Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς προτιμούν το αστικό λεωφορείο για τις μετακινήσεις τους, διαμαρτύρονται για το μποτιλιάρισμα, ενώ το μνημείο που θα επέλεγαν για να ξεναγήσουν έναν τουρίστα είναι ο Λευκός Πύργος. Επιπλέον, θεωρούν πως η δημιουργία χώρων στάθμευσης και πρασίνου είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν στο κέντρο της πόλης.

Τα παραπάνω αποτελούν στοιχεία κοινωνικής έρευνας, με θέμα: «Πώς αντιλαμβάνομαι το κέντρο της πόλης μου;», που έγινε από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ) και παρουσιάστηκαν το απόγευμα σε αίθουσα του δημαρχείου, σε εκδήλωση της δημοτικής παράταξης «Εντάξει» του Δήμου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον Σταύρο Καλαφάτη.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Φεβρουάριο του 2016 και σε αυτήν πήραν μέρος 1.028 ερωτώμενοι, ηλικίας από 17 – 75 ετών, διαφόρων επαγγελμάτων και διαφορετικού επιπέδου μόρφωσης.

Η ανάλυση των στοιχείων έγινε από τον τ.διευθυντή του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικού και Ενεργειακού Σχεδιασμού Κτιρίων και Οικισμών του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ, καθηγητή, Πάνο Κοσμόπουλο, ο οποίος μαζί με τον καθηγητή Κώστα Κλέσκα, ασχολήθηκαν με την έρευνα.

Με λεωφορείο οι μετακινήσεις για τους Θεσσαλονικείς, που επιλέγουν κέντρο για διασκέδαση

Όπως προκύπτει αναλυτικότερα από τα ερωτηματολόγια, το 42,96% πηγαίνει στη δουλειά με το αστικό λεωφορείο, το 25,77% με αυτοκίνητο, το 13,32% με μηχανή, το 9,01% πεζή, το 4,69% με ταξί και το 4,25% με ποδήλατο.

Ο χρόνος διαδρομής από το σπίτι για τη δουλειά είναι στα 15 λεπτά για το 39,59% των ερωτηθέντων, από 15 – 30 λεπτά για το 35,29%, από 30 – 60 λεπτά για το 22,18% και περισσότερο από μία ώρα το 2,94%.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι η περιοχή εργασίας, για το 68,85%, οι γειτονικοί Δήμοι, για το 13,11% και οι περιφερειακοί Δήμοι για το 18,03%.

Στο ερώτημα «Που πηγαίνετε για ψώνια;» το 44,32% απάντησε κοντά στο σπίτι, το 35,8% στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το 13,59% σε πολυκαταστήματα εκτός κέντρου και το 6,29% κοντά στη δουλειά.

Η συντριπτική πλειοψηφία, το 72,8%, επιλέγει για τη διασκέδαση του το κέντρο, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό, της τάξης του 61,73%, θεωρεί ως πιο σημαντική περιοχή το αστικό κέντρο και ακολουθεί με 56,39% η Άνω Πόλη.

Οι Θεσσαλονικείς επισκέπτονται το κέντρο της πόλης τους τουλάχιστον κάθε δύο μέρες (31,6%), κάθε μέρα και 32,6% σχεδόν κάθε μέρα, ενώ ένα άλλο 17,28% δυο με τρεις φορές την εβδομάδα.

Το κέντρο είναι σημαντικό για τους κατοίκους, επειδή διαθέτει εμπορικά καταστήματα (29,58%), χώρους ψυχαγωγίας (23,94%) και  συγκεντρωμένες υπηρεσίες (22,54%), ενώ οι περισσότεροι (52,2%) θεωρούν κέντρο την έκταση που περιλαμβάνεται από τις οδούς Λεωφόρος Νίκης, Αγίας Σοφίας, Εγνατίας και Βενιζέλου.

«Πρωταγωνιστής» ο Λευκός Πύργος

Για τους Θεσσαλονικείς μεγάλος «πρωταγωνιστής» της πόλης είναι ο Λευκός Πύργος – για την ιστορική του σημασία κι επειδή τους… αρέσει-, ενώ την πλατεία Αριστοτέλους την έχουν συνδέσει με τις διάφορες δραστηριότητες που γίνονται εκεί και το λιμάνι για τη συχνότητα της χρήσης του.

Θα ξεναγούσαν έναν επισκέπτη της πόλης στο Λευκό Πύργο (16,54%), την πλατεία Αριστοτέλους (14,23%), την Καμάρα (9,62%), την Αγία Σοφία, την Παραλία (8,46%), την ‘Ανω Πόλη, ή τα Κάστρα (8,08%), τον ‘Αγιο Δημήτριο (5,77%), το Λιμάνι (5%), την πλατεία Ναυαρίνου (4,62%), τη  Ροτόντα (3,85%), τα Λαδάδικα (3,46%), την Αγορά Μοδιάνο (2,31%), την πλατεία ‘Αθωνος, την Τσιμισκή, το κέντρο, το Αρχαιολογικό Μουσείο (1,54%), την Μητρόπολη, την ΔΕΘ, το Βυζαντινό Μουσείο (1,15%).

Χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου προτείνουν οι κάτοικοι

Στην ερώτηση ποιες παρεμβάσεις προτείνουν για το κέντρο οι κάτοικοι, το μεγαλύτερο ποσοστό λαμβάνει η δημιουργία χώρων στάθμευσης (23,32%) και η δημιουργία χώρων πρασίνου (13,16%), ενώ το 9,63% ζητά καλύτερη αστική συγκοινωνία.

Ενδιαφέρουσες είναι οι απόψεις των κατοίκων της Θεσσαλονίκης για τις παρεμβάσεις που έγιναν στο κέντρο της πόλης. Συγκεκριμένα, για την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, επιτυχημένη θεωρεί το 34,76%, αποτυχημένη το 37,29%,  ενώ μοιρασμένο είναι το 27,94%. Για τις διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και κατάργηση θέσεων στάθμευσης, επιτυχημένη το 26,76%, αποτυχημένη το 33,8%, έτσι κι έτσι 39,44%. Τέλος, για τους ποδηλατόδρομους, ως επιτυχία θεωρεί το 22,54%, αποτυχία το 35,21%, ενώ το 42,25% δεν φέρει ούτε θετική, ούτε αρνητική γνώμη.

«Πιστεύουμε πως η καταγραφή των απόψεων των κατοίκων μπορούν να προσφέρουν έναν χρήσιμο οδηγό για την βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης και ειδικότερα του κέντρου της Θεσσαλονίκης», τόνισε ο καθηγητής Πάνος Κοσμόπουλος, που παρουσίασε την έρευνα.

Ο επικεφαλής των «Εντάξει» και βουλευτής της ΝΔ, Σταύρος Καλαφάτης, υπογράμμισε πως «είναι ωραίο κάθε δημοτική παράταξη να έχει ένα όραμα για την πόλη την οποία φιλοδοξεί να υπηρετήσει. Όμως πολλές φορές, οι σχεδιασμοί στηρίζονται σε προσωπικά οράματα και   πολιτικές. Κι όταν -και αν ποτέ- υλοποιηθούν, δεν εξυπηρετούν τους πολίτες, οι οποίοι άλλα περίμεναν κι άλλα είδαν. Αυτά θέλουμε να αποφύγουμε. Γι αυτό, από την πρώτη στιγμή, βάλαμε σκοπό μας να ακούμε τους ειδικούς».