Το δημόσιο έργο τέχνης «Κρίση», ένα γλυπτό που πρώτο κατέγραψε τις ψυχολογικές και οικονομικές συνέπειες του κραχ του 2008, σηματοδοτεί τη δέκατη επέτειό του με μια ενωτική δράση. Ο καλλιτέχνης Αναστάσιος Νυφαδόπουλος σε συνεργασία με τη σύμβουλο τέχνης Δήμητρα Φωτοπούλου πραγματοποιούν διεθνές ανοιχτό κάλεσμα προς καλλιτέχνες.
Ζωγράφοι, γλύπτες, ποιητές, φωτογράφοι και χαράκτες προσκαλούνται με σημείο αναφοράς το γλυπτό Κρίση, να υποβάλουν εδώ έργα τέχνης που διερευνούν τα καίρια κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά ζητήματα της εποχής μας με στόχο τη διεύρυνση του διαλόγου με τρόπο που ενισχύει τη συλλογική κατανόηση και θεραπεία.
Η συμμετοχή τόσο στο ανοιχτό κάλεσμα όσο και στην έκθεση είναι δωρεάν.

Όροι συμμετοχής για το ανοιχτό κάλεσμα:
- Κόστος υποβολής αιτήσεων & συμμετοχής στην έκθεση: Δωρεάν
- Μέσα έκφρασης: Ζωγραφική, Γλυπτική, Ποίηση, Φωτογραφία, Χαρακτική
- Επιτρεπόμενη διάσταση για τα έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας και χαρακτικής: Έως 140cm x
30cm x 140cm (Μ x Π x Υ) - Επιτρεπόμενη διάσταση για τα έργα γλυπτικής: Έως 100cm x 100cm x 180cm (Μ x Π x Υ)
- Επιτρεπόμενος αριθμός λέξεων των ποιημάτων: Έως 1000 λέξεις
- Προθεσμία υποβολής: Έως τις 30/7/2025, ώρα 23:59
- Ανακοίνωση των αποτελεσμάτων: Έως τις 30/08/2025
- Υποβολή έργων τέχνης για την ομαδική έκθεση: Μέσω ηλεκτρονικής φόρμας εδώ
Πώς οι συμβολισμοί του γλυπτού Κρίση μιλούν για το εδώ και τώρα;
Στο έργο βλέπουμε μια ανθρώπινη μορφή έτοιμη να κάνει ένα άλμα από έναν οικονομικό δείκτη που καταρρέει και συντρίβει τη βάση του. «Πηδάει ο άνθρωπος για να τερματίσει τη ζωή του ή για να σωθεί;» ρωτάει ο Νυφαδόπουλος. «Το έργο ενέχει και τις δύο πραγματικότητες – η ερμηνεία έγκειται στον παρατηρητή». Το αριστερό του χέρι απλώνει τεντωμένο προς τα κάτω με απόγνωση, εκφράζοντας την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να σταματήσει να υποφέρει. Το δεξί του χέρι, μας ρωτά «Γιατί;» Με τη συγκλονιστική απεικόνιση της ανθρώπινης ευπάθειας εν μέσω συστημικής αποτυχίας, το γλυπτό Κρίση μέσα από την τελευταία δεκαετία, έχει γίνει ορόσημο της σύγχρονης γλυπτικής.

Το 2018, ο γλύπτης έλαβε για το έργο του το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό του αγγλικού οργανισμού Red Line Art Works, όπου συμμετείχαν καλλιτέχνες από 28 χώρες.
Το άμεσο και ειλικρινές μήνυμα του έργου, σε συνδυασμό με την καινοτομία των υλικών και της μεθόδου κατασκευής του Αναστάσιου Νυφαδόπουλου, κέντρισε το ενδιαφέρον τόσο των πολιτών όσο και κορυφαίων εταιρειών.
Στη δεκαετία που μεσολάβησε, το γλυπτό Κρίση έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για δεκαεπτά καταξιωμένους καθηγητές από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών μέχρι το Harvard, οι οποίοι ανέλυσαν τη σημασία του και το αντίκτυπο της κρίσης, συνεισφέροντας στην ανάπτυξη του δημόσιου διαλόγου. Ο G. Mike Makrigiorgos, καθηγητής στο Harvard Medical School, στο ακόλουθο χωρίο μοιράζεται τις σκέψεις του για τους συμβολισμούς του ανθρώπου στο γλυπτό Κρίση και τη δύναμή του να εμπνεύσει την κοινωνία: «Το γλυπτό Κρίση είναι ένα έργο άρρηκτα συνδεδεμένο με την κοινωνία, εκφράζοντας τους εκατομμύρια ανθρώπους που έχουν υποφέρει λόγω της κρίσης στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ο άνθρωπος του έργου αντιπροσωπεύει όλους εμάς. Έχοντας έντονα χαρακτηριστικά, καθρεφτίζει στο πρόσωπο του το τέλμα. Βιώνουμε την αγανάκτηση και την οργή του, μία κραυγή που μοιάζει να πηγάζει από τα βάθη της ψυχής του. Ο άνθρωπος αντιστέκεται, ο άνθρωπος επιμένει. Ο πραγματικός άνθρωπος, αυτός που προχωρεί στα σκοτεινά, όχι ένας κομμένος και ραμμένος “homo economicus”. Αυτή η εκφραστικότητα του γλυπτού στο σύνολο του δεν μπορεί παρά να μας συνεπάρει και να μας συν-κινήσει στο να απαιτήσουμε μία εκ βάθρων αλλαγή. Το οικουμενικό μήνυμα που κοινωνεί το έργο θα διαπεράσει τα σύνορα της επικράτειας και θα ταξιδέψει ανά τον κόσμο, εμπνέοντας και παρακινώντας όλους εμάς».