Δίπλα σε όλες τις επιτυχίες της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, δεν έχουμε το παραμικρό δικαίωμα να εφησυχάζουμε, γιατί υπάρχουν κοινωνικές ομάδες οι οποίες δυσκολεύονται και επειδή υπάρχουν ακόμα ζητήματα, τα οποία οφείλουμε να τα παρακολουθούμε και να παρεμβαίνουμε με συγκεκριμένες πολιτικές για την αντιμετώπισή τους, δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, στη συζήτηση που εξελίσσεται στη Βουλή, για το νέο αναπτυξιακό νόμο. «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια για την πατρίδα από μια ισχυρή πραγματικά ανταγωνιστική οικονομία. Ο καλύτερος φράχτης στα σύνορα και ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε το δημογραφικό πρόβλημα, είναι η ισχυρή παραγωγική οικονομία», σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας παραμένει, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στα επίπεδα που βρισκόταν όταν η Ελλάδα μπήκε στην ευρωζώνη και συνεπώς, είπε ο κ. Θεοδωρικάκος, συνιστούν πρόκληση για την ελληνική οικονομία, η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, η εξωστρέφεια, η ενσωμάτωση της καινοτομίας στην οικονομική δραστηριότητα, ώστε να αυξηθούν οι εξαγωγές και η οικονομία να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική. «Αυτό απαιτεί τη στήριξη και των μεγάλων επιχειρήσεων, γιατί δεν μπορείς να ανταγωνιστείς το σημερινό κόσμο, χωρίς να έχεις και μεγάλες επιχειρήσεις που να μπορούν να ανταποκριθούν, αλλά αναντίρρητα απαιτείται και στήριξη της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας, στην οποία απασχολούνται εκατομμύρια Έλληνες», ανέφερε ο υπουργός και εξήγησε ότι ο στόχος του παραγωγικού μετασχηματισμού υπηρετεί και την ανάγκη να αντιμετωπιστεί το μεγάλο έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου.

Απαντώντας σε όσους σχολιάζουν ότι ελάχιστα είναι τα χρήματα που θα δοθούν στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου γιατί τους χρηματοδοτικούς πόρους τους διαχειρίζεται το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι ο αναπτυξιακός νόμος είναι ένα εργαλείο, αλλά δεν είναι το κύριο εργαλείο, αφού η χώρα διαθέτει μια σειρά χρηματοδοτικά εργαλεία, που με μεγάλη προσπάθεια, διατέθηκαν στη χώρα, και αφορούν πόρους που υπερβαίνουν τα 60 δισ. ευρώ και συνιστούν το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει δει ποτέ η Ελλάδα να υλοποιείται, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Πέρα όμως από την κινητοποίηση των χρηματοδοτικών πόρων, όπως τόνισε, η Ελλάδα με μια σχεδιασμένη πολιτική ενίσχυσης της παραγωγής, μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο, για ολόκληρη την Ευρώπη, για την περιοχή της Μεσογείου και της Μ. Ανατολής. Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικά έργα, οδικά, σιδηροδρομικά, που δίνουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες για να αναπτυχθεί η βιομηχανία των logistic center, ενώ με ταχύτητα κινείται η χώρα και στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και θα γίνουν τα πρώτα εργοστάσια, με τη σφραγίδα της Ευρώπης, και χρηματοδοτείται η αναβάθμιση των ερευνητικών και τεχνολογικών κέντρων στη χώρα.

Αναφερόμενος στην ανάγκη του παραγωγικού μετασχηματισμού, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ότι υπάρχει μια συνολική στρατηγική από την κυβέρνηση προκειμένου η ανάπτυξη και ισχυρή να είναι και διάρκεια να έχει, και να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, και να στηρίζει την έρευνα και την καινοτομία σε όλους τους τομείς.

Ο αναπτυξιακός νόμος, είπε ο υπουργός, κατευθύνει σημαντικούς οικονομικούς πόρους σε τομείς, όπου υπάρχει πραγματικά ανάγκη, το 2025 και το 2026 θα εγκριθούν ενισχύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, με αιχμές τη μεταποίηση, τις μεγάλες επενδύσεις, το ειδικό καθεστώς των παραμεθόριων περιοχών και των νομών που το εισόδημά τους είναι κάτω του 70% του μέσου όρου. Η στήριξη, σημείωσε ο κ, Θεοδωρικάκος, αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων, θα υπάρξει ξεχωριστό καθεστώς για τις νέες τεχνολογίες, την εξωστρέφεια και την κοινωνική επιχειρηματικότητα και γι’ αυτό «η αντιπολίτευση θα πρέπει να εγκαταλείψει το ψεύτικο επιχείρημα ότι ο αναπτυξιακος νόμος θα στηρίξει μόνο τις μεγάλες εταιρείες, διότι αφορά και μεσαίες και μικρές εταιρείες, που θα καταθέσουν σημαντικά επενδυτικά σχέδια».

Τι καινούργιο όμως φέρνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος; Σύμφωνα με την περιγραφή που επιφύλασσε ο υπουργός Ανάπτυξης,το νομοσχέδιο φέρνει:

-πιο δίκαιη γεωγραφική στόχευση, ιδαίτερα για τις παραμεθόριες περιοχές και τους πιο αδύναμους νομούς, νομούς που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, περιοχές με μεγάλη δημογραφική υστέρηση.

-επιτάχυνση των διαδικασιών και μεγαλύτερη διαφάνεια. Η δέσμευση του νόμου είναι η αξιολόγηση των αιτήσεων να ολοκληρώνεται σε 90 ημέρες.

δημιουργεί νέα καθεστώτα ενίσχυσης με κοινωνική στόχευση, όπως αυτό της κοινωνικής επιχειρηματικότητας

-εισάγεται νέος αναπτυξιακός προσανατολισμός με αιχμή τις νέες τεχνολογίες

-απλοποιούνται οι διαδικασίες, εισάγεται νέο πλαίσιο, με πρόβλεψη για απένταξη της επένδυσης, αν δεν υλοποιηθεί συγκεκριμένο ποσοστό στα πρώτα δύο χρόνια και με ποινή επιστροφής της ενίσχυσης με επιπλέον 10%, αν ανακληθεί η απόφαση υπαγωγής.

σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα θα υπάρξει μεγαλύτερη πρόσβαση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε ρευστότητα. Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα υπάρξει πρόσβαση για τις μεγαλύτερες επενδύσεις. Ταυτόχρονα, διπλασιάζεται το ανώτατο συνολικό ποσοστό ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο, γιατί οι μεγαλύτερες επενδύσεις μπορεί να φέρουν μεγαλύτερα αποτελέσματα και σε θέσεις εργασίας και στην ελληνική οικονομία.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του, έστειλε και ένα μήνυμα προς εκείνους που ενώ πήραν προκαταβολές, στο πλαίσιο παλαιότερων αναπτυξιακών νόμων, δεν προχώρησαν στην υλοποίηση των έργων για τα οποία είχαν ζητήσει ενίσχυση. Θα έλεγθούν ένα προς ένα και θα κληθούν να επιστρέψουν τα χρήματα που πήραν, είπε ο κ. Θεοδωρικάκος και ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι ελέγχονται 1.400 επενδυτικά σχέδια.

Αναφερόμενος στη συσχέτιση της στήριξης των επενδυτικών σχεδίων με τς θέσεις εργασίας, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε ο ΣΕΒ ζήτησε να αφαιρεθεί η δημιουργία των θέσεων εργασίας, ως κριτήριο για την αξιολόγηση. «Με τον Σύνδεσμο Βιομηχάνων, η σχέση μας είναι σχέση συνεργασίας, αξιόπιστης επικοινωνίας και αμοιβαίου σεβασμού. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε πρόταση που προέρχεται από εκεί, ότι είναι σωστή», είπε ο υπουργός και υπογράμμισε ότι «στο ειδικό καθεστώς των παραμεθόριων περιοχών και των περιοχών με σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα, και έχουν εισόδημα κάτω του 70% του μέσου όρου, εκεί δεν είναι δυνατόν, οι θέσεις εργασίας δεν μπορεί να μην είναι κριτήριο, για την υπαγωγή στον αναπτυξιακό νόμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτό θα ισχύει παντού, διότι όταν κάποιος επενδύει σε νέες τεχνολογίες, είναι πιθανό να επενδύσει σε σύγχρονα μηχανήματα και προγράμματα, που δεν είναι υποχρεωτικό να απαιτούν νέες θέσεις απασχόλησης».

Πηγή: ΑΠΕ