Ο ιδιοκτήτης και το πλήρωμα του υπερπολυτελούς γιοτ Bayesian, που βυθίστηκε ανοιχτά της Σικελίας παρασύροντας στον θάνατο επτά άτομα, μεταξύ των οποίων και τον Βρετανό επιχειρηματία, Mike Lynch, και τη 18χρονη κόρη του, Hannah, δεν γνώριζαν ότι άνεμοι ταχύτητας άνω των 117 χλμ./ώρα (73mph) θα μπορούσαν να ανατρέψουν το σκάφος, σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση.

Μοντέλα προσομοίωσης που εκπονήθηκαν μετά την τραγωδία δείχνουν ότι ριπές τέτοιας έντασης από το πλάι του Bayesian, όταν αυτό είχε μαζεμένα τα πανιά και ανυψωμένο το κεντρικό πτερύγιο (centreboard), θα οδηγούσαν «πιθανότατα» στην ανατροπή του.

Η Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου (MAIB), η οποία ηγείται της διεθνούς έρευνας, ανέφερε ότι άνεμοι άνω των 129 χλμ./ώρα (80mph) χτύπησαν «βίαια» το σκάφος, προκαλώντας πλημμύρα μέσα σε δευτερόλεπτα.

Το σκάφος βυθίστηκε στις 19 Αυγούστου του περασμένου έτους κοντά στην πόλη Porticello, εν μέσω ακραίων καιρικών φαινομένων, με αναφορές για υδροστρόβιλους. Από τους 22 επιβαίνοντες, οι επτά έχασαν τη ζωή τους.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το γιοτ έγειρε κατά 90 μοίρες μέσα σε 15 δευτερόλεπτα στις 04:06 τοπική ώρα, με αποτέλεσμα άνθρωποι, έπιπλα και αντικείμενα να πέσουν στο κατάστρωμα.

«Δεν υπήρξε καμία ένδειξη πλημμύρας εντός του Bayesian μέχρι τη στιγμή που το νερό πέρασε από τη δεξιά πλευρά και, μέσα σε δευτερόλεπτα, εισχώρησε στους εσωτερικούς χώρους από τις σκάλες», αναφέρει η έκθεση.

Ο επικεφαλής επιθεωρητής της MAIB, Andrew Moll, δήλωσε ότι η κατάσταση ήταν «μη αναστρέψιμη» από τη στιγμή που το σκάφος έγειρε πάνω από τις 70 μοίρες.

Το γιοτ είχε κατεβασμένα τα πανιά και ανυψωμένο το κεντρικό πτερύγιο όταν βυθίστηκε.

Η MAIB ανέθεσε στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον τη δημιουργία μοντέλων για την αξιολόγηση της αστάθειας του σκάφους υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, εφόσον ο άνεμος φυσούσε κάθετα προς το πλάι του σκάφους, ταχύτητες άνω των 117 χλμ./ώρα ήταν αρκετές για να το ανατρέψουν, ενώ «είναι πιθανό» να ήταν ευάλωτο και σε χαμηλότερες ταχύτητες.

Ωστόσο, οι πληροφορίες αυτές δεν περιλαμβάνονταν στο εγχειρίδιο ευστάθειας που υπήρχε στο σκάφος, με αποτέλεσμα «οι εν λόγω ευπάθειες να μην είναι γνωστές ούτε στον ιδιοκτήτη ούτε στο πλήρωμα του Bayesian», σύμφωνα με την έκθεση.

Η έρευνα της MAIB συνεχίζεται, καθώς το Bayesian ήταν εγγεγραμμένο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν έχει καθοριστεί ακόμη ημερομηνία για τη δημοσίευση της τελικής έκθεσης.

Η MAIB σημειώνει ότι η έκθεση βασίζεται σε «περιορισμένα επαληθευμένα στοιχεία», καθώς η έρευνα των ιταλικών αρχών έχει περιορίσει την πρόσβαση στο ναυάγιο.

Η επιχείρηση ανέλκυσης του 56 μέτρων σκάφους διακόπηκε το Σαββατοκύριακο, έπειτα από τον θάνατο δύτη κατά τη διάρκεια των εργασιών. Η επιχείρηση αναμένεται να συνεχιστεί σήμερα.

Η έκθεση παραθέτει περισσότερες λεπτομέρειες για την εξέλιξη του ναυαγίου. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το γιοτ είχε πλεύσει στο συγκεκριμένο σημείο την προηγούμενη ημέρα για να προφυλαχθεί από τις προβλεπόμενες καταιγίδες, με τα πανιά μαζεμένα.

Στις 03:00 τοπική ώρα, ο άνεμος είχε ένταση μόλις 9 χλμ./ώρα. Περίπου 55 λεπτά αργότερα είχε αυξηθεί στα 55 χλμ./ώρα, και μέχρι τις 04:06 είχε φτάσει στα 130 χλμ./ώρα, τη στιγμή που το σκάφος ανετράπη.

Καθώς η καταιγίδα εντεινόταν, πολλά μέλη του πληρώματος εργάζονταν για να ανταποκριθούν στις συνθήκες. Ένα μέλος του πληρώματος ανέβηκε στο κατάστρωμα, για να κλείσει τα παράθυρα του γιοτ.

Πέντε άτομα τραυματίστηκαν «είτε από τη δική τους πτώση είτε από πτώση αντικειμένων επάνω τους», ενώ το μέλος του πληρώματος «εκτινάχθηκε στη θάλασσα», σύμφωνα με την έκθεση.

Δύο από τους επιβάτες χρησιμοποίησαν συρτάρια επίπλων ως αυτοσχέδια σκάλα, για να διαφύγουν από την καμπίνα τους.

Ο δρ Simon Boxall, ωκεανογράφος του Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον, δήλωσε ότι το Bayesian βρέθηκε «στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή».

«Η προτεραιότητα για το πλήρωμα ήταν να κλείσουν τα φινιστρίνια και τις πόρτες, κάτι που έκαναν», δήλωσε στο BBC.

Αυτό σημαίνει ότι οι εικασίες περί εισροής νερού λόγω ανοιχτών ανοιγμάτων είναι «προφανώς εσφαλμένες».

«Η επόμενη προτεραιότητα ήταν να εκκινήσουν τις μηχανές, για να έχουν κάποιο βαθμό ελιγμών και να μετακινηθούν εντός της καταιγίδας και στη συνέχεια να σηκώσουν την άγκυρα, κάτι που το πλήρωμα έκανε, αλλά αυτό απαιτεί χρόνο», πρόσθεσε.

«Δεν είναι σαν να μπαίνεις σε αυτοκίνητο και να γυρνάς το κλειδί. Χρειάζονται 5 με 10 λεπτά για να ξεκινήσει κανείς τις μηχανές σε ένα σκάφος τέτοιου μεγέθους», συμπληρώνει.

Οι επιζώντες διέφυγαν με τη σωστική λέμβο του Bayesian και διασώθηκαν από μικρό σκάφος που έστειλε παρακείμενο γιοτ, όπως αναφέρει η έκθεση.

Ο Mike Lynch υπήρξε εξέχουσα προσωπικότητα στον χώρο της τεχνολογίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ πολλοί τον αποκαλούσαν «Βρετανό Bill Gates».

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια της ζωής του σημαδεύτηκαν από μακροχρόνια νομική διαμάχη που κατέληξε στην αμφιλεγόμενη έκδοσή του στις ΗΠΑ.

Δικαστικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη στο Ηνωμένο Βασίλειο για τους θανάτους του Mike Lynch και της κόρης του, όπως και του προέδρου της Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer, και της συζύγου του, Judy Bloomer, οι οποίοι ήταν όλοι Βρετανοί υπήκοοι.

Στο ναυάγιο έχασαν επίσης τη ζωή τους ο Αμερικανός δικηγόρος, Chris Morvillo, και η σύζυγός του, Neda Morvillo, καθώς και ο Recaldo Thomas, Καναδοαντιγκουανός υπήκοος που εργαζόταν ως σεφ στο γιοτ.

Δεκαπέντε άτομα κατάφεραν να διαφύγουν με σωστική λέμβο, μεταξύ των οποίων και η σύζυγος του Mike Lynch, Angela Bacares.