Βολές εξαπέλυσε με ανακοίνωσή της η Νέα Δημοκρατία σχετικά με το νόμο περί ευθύνης υπουργών και την προηγούμενη δέσμευση του πρωθυπουργού να ζητήσει προηγουμένως συναίνεση.

Έτσι, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανακοίνωσε τα εξής:

«Ενώ ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, στη σύσκεψη πολιτικών αρχηγών, το Δεκέμβριο του 2009, είχε δεσμευτεί, ύστερα από πρόταση του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντώνη Σαμαρά, ότι θα υπάρξει διακομματική συνεννόηση μέσα σε ένα εξάμηνο για τη θέσπιση κανόνων διαφάνειας, δυστυχώς δεν έπραξε απολύτως τίποτε. Μια ημέρα μετά την ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας ότι θα καταθέσει πρόταση για το νόμο περί ευθύνης υπουργών, η κυβέρνηση έφερε ξαφνικά στο Υπουργικό Συμβούλιο το θέμα αυτό.

Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει ότι τα προβλήματα που δημιουργούνται στην αντικειμενική και ουσιαστική άσκηση των καθηκόντων των Βουλευτών, σύμφωνα με το νόμο περί ευθύνης Υπουργών, οφείλονται κυρίως στην κομματική λογική και «κομματική πειθαρχία», που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των Επιτροπών, με αποτέλεσμα να έχει χαθεί ο αντικειμενικός χαρακτήρας και η διερεύνηση της αλήθειας, στο βωμό της εξυπηρέτησης του κομματικού Πατριωτισμού και του συμφέροντος της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.

Θλιβερά δείγματα γι΄ αυτό, είναι η λειτουργία όλων των Εξεταστικών Επιτροπών της περιόδου του ΠΑΣΟΚ.

Επειδή στη φάση αυτή, λόγω συνταγματικού κωλύματος, καμία ουσιαστική αλλαγή δεν μπορεί να γίνει, προτείνουμε την τροποποίηση του Κανονισμού της Βουλής, για τις Εξεταστικές Επιτροπές που διερευνούν Πολιτικές ευθύνες, αλλά και για τις Επιτροπές Προκαταρκτικής Εξέτασης (Προανακριτικές), ώστε η σύνθεσή τους να αποτελείται από ίσο αριθμό Βουλευτών, από κάθε κοινοβουλευτικό κόμμα και το Προεδρείο τους να εκλέγεται από τα ίδια τα μέλη της Επιτροπής, σε μυστική ψηφοφορία.

Έτσι μόνο μπορεί να κατοχυρωθεί άμεσα, μέχρι την αναθεώρηση του Συντάγματος, η απαραίτητη ανεξαρτησία των Βουλευτών και να εξασφαλιστεί η ουσιαστική στήριξη στο έργο τους και η πλήρης κάλυψη των αρμοδιοτήτων τους.

Προτείνουμε επίσης, τη θέσπιση ανωτάτης προθεσμίας για την υποβολή του πορίσματος, σε επίπεδο Εξεταστικής και Προανακριτικής Επιτροπής.

Σε ό,τι αφορά το Γνωμοδοτικό Δικαστικό Συμβούλιο, αυτό θα μπορούσε να θεσπιστεί μόνο μέσα από τον Κανονισμό της Βουλής και όχι από την Εξεταστική Επιτροπή. Το Συμβούλιο αυτό, θα έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα στη διατύπωση του νομικού μέρους του Πορίσματος, που αφορά τυχόν ενδείξεις ποινικών ευθυνών Πολιτικών Προσώπων.

Η πρόταση αυτή, βελτιώνει αισθητά τη σημερινή κατάσταση, μέχρι να καταστεί δυνατή, η αλλαγή του άρθρου 86 του Συντάγματος. Σε κάτι, που η κυβέρνηση και η αξιωματική αντιπολίτευση έχουν συμφωνήσει, κατά την τελευταία συνάντηση των πολιτικών αρχηγών, υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Οι υπόλοιπες προτάσεις που περιέχονται στο προσχέδιο νόμου περί ευθύνης Υπουργών, εγείρουν σοβαρές αμφιβολίες ως προς τη συνταγματικότητά τους και κατατίθενται από την κυβέρνηση, προφανώς για να εξυπηρετήσουν άλλες σκοπιμότητες:

Η κατάσχεση του οικονομικού οφέλους στο πλαίσιο της προανακριτικής διαδικασίας, χρειάζεται σε βάθος διερεύνηση, κατά πόσο βρίσκεται εντός της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 86 παρ. 1.

Υπερβαίνει επίσης, τις αρμοδιότητες της Επιτροπής, να λάβει οποιοδήποτε μέτρο κατά προσώπου, που δεν έχει την ιδιότητα του κατηγορουμένου, σύμφωνα με τον ποινικό κώδικα. (Άρθρο 76 παρ. 1).

Πώς είναι εξάλλου δυνατόν να προκύπτει παράνομο οικονομικό όφελος, κατά προσώπου όταν δεν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για συγκεκριμένη πράξη;

Οι προτάσεις αυτές, πιστεύουμε ότι θα συμβάλλουν, ως ένα βαθμό, στη φάση αυτή, στην αναβάθμιση του κύρους και την αξιοπιστία της Βουλής και του πολιτικού συστήματος στην άσκηση απονομής δικαιοσύνης, με ελεύθερους και αδέσμευτους Βουλευτές, να αποφασίζουν κατά συνείδηση και όχι καθ΄ υπόδειξη».