Ο συλλέκτης και έμπορος τέχνης Κένι Σάχτερ πιστεύει ότι ο ακριβότερος πίνακας ζωγραφικής στον κόσμο πλέει στη θάλασσα, κρεμασμένος σ’ έναν τοίχο του πολυτελούς γιοτ του σαουδάραβα πρίγκιπα διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν.

Η πεποίθηση αυτή αφορά τον Salvator Mundi, που αποδίδεται στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και χάθηκε από προσώπου γης μετά την αγορά του έναντι ποσού που προκαλεί ίλιγγο πριν από ενάμισι χρόνο.

Το έργο που αποδίδεται στον άνθρωπο που για ορισμένους αποτέλεσε την προσωποποίηση της Αναγέννησης αποκτήθηκε έναντι 450 εκατομμυρίων δολαρίων κατά τη διάρκεια δημοπρασίας που οργάνωσε ο οίκος Christie’s.

Έκτοτε, ο πίνακας διαστάσεων 65 επί 45 εκατ. που εικονίζει τον Ιησού Χριστό να βγαίνει από το σκοτάδι, ευλογώντας τον κόσμο με το δεξί χέρι ενώ κρατά μια διάφανη υφήλιο στο αριστερό, δεν έχει εκτεθεί δημόσια, εγείροντας πολλά ερωτήματα για τον αγοραστή του, το πού βρίσκεται, ακόμη και για την αυθεντικότητά του.

Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο πίνακας είναι δημιούργημα μαθητών του Λεονάρντο ντα Βίντσι, όχι του ίδιου του δασκάλου.

Επισήμως, ο πίνακας αγοράστηκε για να ενταχθεί στη συλλογή του Λούβρου του Αμπού Ντάμπι.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «The Wall Street Journal, την οποία επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αγοραστής ήταν ο σαουδάραβας πρίγκιπας Μπαντρ μπιν Αμπντάλα, ο οποίος όμως στην πραγματικότητα προχώρησε στην απόκτηση του έργου για λογαριασμό του πανίσχυρου σαουδάραβα πρίγκιπα διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η πληροφορία ουδέποτε επιβεβαιώθηκε ή διαψεύστηκε επίσημα.

Ο Σάχτερ διατύπωσε την υπόθεση ότι ο πίνακας είναι κρεμασμένος σε κάποιον τοίχο της πριγκιπικής θαλαμηγού σε άρθρο του στον ιστότοπο Artnet.com, ο οποίος είναι αφιερωμένος στην αγορά των έργων τέχνης.

«Απ’ ό,τι φαίνεται, το έργο μεταφέρθηκε μαύρα μεσάνυχτα με το αεροπλάνο του Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν κι εγκαταστάθηκε στο γιοτ του, το Serene», έγραψε, επικαλούμενος διάφορες πηγές, ανάμεσά τους δύο πρόσωπα που είχαν εμπλακεί στην αγοραπωλησία.

Αφού «ο πίνακας βρέθηκε κομματάκια» – ήταν «χωρισμένος σε πέντε κομμάτια και χρειάστηκε να επανασυνδεθεί όταν αποκαταστάθηκε» – πόσο «κακό θα του κάνει μια πιτσιλιά θαλασσινό νερό;», πρόσθεσε με γερή δόση ειρωνείας ο συλλέκτης.

Κατά τον Σάχτερ, ο πίνακας θα παραμείνει στη θάλασσα ωσότου η Σαουδική Αραβία να ολοκληρώσει τη μεταμόρφωση της περιοχής Αλ Ούλα σε κέντρο πολιτισμού με σκοπό την προσέλκυση ξένων τουριστών.

Στις αρχές της χρονιάς εμφανίστηκαν εκεί πολλοί ξένοι μουσικοί σ’ ένα γυάλινο auditorium που ανεγέρθηκε ανάμεσα σε προϊσλαμικά ερείπια στην περιοχή της ερήμου στο βορειοδυτικό τμήμα της Σαουδικής Αραβίας.