Επαναδιατυπώσεις και διευκρινίσεις επί του ασφαλιστικού νομοσχεδίου ζήτησε από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη χθεσινή, τρίτη κατά σειρά, διάσκεψή της καθώς στις προηγούμενες διασκέψεις της αρκετές διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές.

Σήμερα θα υπάρξει και νέα διάσκεψη της Ολομέλειας, η οποία θα αποφανθεί επί της νέας μορφής του ασφαλιστικού νομοσχεδίου που στάλθηκε για γνωμοδότηση, προκειμένου να ξεπεραστεί ο σκόπελος της αντισυνταγματικότητας της εμπλοκής των αρμοδιοτήτων μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η οποία επισημάνθηκε από την αρχή.

Οι σύμβουλοι είχαν επισημάνει ότι, σύμφωνα με τα άρθρα 73 και 98 του Συντάγματος, για να μπορεί να τύχει επεξεργασίας ένα νομοσχέδιο από το Ελεγκτικό Συνέδριο πρέπει να αφορά μόνο συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ζητήματα των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα. Ωστόσο το επίμαχο νομοσχέδιο αφορά τόσο τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα. Ετσι στάλθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο νέο νομοσχέδιο που αφορά μόνο το Δημόσιο και στο οποίο έχουν επέλθει ορισμένες τροποποιήσεις.

Χθες με τροπολογία που στάλθηκε στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο τροποποιήθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 3 του νομοσχεδίου οι οποίες είχαν κριθεί την Παρασκευή αντισυνταγματικές και έδιναν εξουσιοδότηση στους υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας να καθορίζουν με απόφασή τους το ποσό της βασικής σύνταξης και τις προϋποθέσεις χορήγησής του.

Οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου ζήτησαν να διευκρινιστεί η παράγραφος 22 του άρθρου 10 που αφορά την εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, του χρόνου σπουδών κ.λπ. Η διευκρίνηση ανάγεται στο ότι δεν ξεκαθαρίζει το νομοσχέδιο το τι γίνεται με αυτούς οι οποίοι έχουν ήδη εξαγοράσει τη στρατιωτική τους θητεία.
Οι δικαστές ζήτησαν ακόμη την επαναδιατύπωση της παραγράφου 18 του άρθρου 10 που αφορά τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των γυναικών που απασχολούνται στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Και τούτο διότι το νομοσχέδιο δεν αναφέρει αν αφορά τον δημόσιο τομέα ή τι ισχύει ως προς αυτό στον δημόσιο τομέα.

Οι ως σήμερα ενστάσεις των δικαστών

Μέχρι στιγμής από την Ολομέλεια έχουν κριθεί πολλές διατάξεις του νομοσχεδίου αντίθετες στις συνταγματικές επιταγές.
Επισημάνθηκε ότι αντιβαίνει στο άρθρο 25 του Συντάγματος, που προβλέπει την ενίσχυση από το κράτος της κοινωνικής ασφάλισης, το άρθρο 15 παράγραφος 1 του νομοσχεδίου που προβλέπει ότι «από 1.1.2011 το κράτος δεν καλύπτει κανένα τρέχον ή μελλοντικό έλλειμμα των επικουρικών ταμείων,κλάδων και των επαγγελματικών ταμείων, για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής».

Προβλήματα αντιμετωπίζει και το άρθρο 13 που αφορά το συνταξιοδοτικό καθεστώς των επιζώντων συζύγων. Ειδικότερα κρίθηκε ότι πρέπει να εφαρμοστεί η συνταγματική αρχή της ισότητας για τους επιζώντες συζύγους του δημόσιου τομέα καθώς, όπως είναι διατυπωμένη, η διάταξη του άρθρου αυτού δεν είναι ξεκάθαρη.
Προσκρούει στο άρθρο 101 του Συντάγματος το άρθρο 27 του νομοσχεδίου που προβλέπει την ένταξη στο ΙΚΑ των νεοπροσλαμβανομένων στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ, ΝΠΔΔ κ.λπ., όπως και εκείνη η διάταξη που επιβάλλει την ένταξη από 1ης Ιανουαρίου 2013 του ΝΑΤ στο ΙΚΑ- ΕΤΑΜ.

Προσκρούουν σε συνταγματικές επιταγές οι διατάξεις με τις οποίες ενοποιούνται ταμεία κοινωνικής ασφάλισης με επαγγελματικά ταμεία, όπως και οι ρυθμίσεις οι οποίες εμπλέκουν ισχύουσες διατάξεις που αφορούν τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους του ΙΚΑ και των Ταμείων του δημόσιου τομέα.

Μία ακόμη από τις «αντισυνταγματικότητες» που εντοπίστηκαν, είναι αυτή η οποία προβλέπει ότι όλες οι δικαστικές αξιώσεις των εργαζομένων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα από συντάξεις και άλλα ασφαλιστικά θέματα θα υπάγονται πλέον στη δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το ισχύον πλαίσιο προβλέπει ότι οι αξιώσεις των υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων και των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα στον Ελεγκτικό Συνέδριο.

Πηγή: Το ΒΗΜΑ