Στην ανάπτυξη της χώρας, που «πρέπει να υπάρξει με αξιοποίηση και παρακολούθηση του διεθνούς περιβάλλοντος», αναφέρθηκε ο Φώτης Κουβέλης. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τόνισε επίσης, ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, με τίτλο «Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Με πυξίδα στραμμένη στο μέλλον», ότι η ανάπτυξη αυτή «θα πρέπει να είναι δίκαιη και να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του».

Ο υπουργός ανέφερε ότι σε αυτήν την τόσο ιδιαίτερη περίοδο για τη χώρα, ο δημόσιος διάλογος οφείλει και πρέπει να έχει στο επίκεντρό του, την ανάπτυξη και πρόσθεσε ότι «το μόνο δίλημμα που θέτουμε στις παραγωγικές δυνάμεις είναι το εξής: Θα συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο ή θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και τομές στην οικονομία που θα αντανακλούν θετικά στην κοινωνία;».

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Κουβέλης είπε ότι η χώρα το 2003, το 2004 και το 2005, μπορεί να είχε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, με μέσο όρο 5%, παρά ταύτα οδηγήθηκε στη χρεοκοπία.

«Η ανάπτυξη αυτή δεν ήταν μόνο κοινωνικά άδικη, καθώς δεν διένεμε με δίκαιο τρόπο τον παραγόμενο πλούτο, αλλά αποδείχθηκε και καταστροφική για τη χώρα και τις παραγωγικές δυνάμεις» τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι οφείλουμε όλοι να μάθουμε από τα λάθη μας και να αναθεωρούμε τις επιλογές μας.

Αναφερόμενος στη ναυτιλία είπε ότι «αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και μοχλός ανάπτυξης που δεν αξιοποιείται στον βαθμό που χρειάζεται».

Επισήμανε ότι οι ναυτικοί μας, ενώ διαθέτουν το υψηλότερο επίπεδο ικανότητας και εμπειρίας -σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς κοινότητας, πολλοί από αυτούς παραμένουν άνεργοι, παρά το γεγονός ότι το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας παγκοσμίως ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία και ελάχιστα από αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Συμπλήρωσε επίσης ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται κάποια βήματα, αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα.

Για τη ναυτική εκπαίδευση δήλωσε ότι το υπουργείο προχώρησε σε νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών, ενώ προανήγγειλε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στις ΑΕΝ, προκειμένου να εκσυγχρονισθούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών.

Χαρακτήρισε θετικό βήμα την επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές για τα ναυπηγεία «Σκαραμαγκά» και «Ελευσίνας».

Ο υπουργός Ναυτιλίας είπε επίσης ότι η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Αναφερόμενος στη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από το 2020, ανέφερε ότι κατά την εκτίμησή του θα πρέπει να υπάρξει μία περίοδος προσαρμογής, με ταυτόχρονη εξασφάλιση των δικλείδων ασφαλείας.

Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ευχήθηκε το συγκεκριμένο συνέδριο να είναι ακόμη πιο παραγωγικό από τα προηγούμενα.