Η υπηρέτηση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων είναι σκοπός του νομοθετήματος μας, δήλωσε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Δένδιας, κατά την πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής ‘Αμυνας της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου «Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων – Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής ‘Αμυνας και Φορέα Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων – Σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών Αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων».

Ο υπουργός ζήτησε, από τους βουλευτές μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής, στο πλαίσιο της συζήτησης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου, να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τη διασφάλιση του σκοπού του νομοθετήματος που αφορά το στεγαστικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και προτάσεις για τη διασφάλιση της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης. Ο Νίκος Δένδιας ανέφερε δε ότι προτού το σχέδιο νόμου εισαχθεί στην ολομέλεια, οι βουλευτές θα λάβουν γνώση για τον κατάλογο των ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Παράλληλα, ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας ενημέρωσε την επιτροπή ότι τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί η δεύτερη φάση της δομής δυνάμεων, η οποία επίσης προβλέπει συγχωνεύσεις δομών και άρα απελευθέρωση επιπλέον στρατοπέδων. Επίσης ότι επίκειται νομοθέτημα για τη θητεία, “η οποία θα αλλάξει”, νομοθέτημα για την εφεδρεία, “η οποία θα αλλάξει”, και νομοθέτημα για τις στρατιωτικές σχολές, όπως επίσης και νομοθέτημα για τις αυξήσεις για τις οποίες έχει δεσμευτεί. “Δεν μπορώ να έχω ευθύνη για το χρόνο κατάθεσης (σ.σ. του νομοθετήματος για τις αυξήσεις) αλλά θα έρθει το νομοθέτημα για τις αυξήσεις για τις οποίες έχω δεσμευτεί, μαζί με το βαθμολόγιο. Η δική μου δέσμευση όμως απέναντί σας, είναι ότι ανεξάρτητα από το πότε θα το φέρει το υπουργείο Οικονομικών ισχύει η δέσμευσή μου, για τις αυξήσεις από 1/10. Διότι αυτό έχει εγκριθεί από τον πρωθυπουργό, το έχω ανακοινώσει πανηγυρικά, θα ισχύσει”, είπε ο κ. Δένδιας.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τέθηκε από αρκετούς ομιλητές, με την ευκαιρία της συζήτησης, το πρόγραμμα SAFE της ΕΕ. “Δεν έχω καμία αντίρρηση να συζητήσουμε για το SAFE. Όταν δε κατασταλάξει το υπουργείο Οικονομικών, θα είμαστε και ώριμοι να το συζητήσουμε, γιατί θα έχουμε και αριθμούς”, είπε ο κ. Δένδιας και σημείωσε ότι για το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας το κομμάτι του SAFE αφορά δανεισμό, “χαμηλότοκο δανεισμό πράγματι, με περίοδο χάριτος και μακρά εξόφληση” αλλά με βάση με το πρόγραμμα πληρωμών που ήδη ισχύει έναντι προηγουμένων υποχρεώσεων, ο δημοσιονομικός χώρος είναι ελάχιστος. “Εάν το υπουργείο Οικονομικών, μας δώσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο σε αυτά τα τέσσερα χρόνια (σ.σ. διάρκεια του προγράμματος SAFE), τότε για μας στο υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας θα μπορούσε να έχει έννοια ο Κανονισμός. Αν αυτό δεν γίνει, δεν μπορώ να κάνω κάτι. Δεν υπάρχει η έννοια τι θέλω τι δεν θέλω. Δεν μπορώ. Δεν υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος”, είπε ο υπουργός και τόνισε ότι έχει δεσμευτεί για την τήρηση του δημοσιονομικού χώρου.

Ο εισηγητής της ΝΔ Διαμαντής Γκολιδάκης είπε ότι το νομοσχέδιο έχει αναπτυξιακό και οργανωτικό προσανατολισμό, αντιμετωπίζει διαχρονικές αδυναμίες στη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο για να απαντήσει έμπρακτα στις στεγαστικές ανάγκες των στελεχών των ΕΔ. “Το νομοσχέδιο είναι μια δομική μεταρρύθμιση, στον πυρήνα της αμυντικής διοίκησης, με ξεκάθαρη στόχευση την επαγγελματική διαχείριση και αξιοποίηση της περιουσίας του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, την ενίσχυση της διακλαδικότητας και της ενιαίας στρατηγικής λειτουργίας, την πρόνοια για το ανθρώπινο δυναμικό, που αποτελεί το πολυτιμότερο κεφάλαιο των Ενόπλων Δυνάμεων”, υπογράμμισε ο βουλευτής της ΝΔ.

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης είπε ότι κόμμα του θεωρεί στρατηγικής σημασίας τη θεσμική και οργανωμένη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, με πλαίσιο εξορθολογισμού και εκσυγχρονισμού. Η αξιοποίηση πρέπει να στηρίζεται στη διαφάνεια, να προστατεύει το δημόσιο συμφέρον, να εξυπηρετεί πρωτίστως την αποστολή της εθνικής άμυνας και να ενισχύει τη μέριμνα για το στρατιωτικό προσωπικό, είπε ο βουλευτής ο οποίος σημείωσε ωστόσο: “Καλούμαστε να ψηφίσουμε με νόμο τη μεταφορά σε νέα νομικά πρόσωπα, μιας σειράς στρατοπέδων και εγκαταστάσεων, χωρίς να περιγράφονται ποια είναι. Δηλαδή, θα ψηφίσει η Βουλή ένα νόμο μεταφοράς, ακινήτων, οικοπέδων, στρατοπέδων, αλλά δεν ξέρουμε ποια είναι”.

Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Συμεών Κεδίκογλου αναφέρθηκε στο οξυμένο στεγαστικό πρόβλημα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Σημείωσε ωστόσο ότι ο Φορέας Αξιοποίησης Ακινήτων των Ενόπλων Δυνάμεων θα λειτουργεί ως ΝΠΙΔ και ότι με αυτή τη νομική προσωπικότητα “στήνεται σκηνικό αδιαφάνειας” για ιδιωτικά συμφέροντα. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επίσης παρατήρησε ότι η Βουλή καλείται να ψηφίζει νομοσχέδιο για την ακίνητη περιουσία των ΕΔ, χωρίς να γνωρίζει τον τελικό κατάλογο των στρατοπέδων που θα μεταφερθούν ή θα κλείσουν.

“Υπάρχουν πληροφορίες ότι η κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει να μοιράσει τα φιλέτα αυτών των ακινήτων σε επιχειρηματικούς ομίλους. Ή, για να το διατυπώσουμε ορθολογιστικά, οι επιχειρηματικοί όμιλοι απαίτησαν και η κυβέρνηση υλοποιεί το μοίρασμα μεγάλου αριθμού κατάλληλων ακινήτων, για τουριστικές επενδύσεις ή για αξιοποίηση για εγκατάσταση ΑΠΕ”, ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Παπαναστάσης.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει ποια θα είναι τα ακίνητα που θα διαχειριστεί ο νέος φορέας, πόσα ακίνητα θα ανεγερθούν για να στεγάσουν στελέχη των ΕΔ, πόσα θα χρήματα θα δοθούν για την άμυνα και πόσα για το στεγαστικό. “Αυτό που πρέπει να μα απασχολεί είναι η επένδυση στην παραγωγική αμυντική βιομηχανία”,είπε ο βουλευτής.

Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Σία Αναγνωστοπούλου ανέφερε ότι πουθενά, από το νομοσχέδιο, δεν προκύπτει η αποτελεσματική αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. “Δεν έχουμε κατ΄αρχάς έναν κατάλογο που να ξέρουμε ποια είναι αυτή η ακίνητη περιουσία για να μπορεί να κάνει και η επιτροπή μας τη δουλειά της”, είπε η βουλευτής και σημείωσε ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις διαφάνειας, δεν υπάρχουν προβλέψεις διατήρησης ωφελημάτων στους κλάδους, καμία αποσαφήνιση για τα κληροδοτήματα και τη διαχείρισή τους.

Ο ειδικός αγορητής της “Νίκης” Τάσος Οικονομόπουλος ανέφερε ότι στο νομοσχέδιο υπάρχουν προβληματικές πτυχές και ότι χρειάζονται εγγυήσεις ώστε η αξιοποίηση των ακινήτων να υπηρετεί, κατά προτεραιότητα, τις ανάγκες των ΕΔ, ώστε να μην δίνονται ακίνητα χωρίς ανταποδοτικό όφελος. Η διαχείριση της στρατιωτικής περιουσίας, δεν μπορεί να υπακούει στη λογική του real estate, είπε ο βουλευτής.

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ιδιαιτέρως ασαφές και εγχείρημα με στόχους θολούς και ασαφείς, είναι νομοσχέδιο που οραματίζεται μπίζνες και real estate, δεν έχει ξεκάθαρα κριτήρια ποια ακίνητα είναι επιχειρησιακά αναγκαία και ποια όχι, δεν έχει εγγυήσεις διαφάνειας στη διαχείριση των ακινήτων.

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Ευάγγελος Αποστολάκης κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει αν έχει αποτιμηθεί η αξία της περιουσίας που θα μεταβιβαστεί, ποια είναι τα κριτήρια για τα ακίνητα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και πως θα διασφαλιστεί η διαφάνεια χωρίς να έχουν λόγο τα ταμεία.

Ο βουλευτής της ΝΔ Βασίλειος Υψηλάντης είπε ότι το νομοσχέδιο συνιστά εμβληματική μεταρρύθμιση, που αντικατοπτρίζει την διορατική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας και εκσυγχρονίζει τη διαχείριση 2529 ακινήτων των ΕΔ που μέχρι σήμερα παρέμεναν χωρίς να αξιοποιούνται.

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ρένα Δούρου είπε ότι δημιουργείται ένας “υπερφορέας real estate”, που θα οδηγήσει στην εκποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής ‘Αμυνας, οι βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης έθεσαν ζητήματα αναφορικά με την ασκούμενη εξωτερική πολιτική, τη θέση της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον, τις συμμαχίες της. Αναφέρθηκαν στο παράνομο τουρκολιβυκό σύμφωνο, τη στάση της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα και την Κύπρο, τη Μονή Σινά.

Σκοπός του Σχεδίου Νόμου, όπως περιγράφεται στο ‘Αρθρο 1, είναι η αποτελεσματική προστασία, η ορθολογική διαχείριση και η βέλτιστη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, για την ενίσχυση της αμυντικής οχύρωσης της χώρας και τη χρηματοδότηση σκοπών εθνικής άμυνας, καθώς και η αποτελεσματική αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Αντικείμενο του Σχεδίου νόμου, σύμφωνα με το ‘Αρθρο 2, είναι:

α) η συγχώνευση του Ταμείου Εθνικής ‘Αμυνας (ΤΕΘΑ), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και του Ταμείου Αεροπορικής ‘Αμυνας (ΤΑΑ) σε ένα ενιαίο Ταμείο Ακινήτων Εθνικής ‘Αμυνας (Τ.Α.Εθ.Α.), για τη διαχείριση της περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας,

β) η σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Φορέας Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων» (Φ.Α.Α.Ε.Δ.), για την αξιοποίηση των μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας και ακινήτων τρίτων φορέων και

γ) η υλοποίηση δράσεων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.

Πηγή: ΑΠΕ