Σε εξέλιξη βρίσκεται στη Γερμανία από χθες το βράδυ στις 22:00 η 20ωρη προειδοποιητική στάση εργασίας των μηχανοδηγών των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (DB), η οποία έχει επηρεάσει κυρίως τις υπεραστικές μετακινήσεις και τις μεταφορές εμπορευμάτων που μειώθηκαν πάνω από 80%. Η κινητοποίηση λήγει σήμερα στις 18:00, με τη σιδηροδρομική εταιρεία να ακυρώνει τις συνομιλίες με τη Γερμανική Ένωση Μηχανοδηγών (GDL). «Σχεδόν τίποτα δεν κινείται», δήλωσε εκπρόσωπος της DB και σημείωσε ότι μόνο το 20% των δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων εκτελούνται κανονικά. Ενδεικτικά, αντί για 700 τρένα την ημέρα, σήμερα κυκλοφορούν μόνο 140.

Τα γερμανικά ΜΜΕ πάντως μεταδίδουν ότι δεν έχει προκληθεί χάος στους σταθμούς, καθώς «οι επιβάτες είχαν προετοιμαστεί για αυτό και πολλοί επέλεξαν να εργαστούν από το σπίτι». Σε πολλές περιπτώσεις ίσχυσε το πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης, με συνδέσεις ανά μία ή δύο ώρες μεταξύ μεγάλων πόλεων, όπως π.χ. στην γραμμή Αμβούργου – Κιέλου, ενώ στα τρένα που κυκλοφορούν έχουν προστεθεί επιπλέον συρμοί.

Αυξημένη είναι η ζήτηση για μετακινήσεις με το λεωφορείο, αλλά και για ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Η DB διαθέτει στόλο υπεραστικών λεωφορείων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν χωρίς χρέωση όσοι είχαν ήδη προμηθευτεί εισιτήριο για σιδηροδρομική μετακίνηση, ενθαρρύνει πάντως τους πελάτες της να αναβάλουν το σημερινό τους ταξίδι, εξαργυρώνοντας ή αλλάζοντας χωρίς επιπλέον χρέωση το εισιτήριό τους. Η ομαλή λειτουργία δεν αναμένεται να αποκατασταθεί, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρίας, πριν από αύριο το πρωί.

Γιατί απεργούν

Η απεργία ανακοινώθηκε μόλις δύο ημέρες πριν από τον επόμενο γύρο μισθολογικών διαπραγματεύσεων μεταξύ DB και GDL, με τον σιδηροδρομικό φορέα να έχει ήδη κάνει στο σωματείο μια προσφορά που δεν περιελάμβανε το βασικό του αίτημα για μείωση των ωρών εργασίας για τους εργαζόμενους σε βάρδιες από 38 σε 35 ώρες με πλήρη αμοιβή. Το GDL απαιτεί επίσης αύξηση μισθού 555 ευρώ μηνιαίως για τους υπαλλήλους, επιπλέον της εφάπαξ πληρωμής 3.000 ευρώ για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Στις αρχικές διαπραγματεύσεις, οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει σε ένα χρονοδιάγραμμα για τον γύρο συλλογικών διαπραγματεύσεων, με τις διαπραγματεύσεις να προγραμματίζονται αρχικά σε εβδομαδιαία βάση. Η DB ακύρωσε τώρα τις συνομιλίες.

Τι είπε η Deutsche Bahn

«Είτε απεργείς, είτε διαπραγματεύεσαι. Δεν μπορείς να κάνεις και τα δύο ταυτόχρονα», δήλωσε ο Μάρτιν Σέιλερ, επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού της DB. «Όποιος παραβιάζει αυτές τις συμφωνίες με αυτή τη μορφή και καλεί σε απεργίες σε σύντομο χρονικό διάστημα… δεν μπορεί να περιμένει από εμάς να συνεχίσουμε να καθόμαστε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων».

Η DB έχει καθορίσει ένα χρονοδιάγραμμα έκτακτης ανάγκης και θα αναπτύξει μεγαλύτερα τρένα σε μια προσπάθεια να εξισορροπήσει τη μείωση της υπηρεσίας, αλλά παρόλα αυτά κάλεσε τους επιβάτες να ελέγχουν ηλεκτρονικά πριν ταξιδέψουν και να απέχουν από όλα τα ταξίδια εκτός από τα απολύτως απαραίτητα.