Ως «μία μάχη με τον χρόνο, τα γεωλογικά φαινόμενα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν» χαρακτήρισε την τελευταία πράξη για την ολοκλήρωση της διάτρησης της σήραγγας του Καλλιδρόμου, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης, ενώ λίγο νωρίτερα τα μηχανήματα, που εργάζονται συνεχώς στο μέτωπο, άνοιξαν τα τελευταία μέτρα, έτσι ώστε να ενωθούν οι δύο πλευρές, βάζοντας τις τελευταίες πινελιές σε ένα έργο που ξεκίνησε το 1997.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα στους παράγοντες, εκτός από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, τον αναπληρωτή υπουργό, Σταύρο Καλογιάννη, τον γενικό γραμματέα Μεταφορών, Κώστα Σταθόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, Κώστα Σπηλιόπουλο, βρίσκονταν αρκετά στελέχη του υπουργείου και της ΕΡΓΟΣΕ, που διαχρονικά έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν δυσεπίλυτα προβλήματα για την εξέλιξη των έργων. Παρόντες ήσαν, επίσης και επιστήμονες από το εξωτερικό και την ΕΕ, οι οποίοι είχαν εμπλακεί στη λύση γεωλογικών προβλημάτων, που στάθηκαν καθοριστικά στην εξέλιξη των εργασιών.

Ως τη «μεγαλύτερη σήραγγα της χώρας και μία από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης» χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη σήραγγα ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, υπογραμμίζοντας ότι ήταν «πολύ σημαντική η στιγμή της ολοκλήρωσης της διάνοιξης». Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυσκολίες οι οποίες υπήρξαν στο ενδιάμεσο, που επέβαλαν καθυστερήσεις, τονίζοντας πως: «Αντιμετωπίστηκαν εξαιρετικές δυσκολίες, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη γεωλογία της περιοχής», όπως χαρακτηριστικά είπε, τονίζοντας πως το έργο εγκαταλείφθηκε το 2003, με την ολοκλήρωση περίπου του 30% του φυσικού αντικειμένου, για να συνεχιστεί με νέα εργολαβία, από το 2007 έως σήμερα.

Ο ίδιος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις εργοληπτικές εταιρείες οι οποίες εργάστηκαν και ολοκλήρωσαν το συγκεκριμένο έργο, αλλά και στο στελεχιακό και επιστημονικό δυναμικό της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς -όπως είπε- «αυτή η σημαντική στιγμή οφείλεται σε όλους αυτούς τους εργαζόμενους, που κάτω από δύσκολες συνθήκες κατόρθωσαν να ολοκληρώσουν τη συγκεκριμένη σήραγγα για να αποδοθεί στο κοινωνικό σύνολο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ χαρακτήρισε ως πολύ μεγάλο το συγκεκριμένο έργο, με καθοριστική αξία και σημασία σε ό,τι αφορά την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Μάλιστα, υποστήριξε πως η ολοκλήρωση αυτού του έργου συμβάλλει τα μέγιστα στην προώθηση και όλων των άλλων έργων, έτσι ώστε μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα η χώρα να αποκτήσει ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, στις δηλώσεις του, συνέδεσε την ολοκλήρωση του συνολικού δικτύου με την ιδιωτικοποίηση που προωθείται, τονίζοντας ότι «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου κατακτά ένα μεγαλύτερο μερίδιο με καλύτερους όρους στην αγορά» και συνδύασε την εξέλιξη των έργων και με την ηλεκτροκίνηση έτσι ώστε «όλα αυτά τα έργα να έχουν μεγάλη επίδραση και στην ίδια και στις νέες εποχές, καθώς και τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της». Έκανε, παράλληλα, αναφορά και στις εθνικές δυσκολίες για το έργο και στην ανάγκη αλλαγής μελετών που υπήρξαν το προηγούμενο διάστημα.

«Αυτό το έργο είναι συνδεδεμένο με τις προτεραιότητες της περιοχής βάσης» υπογράμμισε ο περιφερειάρχης Κλέαρχος Περγαντάς, τονίζοντας την ανάγκη ολοκλήρωσης όλων των υποδομών στο σιδηροδρομικό, αλλά και το οδικό δίκτυο της περιοχής.

Κατά τη διάρκεια της χθεσινής μέρας ουσιαστικά ολοκληρώθηκαν οι εργασίες διάνοιξης των δίδυμων σηράγγων μήκους 9.250 μέτρων η κάθε μία, δηλαδή συνολικού μήκους 18.500 μέτρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία δόθηκαν χθες, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών οι ταχύτητες που θα διέρχεται το τρένο θα είναι 200 χιλιόμετρα την ώρα και αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο πλήρως, το πολύ σε ένα μήνα. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτήθηκε από τρία κοινοτικά πακέτα μέχρι στιγμής, αρχίζοντας από το Β’ ΚΠΣ και έχει κόστος 354 εκατ. ευρώ.

Εξάλλου, μέσα στο καλοκαίρι, αναμένεται να προχωρήσει μια ακόμη εργολαβία «σκούπα» για το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, έτσι ώστε σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς μέσα σε τριάμισι χρόνια να έχει συνολικά ολοκληρωθεί και να έχει αποδοθεί σε χρήση το τμήμα από Τιθορέα έως Δομοκό, το οποίο με την ολοκλήρωση του θα συντομεύσει τη διαδρομή από Αθήνα σε Θεσσαλονίκη κατά 55 λεπτά.

Σημειώνεται ότι και στους υπολογισμούς που κάνει το υπουργείο σε σχέση με την πορεία των αποκρατικοποιήσεων προσδιορίζεται σε τριάμισι χρόνια η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής και η λειτουργία της, θέτοντας έτσι έναν συγκεκριμένο στόχο, αλλά και συγχρόνως -όπως τουλάχιστον υπογραμμίζουν τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ- «ιδιαίτερα πιεστικό για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε».

Με τη σήραγγα του Καλλιδρόμου, ουσιαστικά, το τρένο εγκαταλείπει την ορεινή χάραξη στην περιοχή του Μπράλλου και, μέσα από την πεδιάδα του Σπερχειού, φτάνει στο Λιανοκλάδι. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και λειτουργήσει η συγκεκριμένη χάραξη, από την Αθήνα μέχρι τη Λαμία η διάρκεια του ταξιδιού θα μειωθεί κατά 25 λεπτά.