Το νέο Ford Raptor, που διατίθεται ήδη στη χώρα μας στην έκδοση με βενζινοκινητήρα, συνιστά την κορυφαία έκδοση του Ford Ranger, ήδη στην 5η του γενιά, ύστερα από το 1982, οπότε και πρώτη φορά παρουσιάστηκε. Πρόκειται για to μπεστ σέλερ στην κατηγορία του στην ευρωπαïκή αγορά, όπου το 2015 κατείχε μερίδιο αγοράς της τάξης του 45%, ενώ το 2021 αυτό το ποσοστό ήδη έτεινε αυξανόμενο.

Το νέο Raptor, που είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να οδηγήσουμε επί ελληνικού εδάφους, στην περιοχή της Αττικής, σε άσφαλτο και σε χώμα, με επιφάνειες πετρώδεις που θύμιζαν ειδικές παλιών Ράλλυ Ακρόπολις, είναι το μοντέλο 2ης γενιάς, ένα πολυχρηστικό εργαλείο, όπως ήδη από τον τίτλο επισημάναμε. Με μήκος 5,38 μ., ωφέλιμο φορτίο 575 κιλά, ικανότητα έλξης 2.410 κιλών, απόσταση από το έδαφος 272 χλστ, γωνίες προσέγγισης, αναχώρησης, ράμπας: 31⁰, 27⁰ και 24⁰, αντίστοιχα, και βάθος διέλευσης υδάτινου εμποδίου στα 850 χλστ, το νέο τεχνούργημα της Ford εντυπωσιάζει με την ποιότητα κατασκευής, τα δυναμικά χαρακτηριστικά του (ισχύς κινητήρα, οδική συμπεριφορά σε οριακές καταστάσεις), τις ικανότητές του εντός και εκτός δρόμου, αλλά, κυρίως, γιατί είναι ένα pick-up με σπορ προδιαγραφές και ανέσεις λιμουζίνας, που περνά με εντυπωσιακή άνεση από παντού. Επιπλέον και συγχρόνως, είναι πρακτικό, ιδίως το διπλοκάμπινο (διατίθεται και σε μονοκάμπινο και ημικάμπινο), με roll top για την προστασία της καρότσας, ηλεκτρικά ανοιγόμενο ως έξτρα εξοπλισμός, με μήκος 1,54 μ., πλάτος στους θόλους 1,22 μ. και ύψος 0,53 μ..

Σχεδίαση

Οι αλλαγές στο εξωτερικό του αυτοκινήτου είναι εμφανείς. Καινούργιοι προφυλακτήρες, διογκωμένα φτερά, νέες ποδιές, φωτιστικά σώματα σε σχήμα «C» με LED matrix προβολείς και LED φώτα ημέρας δίνουν τον τόνο στην αισθητική του αυτοκινήτου, ιδίως όταν το κοιτάς από μπροστά, αφού οι αλλαγές στο πίσω μέρος είναι περιορισμένες – κάποιες πινελιές.

Το εσωτερικό, όμως, είναι ιδιαιτέρως αναβαθμισμένο, περίπου στα χνάρια του Mach-E. Δεσπόζει μια μεγάλη κάθετη οθόνη 12,4” στο κέντρο του ταμπλώ , η οποία έχει τον ρόλο του… συντονιστή στο SYNC 4A σύστημα πολυμέσων νέας γενιάς της μάρκας. Ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων πληροφορεί τον οδηγό για το σύνολο των δυνατοτήτων που έχει στη διάθεσή του, τις οποίες μπορεί να τις διαχειριστεί από το πολλαπλής λειτουργικότητας τιμόνι. Αξιοσημείωτο στοιχείο, οι διακόπτες στην οροφή του εσωτερικού, από όπου επιτυγχάνεται η διαχείριση έξτρα εξοπλισμού, λόγου χάριν φώτα οροφής, ή η παροχή ρεύματος για τη σκηνή που μπορεί να τοποθετηθεί μετατρέποντας το Raptor σε… τροχόσπιτο.

Αναβαθμισμένα είναι και τα καθίσματα εμπρός και πίσω, με καλή πλευρική στήριξη και προσεγμένο υλικό επικάλυψης, ώστε η αίσθηση άνεσης και ασφάλειας που νιώθουν οι επιβαίνοντες να μην υπόκειται σε εκπτώσεις, ακόμα και σε πολύ κακοτράχαλα εδάφη. Εννοείται, για τέτοιας ποιότητας και προδιαγραφών αυτοκίνητο ότι ο οδηγός έχει στη διάθεσή του πλήθος συστημάτων επιτέλεσης και υποστήριξης του οδηγικού έργου του, λόγου χάριν: Σύστημα αποτροπής σύγκρουσης, Σύστημα Υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, Adaptive Cruise Control με τεχνολογία Intelligent Speed Assist και Σύστημα υποβοήθησης φρένων κατά την όπισθεν, για να αναφέρουμε επιγραμματικά μόνο κάποια από τα συστήματα ασφαλείας.

Κινητήρας – Μετάδοση

Κάτω από τα καπό, υπάρχει ένας 3λιτρος, V6, twin-turbo βενζινοκινητήρας 3.0 λίτρων (EcoBoost), που στην έκδοση που οδηγήσαμε αποδίδει 292 ίππους ισχύος και 491 Nm ροπής, με νέο σύστημα anti-lag, που (σύμφωνα με τη Ford) διατηρεί για έως και τρία δευτερόλεπτα την πλήρωση των twin turbo, όταν ο οδηγός αποφασίσει να αφήσει το πόδι από το γκάζι, ενώ επιτρέπει μεγαλύτερη τιμή επιτάχυνσης στις εξόδους στροφών ή κατά την αλλαγή σχέσεων στο κιβώτιο.

Όλα όσα αναφέραμε συνδυάζονται με νέο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, με δύο σχέσεων ηλεκτρονικά ελεγχόμενο transfer case και διαφορικά ελεγχόμενης ολίσθησης μπροστά και πίσω, (2H, 4A, 4H και 4L), ενώ, συγχρόνως, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του επτά επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Normal, Sport, Slippery, Mud/Ruts, Rock Crawl, Sand, και Baja) και ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενο ενεργό σύστημα εξαγωγής για τέσσερις διαφορετικούς ήχους (Quiet, Normal, Sport, Baja).

Η ανάρτηση έχει σχεδιαστεί εξαρχής από τη Ford Performance, με αμορτισέρ FOX 2,5 ‘’ Live Valve Internal Bypass, με τρεις ρυθμίσεις (Normal, Sport και Off-Road). Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης έχει περαιωθεί με διπλά αλουμινένια ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω με σύνδεσμο Watt, αλλά και συνδέσμους και υστερούντες βραχίονες, έτσι ώστε να εξισορροπούνται οι ταλαντώσεις, η κινηματική του άξονα.

Το κιβώτιο είναι αυτόματο 10 σχέσεων, ενώ ένα σύστημα αύξησης της πίεσης υπερπλήρωσης, για τη λειτουργία του οποίου ο κινητήρας είναι προγραμματισμένος, φροντίζει για το μέγιστο της οδηγικής… ηδονής.

Εκτός της έκδοσης με βενζινοκινητήρα, υπάρχουν και εκδόσεις με κινητήρες 2.0 L diesel, απόδοσης 170, 205 και 210 ίππων με 500 Nm ροπής, αλλά και ο νέος 3λιτρος diesel V6, ισχύος 240 ίππων (οι συγκεκριμένες εκδόσεις θα διατίθενται στη χώρα μας από τον επόμενο μήνα).

Τίποτα, τίποτα δεν το σταματά

Στην άσφαλτο, στην Αττική οδό και στην Εθνική προς Μαλακάσα, το νέο Raptor, που εξελίχτηκε στην Αυστραλία και παράγεται τις ΗΠΑ και στην Ταϋλάνδη, είναι ένα άνετο και καλοτάξιδο pick up, χάρη και στις αναρτήσεις και στις σπορ ρυθμίσεις, και παρά τον όγκο του, με τον οποίο ο οδηγός προβληματίζεται μόνο σε πολύ στενούς δρόμους, ενώ ο θόρυβος είναι ελάχιστος, όπως και οι αναπηδήσεις του πίσω άξονα, ακόμα και στα 160 χλμ/ώρα, που μπορεί να δει στο κοντέρ ο οδηγός, χάρη και στην κλιμάκωση του κιβωτίου.

Εκτός δρόμου, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του στην οθόνη ένα ειδικό πλήκτρο για τις λειτουργίες off-road. Μέσω αυτού, ενεργοποιείται η λειτουργία trail control, έτσι ο οδηγός να έχει τον νου μόνο στο εδαφικό ανάγλυφο που έχει εμπρός του, βοηθούμενος και από την κάμερα 360ο περιμετρικής θέασης, χρήσιμη, προφανώς, και στην κίνηση σε περιαστικό ή και αστικό περιβάλλον. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή μια επιτάχυνση ένα 0-100 χλμ/ώρα της τάξης των 7,9΄΄ με στάνταρ κίνηση στους πίσω τροχούς και κατανομή ισχύος 50/50 και στους 4 τροχούς , οπότε δεν μένει τίποτα άλλο από το να το ευχαριστηθεί, έχοντας τη συνδρομή και του ενισχυμένου πλαισίου, πολύ μελετημένου ως προς τη στρεπτική ακαμψία, με αποτέλεσμα, λόγου χάριν, οι τριγμοί να είναι ελάχιστοι, με τον διακόπτη του προφίλ οδήγησης Baja ενεργοποιημένο , τον οδηγό… αγριεμένο, με το «ακροπολικό οδόστρωμα» να τον προ(σ)καλεί να κάνει ότι θέλει. Ξέρει ότι το ανά χείρας «εργαλείο» άριστα και απροβλημάτιστα θα ανταποκριθεί.

Τα ελαστικά All-Terrain T/A K02 της BF Goodrich διαστάσεων 285/70-R17, εξάλλου, βοηθούν ιδιαίτερα στην επίτευξη με άνεση των πόθων του οδηγού και έτσι οδηγός, αυτοκίνητο, επιβαίνοντες δεν ζορίζονται πουθενά, ακόμα και στο έντονα λασπώδες και γλιστερό οδόστρωμα που αντιμετωπίσαμε, με περάσματα σε ειδικά διαμορφωμένη off-road πίστα στο Iaveris Park. To θηρίο, για να το πούμε λαικότροπα, «δεν μάσησε πουθενά», αν και μας τα… μάσησε λιγάκι στο θέμα της κατανάλωσης, με μέση κατανάλωση περίπου 13,5 λτ/100 χλμ (εντάξει, έχει ρεζερβουάρ χωρητικότητας 80 λίτρων).
Βεβαίως, οι παντός εδάφους, καιρού, διαθέσεως και… ψυχολογίας μετακινήσεις και αποδράσεις κοστίζουν.

Στην προκειμένη περίπτωση, για τη βενζινοκίνητη έκδοση, 72.336 € και για τις diesel από περίπου 69.000 €. Δυστυχώς, ελληνικής νομοθεσίας ένεκα, τα όχημα-τεχνούργημα πωλείται αποκλειστικά ως επαγγελματικό.

Εννοείται ότι ο χαρακτηρισμός «αγροτικό» όχι μόνο δεν του πρέπει, αλλά και αναμφίλεκτα φαλκιδεύει τον… ευγενή χαρακτήρα του.

Ηλίας Καφάογλου