Η οριστική μελέτη για τις λιμενικέ εγκαταστάσεις του Αγίου Ευστρατίου, έλαβε όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τα αρμόδια υπουργεία και πιο συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, καθώς και από το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων Ν. Λέσβου.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για τη σύνταξη των Τευχών Δημοπράτησης του έργου από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Λέσβου, ενώ εκκρεμεί από το καλοκαίρι η διαδικασία για την έκδοση της υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου ως Φορέα Υλοποίησης του έργου.

Ο σχεδιασμός των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Αγ. Ευστράτιο έγινε με στόχο τον ασφαλή ελλιμενισμό των πλοίων υπό τις κυματικές συνθήκες που συνήθως επικρατούν στην περιοχή, με ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση του κόστους των έργων, και συνεκτιμώντας τα βυθομετρικά στοιχεία της περιοχής, τη γενική τοπογραφία της ευρύτερης περιοχής, τις κυματικές συνθήκες και τα πλοία σχεδιασμού.

Οι νέες λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αγ. Ευστράτιο μπορούν να διαχωριστούν στα παρακάτω πέντε επιμέρους τμήματα:

– Προσήνεμος μώλος

– Παραλιακό κρηπίδωμα

– Χερσαία ζώνη

– Μώλος προστασίας αλιευτικού καταφυγίου

– Πλωτός προβλήτας υδροπλάνων

Ο προσήνεμος μώλος θα έχει συνολικό μήκος 325 μέτρα περίπου και θα προστατεύει αφενός το κρηπίδωμα παραβολής των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων και αφετέρου το χερσαίο χώρο που θα δημιουργηθεί με επίχωση.

Για την εξυπηρέτηση των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων θα κατασκευασθούν 2 μέτωπα, στα οποία θα μπορούν να πλαγιο/πρυμνοδετούν τα πλοία, ενώ το ένα από αυτά θα χρησιμοποιείται και από φορτηγά πλοία ή ακόμη και μεγάλα αλιευτικά (διερχόμενα ορισμένες εποχές του έτους), που πιθανόν να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν στο αλιευτικό καταφύγιο.

Το παραλιακό κρηπίδωμα θα έχει συνολικό μήκος 105,25 μέτρων (περιλαμβανομένου και του τμήματος συναρμογής με το υφιστάμενο έργο).

Η χερσαία ζώνη, που θα δημιουργηθεί με επίχωση πίσω από το κρηπίδωμα, θα έχει συνολική επιφάνεια 7.500 τετραγωνικών μέτρων περίπου. Στη ζώνη αυτή έχει προβλεφθεί ο αναγκαίος χώρος για τη δημιουργία ελικοδρομίου (σύμφωνα με την απόφαση της ΕΣΑΛ/πρ.ΥΕΝΑΝΠ), μικρού κτιρίου επιβατικού σταθμού επιφανείας 150 m² (αναμονή επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων, χώροι υγιεινής) και ενός κτιρίου αποθηκών για τους αλιείς, επιφανείας 150 τετραγωνικών μέτρων (η κατασκευή των κτιρίων δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσης μελέτης). Επίσης στον σχεδιασμό έχει ληφθεί υπόψη και η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων του οικισμού, που έχει ήδη κατασκευαστεί στο βόρειο άκρο της νέας χερσαίας ζώνης.

Παράλληλα με την υλοποίηση του νέου έργου θα γίνεται και η καθαίρεση του υφιστάμενου μώλου, σε συνολικό μήκος 125 μέτρων. Μέρος των υλικών της θωράκισης καθώς και οι λιθορριπές έδρασης του κορμού του έργου και του προστατευτήριου τοίχου θα επαναχρησιμοποιηθούν στο νέο έργο.

Επισημαίνεται ότι η καθαίρεση του υφιστάμενου έργου θα γίνει σταδιακά ώστε να μην παρακωλύεται η προσέγγιση των πλοίων στο νησί, αλλά παράλληλα να συλλέγονται τα απαραίτητα για την κατασκευή επαναχρησιμοποιούμενα υλικά.

Λόγω της καθαίρεσης του υφιστάμενου λιμενικού έργου προέκυψε η ανάγκη κατασκευής ενός μώλου προστασίας του αλιευτικού καταφυγίου έναντι των ΝΔ κυματισμών. Έτσι θα κατασκευαστεί μώλος, σχήματος ανοικτού Γ, με μήκη 2 τμημάτων 55,15 μέτρων και 29,70 μέτρων αντίστοιχα. Παράλληλα θα καθαιρεθεί ο υφιστάμενος μικρός μώλος.

Στην εξωτερική πλευρά του μώλου του αλιευτικού καταφυγίου θα ποντιστεί ένας πλωτός προβλήτας για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων. Ο προβλήτας θα είναι συνεχής βαρέως τύπου από σκυρόδεμα και θα έχει διαστάσεις 20,0 επί 3,0 μέτρων και συνολικό ύψος 1,20 μέτρων.

Για την ασφαλή λειτουργία των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων προβλέπεται η εκσκαφή του θαλάσσιου πυθμένα (βυθοκόρηση) τόσο στην δημιουργούμενη προστατευμένη λιμενολεκάνη, όσο και στην περιοχή του απαραίτητου κύκλου ελιγμών των πλοίων. Με την εκσκαφή αυτή θα εξασφαλιστεί ωφέλιμο βάθος επτά μέτρων.

Σε δήλωσή του ο Αντινομάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης, τονίζει: «Το νέο λιμάνι είναι το βασικότερο έργο υποδομής για τον Άγιο Ευστράτιο. Με το έργο αυτό θα λυθούν οριστικά τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί με την προσέγγιση των πλοίων. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου και προσωπικά ο Νομάρχης Λέσβου, Παύλος Βογιατζής, κατέβαλλε πολλές προσπάθειες για τη χρηματοδότηση και υλοποίηση της μελέτης. Στην προσπάθεια για την ολοκλήρωση της μελέτης συνέβαλε καθοριστικά ο Πρόεδρος του Αγ. Ευστρατίου, Χ. Μακρής, ο οποίος παρακολουθούσε από κοντά την πορεία υλοποίησης της μελέτης όλα αυτά τα χρόνια. Από δω και πέρα πρέπει να συμβάλλουν όλοι οι αρμόδιοι Φορείς για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ, ώστε να χρηματοδοτηθεί η υλοποίησή του. Πρόκειται για ένα έργο πνοής για τον Αϊ-Στράτη».