15
loading

Από μπαρουτοκαπνισμένα ρομάντζα μέχρι αιματοβαμμένες μάχες, ο κινηματογράφος ασχολήθηκε ιδιαιτέρως με τη φρίκη του πολέμου, μια φρίκη που όσο να πεις γράφει ωραία στο πανί.

Η ανθρωπότητα λοιπόν εν μέσω της μεγαλύτερης πολεμικής σύγκρουσης που είδε ποτέ ο πλανήτης Γη αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί αγαπημένη θεματική τόσο των παραγωγών όσο και του κοινού. Για έναν πόλεμο εξάλλου που παραμένει η καλύτερη καταγραμμένη και αναλυμένη ανθρώπινη αιματοχυσία ανά τους αιώνες.

Ο ίδιος ο κινηματογράφος δεν είχε μετατραπεί άλλωστε στο καλύτερο όχημα προπαγάνδας ήδη από τις πρώτες ριπές του πολέμου εκεί στα 1939; Γιατί να μην το εκμεταλλευτεί και εμπορικά, βλέποντας την απήχησή του;

Μόνο που πια είναι τόσα πολλά και διαφορετικά τα φιλμ με τον Β’ Παγκόσμιο που δεν ξέρεις τι να διαλέξεις. Από σπαρταριστές κωμωδίες, δακρύβρεχτα δράματα και ευαίσθητες απεικονίσεις προσωπικών ιστοριών στο φόντο του πολέμου μέχρι πολυδάπανες ταινίες δράσης, περιπέτειες απόδρασης και ανεπανάληπτα ρομάντζα, απ’ όλα έχει ο μπαχτσές εδώ.

Με μερικές χιλιάδες πια φιλμ που αφορούν στον Β’ Παγκόσμιο να ανοίγονται μπροστά μας, ο δρόμος της επιλογής είναι δύσκολος. Αν και, για να είμαστε ολότελα ειλικρινείς, μιλώντας για Β’ Παγκόσμιο το μυαλό πηγαίνει αβίαστα σε πολεμικές ταινίες, εκεί που ξεδιπλώνονται στο πανί όλα όσα πιστεύουμε πως είναι ο πόλεμος.

Ο Κρίστοφερ Νόλαν μας χάρισε πρόσφατα την εκπληκτική «Δουνκέρκη» (2017) του, υπενθυμίζοντάς μας πως τα επικά πολεμικά δεν είναι παρελθόν. Όπως έκανε και ο Ταραντίνο με το «Άδωξοι μπάσταρδη» (2009) λίγα χρόνια πρωτύτερα, αναζωπυρώνοντας ένα ενδιαφέρον που δεν φαίνεται να καταλαγιάζει ποτέ.

Υπενθυμίζοντας αριστουργηματικά πολεμικά του Β’ Παγκοσμίου, τύπου «Όσο υπάρχουν άνθρωποι» (1953), «Τα κανόνια του Ναβαρόνε» (1961), «Η μεγάλη απόδραση» (1963), «Πάτον, ο θρύλος της Νορμανδίας» (1970), «Η διάσωση του στρατιώτη Ράιαν» (1998), αλλά και το διπλό αριστούργημα του Κλιντ Ίστγουντ «Γράμματα από το Ίβο Τζίμα» (2006) και «Οι σημαίες των προγόνων μας» (2006), ώρα να μνημονεύσουμε και μερικούς ακόμα σταθμούς του είδους…

«Η γέφυρα του ποταμού Κβάι» (1957)

Την ώρα που τα περισσότερα πολεμικά του Β’ Παγκόσμιου περιστρέφονται γύρω από το ευρωπαϊκό θέατρο των μαχών ή το Περλ Χάρμπορ, το κλασικό φιλμ του μεγάλου Ντέιβιντ Λιν τοποθετείται σε ένα γιαπωνέζικο στρατόπεδο αιχμάλωτων πολέμου, όπου βρετανοί και αμερικανοί στρατιώτες αναγκάζονται να χτίσουν μια γέφυρα για να περάσει το τρένο από τον ποταμό Κβάι. Παρά το γεγονός δηλαδή ότι η Συνθήκη της Γενεύης απαγόρευε ρητά τη χειρωνακτική εργασία στους αιχμαλώτους πολέμου.

Το βαρύ οσκαρικό πυροβολικό της κατηγορίας με τα εφτά χρυσά αγαλματίδια παραμένει εμβληματικό για την αναπαράσταση του πολέμου στο μυαλό των ανθρώπων. Εδώ ο επικεφαλής αντισυνταγματάρχης Νίκολσον (Άλεκ Γκίνες) παθιάζεται τόσο με την κατασκευή της γέφυρας ξεχνώντας πως φτιάχνεται για τον εχθρό. Είναι η αίσθηση του καθήκοντος ή η αυτοκαταστροφική τιμή που τον μετατρέπουν σε σχεδόν συνεργάτη του αντιπάλου; Κλασικό από κάθε άποψη και σε όλες τις πτυχές του, παραμένει αξεπέραστο θες δεν θες…

«Λεπτή κόκκινη γραμμή» (1998)

Την ίδια χρονιά που ο Στίβεν Σπίλμπεργκ χάριζε στους κινηματογραφόφιλους το δικό του ανεπανάληπτο πολεμικό, τη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν», τη δόξα έμελλε να την κλέψει ο Τέρενς Μάλικ, αν και αρκετά χρόνια αργότερα, καθώς στην εποχή της η «Λεπτή κόκκινη γραμμή» επισκιάστηκε από τον μετρ των blockbusters. Εκεί που ο «Ράιαν» αναφέρεται στη μεγαλειώδη απόβαση στη Νορμανδία, το φιλμ του Μάλικ (έπειτα από 20 χρόνια σιωπής) αποτελεί έναν βαθύ υπαρξιακό στοχασμό με πρόσχημα τον πόλεμο.

Εδώ μια ομάδα αμερικανών στρατιωτών κάνει απόβαση σε ένα νησάκι του νότιου Ειρηνικού, βροντοφωνάζοντας ένα παντοδύναμο αντιπολεμικό μήνυμα και πατώντας πάνω στις πάντα ευαίσθητες ανθρώπινες χορδές. Πώς ενηλικιώνονται δηλαδή βιαστικά τα παιδαρέλια στον πόλεμο, πώς χάνουν την αθωότητά τους και πώς ακόμα και στη μάχη η ποιητική διάθεση μπορεί να κάνει την εμφάνισή της.

Είναι όμως και το άλλο: πως μόνο ο Τέρενς Μάλικ θα μπορούσε να έχει στο καστ των αστέρων του τους Μπίλι Μπομπ Θόρντον, Μάρτιν Σιν, Γκάρι Όλντμαν και Μίκι Ρουρκ και να τους κόψει τελικά οριστικά στο μοντάζ! Αναγκάζοντας την εταιρία παραγωγής να τρέχει να αλλάξει το προωθητικό υλικό και τα πόστερ…

«Και οι 12 ήταν καθάρματα» (1967)

Τι γίνεται όταν στείλεις όλα τα κατακάθια, όλα τα αποβράσματα της κοινωνίας σε μια αποστολή αυτοκτονίας στη Βρετάνη της Γαλλίας, όπου θα μαζευτούν σε έναν πύργο δεκάδες υψηλόβαθμοι ναζί; Το υπερβίαιο στην εποχή του «Dirty Dozen» (εμπνευσμένο από τους πραγματικούς «Βρόμικους 13», μια ομάδα αμερικανών σαμποτέρ) έφερε κοντά πάμπολλα αστέρια της εποχής, παρουσιάζοντας μια ομάδα κακοποιών που δεν πολεμούν για την τιμή ή την πατρίδα, παρά για την προσωπική τους ελευθερία, μιας και όσοι από τους καταδίκους γλιτώσουν θα αφεθούν ελεύθεροι.

Εδώ είναι η πραγματική κινηματογραφική απόλαυση του πολέμου που τίθεται σε πρώτο πλάνο, καθώς αυτή η κομπανία των αθυρόστομων, ευερέθιστων και απείθαρχων στρατιωτών δεν ασπάζεται κανένα υψηλό ιδανικό, παρά την πάρτη τους και μόνο. Η «βρόμικη δωδεκάδα» είναι απείρως διασκεδαστική γιατί δεν θέλει να είναι τίποτα άλλο, ένα τσούρμο αντιήρωες δηλαδή συν έναν λοχία πιο κάθαρμα κι από τους ίδιους. Κι όμως, κάτω από την κωμική και ανάλαφρη επιφάνεια υποβόσκει το αληθινό πρόσωπο του πολέμου, μη γελιέστε. Απόλυτη αντρική πολεμική περιπέτεια τη χαρακτηρίζουν και δεν έχουν καθόλου άδικο…

«Η μεγαλύτερη μέρα του πολέμου» (1962)

Η πολυπληθέστερη μάζωξη χολιγουντιανών αστέρων σε μια ταινία αλλά και συντελεστών (όπως οι 4-5 σκηνοθέτες), ο θρύλος της κατηγορίας αφορά στην Απόβαση στη Νορμανδία ειπωμένη από την προοπτική των Αμερικανών, των Βρετανών, των Γάλλων και των Γερμανών. Έχοντας τη μορφή του (ψευδο-)ντοκιμαντέρ, γυρίστηκε στο μεγαλύτερο μέρος της στις πραγματικές τοποθεσίες των γεγονότων που περιγράφει, πληρώνοντας και 20.000 κομπάρσους να παίξουν τις συμμαχικές δυνάμεις!

Με όχημα τους Τζον Γουέιν, Χένρι Φόντα, Ρίτσαρντ Μπάρτον, Ροντ Στάιγκερ, Ρόμπερτ Μίτσαμ και Σον Κόνερι, το «Longest Day» αποπειράθηκε να μιλήσει ρεαλιστικά για την απόβαση που άλλαξε τις ισορροπίες του πολέμου, βάζοντας τους γάλλους και τους γερμανούς ηθοποιούς (που είχαν συμμετάσχει στο αληθινό D-Day) να μιλούν στη γλώσσα τους, ας πούμε, πρωτοφανής κίνηση για το Χόλιγουντ της εποχής.

To τρίωρο πολεμικό έπος έμεινε πιστό στα γεγονότα, εγκατέλειψε τη συνταγή του φαντασμαγορικού υπερθεάματος και γέννησε έναν θρύλο…

«Το υποβρύχιο» (1981)

Γνωστότερο με τον γερμανικό του τίτλο «Das Boot» παρά με το ελληνικότατο «Υποβρύχιο U-96: Επιστροφή στην κόλαση», το πολεμικό δράμα του Βόλφγκανγκ Πέτερσεν μας μεταφέρει κάτω από τις θάλασσες του Β’ Παγκοσμίου, στη μάχη για την κυριαρχία του Ατλαντικού. Κλειστοφοβία, ανία αλλά και ο τρόμος να είσαι μονίμως κάτω από το νερό πρωταγωνιστούν στο «διαμαντάκι» της κατηγορίας.

Το «Das Boot» αποτελεί προσαρμογή γερμανικής τηλενουβέλας, γι’ αυτό και στο director’s cut του απλώνεται σε 209 λεπτά. Κι όμως, καταφέρνει να σε καθηλώσει με το υποδόριο σασπένς του και την κλειστοφοβία που νιώθεις να περνά στο πετσί σου. Ίσως φταίει πως το σενάριο έχει γραφτεί από πολεμικό ανταποκριτή που πέρασε πράγματι καιρό κάτω από τον Ατλαντικό μέσα σε υποβρύχιο. Στα «συν», ότι παραμένει το μοναδικό κλασικό πολεμικό για τον Β’ Παγκόσμιο που λέγεται από την πλευρά των Γερμανών!

Ο Πέτερσεν ανησυχούσε ιδιαιτέρως πως το κοινό των Συμμάχων θα αντιδρούσε στην ταινία του, παρά τα χρονάκια που χώριζαν το «Das Boot» από τον πόλεμο. Έκανε όμως λάθος, καθώς την αυθεντική του ατμόσφαιρα και το εξωφρενικό του σασπένς το αγάπησαν τελικά όλοι, νικητές και χαμένοι του Β’ Παγκοσμίου, καλοί και κακοί…

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

15
σχόλια
  1. avatar Σορυ αλλά,

    Τι τίτλος είναι αυτός? Για να ευχαριστηθείς πόλεμο?

  2. avatar megaloagroths

    71: Into the Fire

    Hacksaw Ridge

  3. avatar ΧΛΩΜΟ ΣΥΝΝΕΦΟ

    ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ 2 1/2 ΩΡΩΝ, ΠΟΥ ΘΑ ΧΟΡΤΑΣΕΤΕ ΠΟΛΕΜΟ, ΛΥΠΑΜΑΙ ΟΜΩΣ ΓΙΑΤΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΣ : ΕΙΝΑΙ Η ΡΩΣΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ "ΣΤΑΛΙΝ" ΤΟΥ 1949 ΜΕ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΑΝΤΟΝΟΦ ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΚΑΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ "ΦΡΕΣΚΑ" ΠΛΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝΓΚΡΑΝΤ, ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΚΟΠΟΥΝ ΤΑ ΠΟΔΙΑ...ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΚΟΛΑΣΗ, ΟΧΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΓΙΑΛΑΝΤΖΙ. Η ΔΕ ΑΤΑΚΑ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ ΣΤΟΥΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΜΑΧΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΗ: "ΕΚΤΕΛΕΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΕ ΗΡΕΜΙΑ !!!!" Η ΤΑΙΝIA ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ ΔΩΡΕΑΝ ΣΤΟ ΥΟI TUBE.

  4. avatar Τεοman

    Stalingrad ρωσικης παραγωγής - 2013
    Panfilov's 38

  5. avatar Ellraiser

    Ξεχασα καποιες
    The Beast of War (1988) Imdb 7.4/10
    Stars: George Dzundza, Jason Patric, Steven Bauer
    Κτηνωδιες των Ρωσσων (αρματα) στο Αυγανισταν. Καλη ταινια.
    https://www.imdb.com/title/tt0094716/

    Anthropoid (2016) Imdb 7.2/10
    Stars: Jamie Dornan, Cillian Murphy, Brian Caspe
    Αληθινη ιστορια σχετικα με την δολοφονια στις 4/6/1942 του κτηνους της Πραγας (η ξανθος κτηνοςη δημιος Χαιντριχ)SS General Reinhard Heydrich. Ενος ψυχρου αδιστακτου ανθρωπου (ο εμπνευστης της τελικης λυσης - ιδεας του ολοκαυτωματος).
    https://www.imdb.com/title/tt4190530/
    Πληροφοριες για τον 'υπεροχο' αυτο ανθρωποϊδες : https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%AC%CE%B9%CE%BD%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%BD%CF%84_%CE%A7%CE%AC%CE%B9%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%87

    Να σημειωσω οτι εκτος απο τις κοντινες της ληξης του πολεμου ταινιες που ειχαν μια αισθηση θριαμβου (λογικα) και εκτος απο μερικες αμερικανιες (Ραμπο κλπ.) μετα γυρισε το κλιμα και συνηθως ειναι αντιπολεμικες.
    Τροφη για σκεψη σχετικα με την κτηνωδια του πολεμου.

  6. avatar CHAR PAPAG

    Πριν καποια χρονια ειδα στην τηλεοραση μια ξενη ταινια σχετικη με τον δευτερο παγκοσμιο πολεμο. Εξιστορουσε την ζωη καποιων στρατιωτων που αποκλειστηκαν σε ερειπια, λογω βομβαρδισμων, σε ενα υπογειο οχυρο, τυπου ΜΑΖΙΝΟ και στο τελος επεζησε μονον ενας, τον οποιο βρηκαν τυχαια, πολλα χρονια μετα την ληξη του πολεμου, γιατι επισημα πιστευαν οι αρχες οτι λογω του βομβαρδισμου ειχαν σκοτωθει ολοι.
    Θελω να παρακαλεσω οποιον ξερει τον τιτλο της κινηματογραφικης ταινιας να τον γραψει. Ευχαριστω

  7. avatar Ψυχολεηλατης

    Ο στρατιώτης . ΡΑΥΑΝ ΟΕΟ με διαφορά ................................................................

  8. avatar Ellraiser

    Και μερικες ακομα.

    Where Eagles Dare (1968) Imdb 7.7/10
    Stars: Richard Burton, Clint Eastwood,
    https://www.imdb.com/title/tt0065207/

    Merry Christmas Mr. Lawrence (1983) Imdb 7.3/10
    Stars: David Bowie, Tom Conti, Ryuichi Sakamoto
    https://www.imdb.com/title/tt0085933/

    The Guns of Navarone (1961) Imdb 7.6/10
    Stars: David Niven, Gregory Peck, Anthony Quinn
    https://www.imdb.com/title/tt0054953/

    Και φυσικα
    Saving Private Ryan (1998) Imdb 8.6/10
    Stars: Tom Hanks, Matt Damon, Tom Sizemore
    https://www.imdb.com/title/tt0120815/

    Αυτα θυμηθηκα προχειρα......

  9. avatar BERIA

    Αν είσαστε συντρόφια να μην δείτε Cross of Iron,, Enemy at the gate , Stalingrand , Η Πτώση, ο ERICH HARTMANN ΞΑΝΘΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ Η ΜΑΥΡΟΣ ΔΙΑΒΟΛΟΣ η Ιστορία του δεν αφέθηκε να γυριστεί για λόγους που καταλαβαίνουν όλοι που ασχολούνται με στρατιωτική ιστορία και πολλές άλλες ταινίες.

  10. avatar τελο

    Σκηνοθεσία και παραγωγή ΣΥΡΙΖΑ - newsbeast.gr

  11. avatar Γελοίος Δημοσιογράφος

    Να ευχαριστηθείς πόλεμο;; Είστε σοβαροί;; Αλήθεια τώρα υπάρχει δημοσιογράφος που το έγραψε αυτό σαν τίτλο. Οκ ο δημοσιογράφος είναι [...] με πατέντα εσύ news beast τι [...] κάνεις;;;
    Ντροπή. Σεβαστείτε τουλάχιστον της τόσες αδικοχαμένες ψυχές στους τόσους πολέμους που έχουν γίνει κ που εξακολουθούν να γίνονται.

    1. avatar lololo

      Θα συμφωνήσω απόλυτα! Πρέπει να είναι από τους χειρότερους τίτλους που έχω δει ποτέ. Και ναι, οκ, μιλάμε για ταινίες αλλά είμαι σίγουρος πως υπάρχουν δεκάδες άλλοι τρόποι να εκφράσεις το πόσο καλές είναι αυτές οι ταινίες χωρίς να δίνεις έμφαση στο πόσο "ευχάριστος" μπορεί να είναι ο πόλεμος...

    2. avatar Έλεος, δηλαδη

      Για ηθοποιούς, λένε μεγάλε. ΤΑΙΝΙΕΣ. ΤΑΙ-ΝΙ-ΕΣ. Ψέματα. Σκηνοθεσία. Σενάριο. Ο πόλεμος στις ΤΑΙΝΙΕΣ δεν είναι κάτι αληθινό. Δεν υπάρχουν αδικοχαμένες ψυχές, στις ταινίες. Θα σου πω κάτι αλλά να μείνει μεταξύ μας: ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑΤΑ. Δεν είναι αλήθεια. Σε σοκάρω αλλά ΔΕΝ είναι αλήθεια.

      1. avatar Είναι αλήθεια όμως…

        Ότι θέλεις μπάνιο!!!

Παρακαλούμε περιμένετε ...