Η Τουρκία είναι απογοητευμένη από την αργή πρόοδο που σημειώνεται σχετικά με την προσχώρησή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι έχει στραφεί σε άλλες πολιτικές για να αναδειχθεί σε υπολογίσιμη παγκόσμια δύναμη. Κατασκευάζει φράγματα, γήπεδα και κτίρια σε χώρες της Μέσης Ανατολής, της Κεντρικής Ασίας αλλά και της Αφρικής.

Έχει στρέψει λοιπόν το ενδιαφέρον της στον αναπτυσσόμενο κόσμο ιδίως στον ισλαμικό,  σε χώρες τις πρώην Σοβιετικής Ένωσης και τώρα τελευταία και σε πολλά μέρη της Αφρικής.

Οι τούρκικες κατασκευαστικές εταιρίες έχουν αναλάβει έργα σε 80 χώρες όπως π.χ. την κατασκευή του μετρό στο Ντουμπάι σε συνεργασία με μία ιαπωνική κατασκευαστική εταιρεία.

Μπορεί ακόμα να μην είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τους κολοσσούς της Ευρώπης, της Αμερικής, της Κίνας και της Ιαπωνίας αλλά από το 2000 μέχρι το 2008 είχαν αυξήσει την αξία των τούρκικων επενδύσεων στο εξωτερικό κατά 23 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ παρουσίασαν μία μικρή πτώση ύψους τριών δισεκατομμυρίων λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Υπολογίζουν ότι το 2015 το ύψος των επενδύσεων θα φτάσουν τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.

Με 863 δισεκατομμύρια ευρώ το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν, η Τουρκία ήταν η έκτη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, το τελευταίο έτος, βάσει του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Η Τουρκία υπέγραψε πρόσφατα διμερείς συμφωνίες με χώρες όπως η Ρωσία, η Λιβύη και τη Συρία, ώστε να διακόψουν τις θεωρήσεις εισόδου, διευκολύνοντας έτσι τα ταξίδια και το εμπόριο. Επίσης οι Τουρκικές Αερογραμμές προσέθεσαν δεκάδες νέους προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Βαγδάτης και του Ναϊρόμπι.

Στην πρωτεύουσα του Καζακστάν, μία από τις χώρες της Κεντρικής Ασίας με στενούς γλωσσικούς και εθνικιστικούς δεσμούς με την Τουρκία, οι τουρκικές εταιρείες είναι υπεύθυνες για το 70 τοις εκατό περίπου των κατασκευών.