Σύμφωνα με το ΔΣ της Ομοσπονδίας των καθηγητών ΤΕΙ που συνεδρίασε σήμερα, την τελευταία δεκαπενταετία τα ΑΕΙ γνώρισαν μια ραγδαία ποσοτική ανάπτυξη. Πολλά νέα τμήματα ιδρύθηκαν, είτε στο χώρο λειτουργίας των ιδρυμάτων, είτε με τη μορφή παραρτημάτων. Στη συνέχεια μερικά από τα παραρτήματα αυτά, όταν συγκέντρωσαν έναν ελάχιστο αριθμό τμημάτων μετεξελίχθηκαν σε αυτόνομα ιδρύματα.

Η διαδικασία αυτή αποτέλεσε κεντρική πολιτική κατεύθυνση όλων των κυβερνήσεων και διευρύνθηκε με τα επιχειρησιακά προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ. Η διεύρυνση αυτή, έγινε χωρίς σοβαρό επιστημονικό σχεδιασμό και συνέβαλε στη χωροταξική διασπορά των τμημάτων που ιδρύθηκαν.

Οι καθηγητές των ΤΕΙ ζητούν ένα συνολικό χωροταξικό ανασχεδιασμό, τόσο της χωροθέτησης όλων των πανεπιστημίων, όσο και των επιστημονικών, τεχνολογικών ή διεπιστημονικών αντικειμένων που καλύπτουν.

Εξάλλου, θεωρούν ότι μείζον θέμα για την ομαλή λειτουργία των ιδρυμάτων αποτελεί η δραματική μείωση των μελών Ε.Π. που υπηρετούν στα ιδρύματα τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω του αυξημένου ποσοστού συνταξιοδοτήσεων.

Παράλληλα, οι καθηγητές εκφράζουν την έντονη διαμαρτυρία τους, γιατί δεν υπογράφονται προτάσεις Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων, ακόμα και σε Τμήματα στα οποία έχει ολοκληρωθεί η εξωτερική αξιολόγηση.

Διαμαρτύρονται, ακόμη, για τη μη υλοποίηση της δέσμευσης του υφυπουργού, Γ. Πανάρετου, στη Σύνοδο των προέδρων ΤΕΙ στη Λαμία, ότι η έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων θα είχε ολοκληρωθεί με την έναρξη του καινούργιου ακαδημαϊκού έτους και επισημαίνουν ότι για την έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.

Η ομοσπονδία των καθηγητών ΤΕΙ, τέλος, αποδοκίμασε την περιγραφή της κατάστασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από στελέχη του υπουργείου Παιδείας κατά την πρόσφατη συνάντηση στους Δελφούς, όπου είχαν εξαγγελθεί από την υπουργό Παιδείας οι αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση.

Όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση τους, οι βασικές παρενέργειες τα τελευταία χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης ήταν οι εξής:

-Ιδρύθηκαν τμήματα με εξαιρετικά εξειδικευμένο αντικείμενο για να μπορέσουν να διαφοροποιηθούν και να αποκτήσουν «λόγο» ύπαρξης σε σχέση με τα υπόλοιπα τμήματα του ιδίου ιδρύματος.

-Πολλαπλασιάστηκε υπερβολικά ο αριθμός κάποιων τμημάτων που ήταν ελκυστικά στην αγορά εργασίας (π.χ. στη Λευκάδα, λειτουργούν δύο τμήματα με αντικείμενο την πληροφορική).

-Προέκυψαν ιδρύματα με απαράδεκτα μικρό αριθμό τμημάτων (π.χ. το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας έχει δύο τμήματα και το Πανεπιστήμιο που ιδρύθηκε στο Αγρίνιο έχει τρία τμήματα).

– Προέκυψαν παραρτήματα ιδρυμάτων με ένα μόνο, απομονωμένο Τμήμα (π.χ. Τμήμα Οπτικής στο Αίγιο).

Οι καθηγητές επισημαίνουν ότι οι παρενέργειες αυτές δεν αφορούν μόνο τα ΤΕΙ, αλλά και πολλά περιφερειακά ιδρύματα του Πανεπιστημιακού Τομέα, στα οποία πολλά τμήματα έχουν αυστηρή εξειδίκευση και περιορισμένο γνωστικό αντικείμενο, αντιγράφοντας γνωστικά αντικείμενα τμημάτων που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν αποκλειστικά στα ΤΕΙ.

Το γεγονός αυτό «έβλαψε σαφέστατα τον αδύναμο κρίκο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, δηλαδή τα ΤΕΙ», σημειώνουν.