Στη θάλασσα επέστρεψε το ερευνητικό σκάφος «Φιλία», καθώς μετά από τρεις μήνες ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος για την επιμήκυνσή του κατά πέντε μέτρα, αλλά και τον γενικότερο εκσυγχρονισμό του

Το έργο της επιμήκυνσης ολοκληρώθηκε και το «Φιλία» καθελκύστηκε το πρωί της Παρασκευής προκειμένου να συνεχιστούν οι υπόλοιπες εργασίες της ανακατασκευής εν όρμω. Η επιχείρηση της καθέλκυσης ξεκίνησε στις 9 το πρωί με τη βοήθεια γερανογέφυρας, οι ιμάντες της οποίας έχουν τη δυνατότητα ανύψωσης βάρους 800 τόνων.

Το 200 τόνων «Φιλία» σηκώθηκε από το έδαφος και αφού διέσχισε περίπου εκατό μέτρα στη στεριά καθελκύστηκε στη θάλασσα – τον «φυσικό του χώρο», όπως είπε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών Αντώνης Μαγούλας.

«Το Φιλία έχει μια ιστορία 35 χρόνων, έχει σαρώσει τις θάλασσες του Αιγαίου και του Ιονίου πάρα πολλές φορές. Από αυτές τις αποστολές έχει συλλεγεί ένας μεγάλος αριθμός δεδομένων που πραγματικά έχει βάλει τη χώρα μας στη χορεία των χωρών που κάνουν συστηματική καταγραφή ακριβώς αυτών ακριβώς των αλιευτικών και οικολογικών δεδομένων. Η επιστροφή του στις θάλασσες είναι επομένως πολύ σημαντική» πρόσθεσε ο ίδιος.

Την καθέλκυση του «Φιλία» παρακολούθησαν τόσο ο υφυπουργός Έρευνας και Τεχνολογίας Χρίστος Δήμος όσο και η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή. «Η αναβάθμιση των υπηρεσιών του σκάφους μας κάνει περήφανους και χαρούμενους» ανέφερε ο κ. Δήμας. «Η έρευνα και η καινοτομία είναι στρατηγικές προτεραιότητες της κυβέρνησης. Το τελευταίο διάστημα έχουμε λάβει αρκετές σημαντικές πρωτοβουλίες εκμεταλλευόμενοι και το Ταμείο Ανάκαμψης απ’ όπου θα επενδυθεί στην έρευνα ένα πολύ σημαντικό ποσό που υπερβαίνει τα 600 εκατ. ευρώ» πρόσθεσε.

Από την πλευρά της η κ. Αραμπατζή σημείωσε πως η καταγραφή και η αξιοποίηση των αλιευτικών δεδομένων αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου. «Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της “κιβωτού της ωκεανογραφίας”, όπως μπορεί να αποκαλείται πλέον το ερευνητικό σκάφος πολλαπλών αποστολών “Φιλία” του ΕΛΚΕΘΕ, είναι αυταπόδεικτης σημασίας για την προώθηση των αλιευτικών, ωκεανογραφικών και οικολογικών ερευνών και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη και την αειφορία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, της αλιείας, της ιχθυοκαλλιέργειας» πρόσθεσε.

Το ΕΛΚΕΘΕ διαθέτει τρία ερευνητικά πλοία – το «Φιλία», που εδρεύει στο Ηράκλειο, πλαισιώνουν το «Αιγαίο» που έχει την έδρα του στον Πειραιά και το «Αλκυών» με έδρα τη Ρόδο. Ο στόλος αναμένεται να ενισχυθεί με την αγορά ενός ακόμη ερευνητικού σκάφους και με τη συνολική επένδυση να φτάνει τα 55 εκατ. ευρώ.

Στο μεταξύ, το Φιλία θα έχει σαλπάρει για την πρώτη του αποστολή, η οποία είναι η καταγραφή και η αποτίμηση της κατάστασης του πληθυσμού των πελαγίσιων ψαριών. «Περιμένουμε όλοι να πέσει στο νερό για ξεκινήσουμε τα ερευνητικά μας προγράμματα» λέει ο Θανάσης Μαχιάς, διευθυντής ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ και επιβλέπων του έργου.

Ο ίδιος αναφέρει πως η πανδημία καθυστέρησε τις εργασίες που πλέον αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Ιούλιο. Όντας ήδη στο νερό, πάντως, το Φιλία θα αποκτήσει νέα όργανα ναυσιπλοΐας, καθώς και έναν νέο γερανό για τις έρευνές του. Ακόμη, θα διαμορφωθούν η γέφυρα και οι καμπίνες του σκάφους που θα φιλοξενούν πλήρωμα και επιστημονικό προσωπικό.

*Οι φωτογραφίες είναι από το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μάθετε πρώτοι τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τον κόσμο στο Google News του Newsbeast. Ακολουθήστε το Newsbeast σε Instagram, Facebook και Twitter.