Την επόμενη μέρα μιας «κακοκαιρίας αξιομνημόνευτης τα τελευταία πενήντα χρόνια» όπως την χαρακτήρισε στο Newsbeast ο διευθυντής ερευνών στο Αστεροσκοπείο Αθηνών, Κωνσταντίνος Λαγουβάρδος, τα Εξάρχεια και το ευρύτερο κέντρο της Αθήνας δίνουν μια πολύ χαρακτηριστική εικόνα του τι συνέβη χτες στο λεκανοπέδιο της Αθήνας εν μέσω της σφοδρής χιονόπτωσης της κακοκαιρίας «Ελπίδα».

To Newsbeast βρέθηκε στο κέντρο της πόλης και το σκηνικό που είδαμε αποκαλύπτει κατ’ αρχάς πεζοδρόμια άκρως ολισθηρά από το χιόνι το οποίο έχει ήδη αρχίσει να λιώνει. Μιλάμε μάλιστα για τα πιο στενά και κακοτράχαλα πεζοδρόμια στο λεκανοπέδιο κάτι που κάνει τη χρήση τους αυτή τη στιγμή επικίνδυνη.

Δύσκολη είναι και η μετακίνηση των πολιτών και μέσω των μικρότερων, δημοτικών δρόμων και ειδικά των ανηφορικών προς Λυκαβηττό ή λόφο του Στρέφη, όπου το χιόνι δεν ξεπερνάει σε ύψος τα 20 εκατοστά, αλλά παρόλα αυτά δεδομένου ότι έχει αρχίσει να λιώνει κάνει τους δρόμους ολισθηρούς.

Σε πολλούς πιο κεντρικούς δρόμους, όπως η Ασκληπιού, αρκετά δέντρα έχουν καταρρεύσει είτε στο δρόμο είτε πάνω σε αυτοκίνητα. Άλλα, λυγίζουν ήδη επικίνδυνα προς το έδαφος Πολλά οχήματα μάλιστα είναι χύδην παρκαρισμένα και αφημένα όπως- όπως μέχρι το σημείο που κατάφεραν χθες να τα κοντρολάρουν οι ιδιοκτήτες τους.

Όσο για την εικόνα που δίνουν οι κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας αυτή τη στιγμή, όπως η Ακαδημίας ή η Πανεπιστημίου, η κίνηση των οχημάτων είναι ελάχιστη, με τα αυτοκίνητα να διέρχονται σποραδικά. Λίγοι πολίτες μετακινούνται με τα πόδια σε αυτούς τους κεντρικούς δρόμους.

Σημειώνεται ότι μια μέρα μετά την κορύφωση της κακοκαιρίας «Ελπίδα», τα προβλήματα παραμένουν στην Αττική Οδό όπου τουλάχιστον 1000 πολίτες παραμένουν εγκλωβισμένοι με την ΕΜΑΚ και τον στρατό να επιχειρούν για τον απεγκλωβισμό τους. Νωρίτερα σήμερα, ο πρωθυπουργός ζήτησε από την Αττική Οδό να αποζημιώσει με 2000 ευρώ κάθε οδηγό οχήματος που εγκλωβίστηκε στον παραπάνω αυτοκινητόδρομο, απόφαση που η εταιρεία έκανε δεκτή.

Αιχμές για τη διαχείριση της χθεσινής κατάστασης άφησαν μιλώντας στο Newsbeast τόσο ο μετεωρολόγος Κωνσταντίνος Λαγουβάρδος όσο και ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης. Ο πρώτος μας είπε: «Οι μετεωρολόγοι στο σύνολο τους είχαν προειδοποιήσει πολλές μέρες πριν για την κατάσταση με την οποία θα ερχόμασταν αντιμέτωποι σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και μάλιστα πολλές φορές. Άρα, αυτό που πρέπει να συμβαίνει σε κεντρικό επίπεδο είναι να αξιοποιούνται ευρέως οι πληροφορίες των επιστημόνων και τα διαφορετικά καιρικά μοντέλα έτσι ώστε να δημιουργείται ένα μπουκέτο πληροφορίων δεδομένου ότι και η Πολιτεία είχε ήδη ακούσει τους μετεωρολόγους να υπερτονίζουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης αυτές τις πληροφορίες. Η μετεωρολογική ενημέρωση προς την Πολιτεία πρέπει να γίνεται πιο συλλογικά και μετά να μεταφέρεται από το κράτος στους πολίτες με πειθώ και σαφήνεια. Αυτό δεν συνέβη σε αυτή την περίπτωση».

Στο ίδιος μήκος κύματος και όσα μας είπε και ο κος Πατούλης: «Αν η απόφαση που πάρθηκε για τα σχολεία είχε εφαρμοστεί και αλλού σήμερα δεν θα ήμασταν σε αυτή την κατάσταση. Το χάος επήλθε ως εξής: ουσιαστικά οι κεντρικοί άξονες της πόλης είχαν κλείσει από νωρίς. Όταν η Νέα Οδός έκλεισε από τις 8.30 το πρωί την Εθνική Οδό από την Μεταμόρφωση και πάνω, με αποτέλεσμα τα βαρέα οχήματα να κολλήσουν μέσα στον αστικό ιστό πως να μην αρχίσει να πνίγεται το οδικό δίκτυο; Στις 12.00-12.30 άρχισαν να πέφτουν στους δρόμους και χιλιάδες αυτοκίνητα ανθρώπων που μετακινούνταν από την εργασία τους πίσω στα σπίτια τους. Αυτό έγινε με ταχύ και βίαιο τρόπο εν μέσω σφοδρής χιονόπτωσης και χωρίς οι πολίτες να μπορούν να επιλέξουν ούτε την εθνική ούτε την Αττική οδό. Ούτε όμως και σε παρόδους και σε δημοτικούς δρόμους μπορούσαν να εισέλθουν αφού και αυτές ήταν επίσης φρακαρισμένες με αποτέλεσμα να βρεθούν όλα τα οχήματα σε κεντρικούς άξονες. Να σημειώσω επίσης ότι πολλά αυτοκίνητα δυστυχώς δεν μετακινούνταν με αλυσίδες. Όλα αυτά, όπως στην περίπτωση της Μεσογείων εμπόδισαν την προσβασιμότητα των εκχιονιστικών μηχανημάτων, την ίδια ώρα που κάποιοι άφηναν τα αυτοκίνητά τους στο σημείο εμποδίζοντας την κίνηση των γύρω τους οχημάτων σε κάποιες περιπτώσεις. Ήταν δηλαδή ένας συνδυασμός πολλών κακών εξελίξεων ταυτόχρονα. Αλάτι πάντως είχε πέσει σε πολλούς δρόμους».