαίου και σας καλώ να την υπερψηφίσετε χωρίς δισταγμό».

Για τη ΝΕΡΙΤ

«Σε ό,τι αφορά τη ΝΕΡΙΤ: δημόσια ραδιοτηλεόραση υπάρχει. Είναι η Δημόσια Τηλεόραση. Εντός ολίγων ημερών θα εκπέμψει πρόγραμμα και η ΝΕΡΙΤ. Ακριβώς για το λόγο αυτό ήταν αναγκαία η ρύθμιση των επειγόντων ζητημάτων για την Ειδική Διαχείριση και για τη ΝΕΡΙΤ, που περιλαμβάνονται στη σχετική τροπολογία.

Με την τροπολογία αυτή γίνονται χρήση, διαχείριση ή εκμετάλλευση στα περιουσιακά στοιχεία της πρώην ΕΡΤ που είναι αναγκαία για να πληρούνται τα κριτήρια ανεξαρτησίας του νέου φορέα που μεταξύ άλλων έχει θέσει και η EBU, που μνημονεύετε τόσες φορές.

Επίσης, με την τροπολογία ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα για την απρόσκοπτη συνέχιση του έργου της Γενικής Διαχείρισης τόσο μέχρι την εκπομπή του ραδιοτηλεοπτικού προγράμματος από τη ΝΕΡΙΤ, όσο και μετά.

Γίνονται αποδεκτές οι βουλευτικές με αριθμό 1429/241 και 1431/243 με τη νομοτεχνική βελτίωση που καταθέτω. Επισημαίνεται ότι οι υπόλοιπες βουλευτικές τροπολογίες που αφορούν θέματα αρμοδιότητας είτε του υπουργείου Οικονομικών, είτε άλλων υπουργείων θα εξετασθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Για παράδειγμα ο φόρος υπεραξίας χρηματιστηριακών αξιών που όπως σωστά είπε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, θα μελετηθεί η τροπολογία του ΠΑΣΟΚ και θα γίνει διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς και με τις υπηρεσίες του υπουργείου μας.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα Επιμελητήρια βεβαίως και θα εξετασθούν όλες οι παράμετροι της άρσης της υποχρεωτικότητας με το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης. Η συζήτηση αυτή για το θέμα θα συνεχιστεί. Σήμερα, δεν είναι δυνατόν, όπως εξήγησα χθες, να γίνει δεκτή αυτή η τροπολογία διότι απλώς είχε ψηφιστεί ως προαπαιτούμενο. Καταλαβαίνετε τι κεφάλαιο ανοίγει εάν κάνω σήμερα με ανεύθυνο τρόπο κάτι τέτοιο.

Για παράδειγμα θα αναφέρω τις πολύ σωστές προτάσεις που ο κύριος Κουτσογιαννόπουλος κατέθεσε πριν λίγη ώρα για ανταποδοτικότητα, για αναμόρφωση του επιμελητηριακού θεσμού. Θα μπορούμε έτσι να μιλήσουμε πιο άνετα για το ζήτημα αυτό. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί συνάδελφοι όταν έβαλαν την υπογραφή τους σε αυτή την τροπολογία δεν γνώριζαν ότι είχε ψηφισθεί ως προαπαιτούμενο πριν από ενάμιση χρόνο.

Επίσης, γνωρίζω και για τις δύο βουλευτικές τροπολογίες που αφορούν αγροτικά θέματα. Δεν μπορούν να γίνουν δεκτές τώρα, αλλά θα εξετασθούν από τα αρμόδια υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και θα ενταχθούν, ενδεχομένως, σε επόμενα νομοσχέδια. Πράγματι, τα θέματα αυτά είναι σοβαρά όπως αναδείχθηκαν από βουλευτές».