Απαντήσεις σχετικά με τους λόγους που οδήγησαν τον 14χρονο Μάκη στο να βάλει τέλος στη ζωή του μέσα στο σπίτι του στον Κολωνό ψάχνουν οι Αρχές. Το αγόρι βρέθηκε απαγχονισμένο από την ίδια του τη μητέρα και ο θάνατός του ήταν ασφυκτικός. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας Μανώλη Σφακιανάκη η υπόθεση θυμίζει το bullying που δεχόταν ο Βαγγέλης Γιακουμάκης ενώ εξετάζεται αν σχετίζεται με το παιχνίδι προκλήσεων «Blackout». «Επρόκειτο για ένα άτομο με ψυχική ευαλωτότητα που υπέφερε» τονίζει η διευθύντρια του CSI Institute, Κέλλυ Ιωάννου και αναλύει το challenge του TikTok που προκαλεί τους χρήστες να… πεθάνουν.

«Για εμένα η συγκεκριμένη περίπτωση όπως την έχω διαβάσει, δει και πληροφορηθεί έχει να κάνει με bullying. Έχουν ανοίξει στόματα και μιλάνε. Μου θυμίζει την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη σύμφωνα με μαρτυρίες» υπογραμμίζει μιλώντας στο Newsbeast ο πρόεδρος και ιδρυτής του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας CSI. O Mανώλης Σφακιανάκης μάλιστα συγκρίνει τον 14χρονο από τον Κολωνό με τον Κρητικό φοιτητή στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων που το 2015 βρέθηκε νεκρός ενώ είχε πέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα θύμα τρομερών βασανιστηρίων από συμφοιτητές του.

«Το Blackout Challenge δεν είναι παιχνίδι είναι ρωσική ρουλέτα ζωής – θανάτου»

«Οι Αρχές εξετάζουν επίσης και το ενδεχόμενο πίσω από τον θάνατο του παιδιού να βρίσκεται το Blackout Challenge του TikTok» εξηγεί ο Μανώλης Σφακιανάκης.

Εφαρμογή τικ τοκ

«Σε αυτό το challenge οι χρήστες προσπαθούν να σταματήσουν την αναπνοή τους για λίγη ώρα με ένα σφίξιμο στον λαιμό τους και μόλις ”ξυπνήσουν” ανεβάζουν το βίντεο στο διαδίκτυο» συμπληρώνει.

«Δεν είναι παιχνίδι, είναι ρωσική ρουλέτα έτσι το ονομάζουμε. Δεν έχει να κάνει με τα διαδικτυακά παιχνίδια, είναι ρωσική ρουλέτα ζωής και θανάτου» τονίζει.

Ο Μανώλης Σφακιανάκης συμβουλεύει τους γονείς να είναι δίπλα στα παιδιά τους, να τα νουθετούν, να τους μιλούν για τους κινδύνους και φυσικά να βλέπουν τι παιχνίδια παίζουν.

«Το παιδί θα πρέπει να εμπιστεύεται τον γονιό γιατί μόνο μέσα από την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία οι γονείς μπορούν να το βοηθήσουν. Εάν τα παιδιά δεν εμπιστεύονται τους γονείς και αν αυτοί δεν τα συμβουλεύουν δυστυχώς το άσχημο νέο θα το μάθουν από τα social media» επισημαίνει κλείνοντας.

Μανώλης Σφακιανάκης
Ο Μανώλης Σφακιανάκης

Κέλλυ Ιωάννου: Με το να βάλουμε τέλος στη δική μας ζωή επιτρέπουμε σε κάποιους να στερήσουν τα όνειρά μας

«Για να οδηγείται ένα ανήλικο σε αυτοκτονία, να θέλει δηλαδή να βάλει τέλος στη ζωή του είτε πρόκειται για ένα ”θρίλερ” με διαδικτυακό παιχνίδι είτε για bullying η κοινή συνιστώσα είναι πως επρόκειτο για ένα άτομο με ψυχική ευαλωτότητα που από κάτι υπέφερε. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο» αναφέρει στο Newsbeast η διευθύντρια του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute) και υποψήφια διδάκτωρ Ψηφιακής Εγκληματολογίας Κέλλυ Ιωάννου.

«Μπορεί ένα παιδί να πέσει θύμα εκφοβισμού και εκβιασμών στο σχολείο και να βρει σαν διέξοδο ένα είδος challenge ή κάτι άλλο το οποίο να το δει ως λύτρωση για κάτι που βιώνει και δεν μπορεί να εξωτερικεύσει γιατί νιώθει πως είναι αβοήθητο» επισημαίνει.

Η Κέλλυ Ιωάννου
Η Κέλλυ Ιωάννου

Εστιάζοντας στο Blackout Challenge και το πώς προκαλεί τους χρήστες η Κέλλυ Ιωάννου εξηγεί πως όσοι δέχονται την πρόκληση προσπαθούν με διαφορετικούς τρόπους να περιορίσουν το οξυγόνο. «Αυτό γίνεται τις περισσότερες φορές με τη ηλεκτρικών οικιακών συσκευών όπως θα μπορούσε να είναι ένα καλώδιο και στοχεύει στην ελαχιστοποίηση του οξυγόνου» σημειώνει.

«Το εν λόγω παιχνίδι έχει επικρατεί ως τάση το τελευταίο διάστημα στο TikTok. Η πλατφόρμα βέβαια έχει προσπαθήσει να το αναχαιτίσει κατεβάζοντας κάθε σχετική ανάρτηση και βίντεο σε σχέση με αυτό» υπογραμμίζει η εγκληματολόγος και διευθύντρια του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute).

«Καθετί που μπορεί να βιώνει ένα άτομο και να φαίνεται πως δεν υπάρχει διέξοδος μπορεί να αντιμετωπιστεί. Τα παιδιά ακόμη και όταν νιώσουν πως δεν μπορούν να μιλήσουν στους γονείς του ή στους φίλους τους μπορούν να απευθυνθούν σε ειδικούς δωρεάν ακόμη και 24 ώρες το 24ωρο. Εμείς ήδη έχουμε δημιουργήσει την εφαρμογή του Antibullying Center σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής και μπορεί να κατεβάσει κάθε παιδί» σημειώνει στο Newsbeast.

«Όσο αφήνουμε κάτι που μας έχει τραυματίσει την ψυχή, δεν μιλάμε και δεν ανοιγόμαστε τόσο αυτό μεγαλώνει μέσα μας. Με το να βάλουμε τέλος στη δική μας ζωή επιτρέπουμε σε κάποιους να στερήσουν τα όνειρά μας» λέει κλείνοντας η Κέλλυ Ιωάννου.

Τι είναι το Blackout Challenge και πώς θα προφυλάξετε τα παιδιά

Πληροφορίες για το Blackout Challenge δίνει σε ανακοίνωση που δημοσίευσε στη σελίδα του διαδίκτυο το Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας τονίζοντας πως «τα παιδιά και οι έφηβοι μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε τέτοια challenges στα social media».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του CSI έχει ως εξής:

Τα τελευταία χρόνια έχουν παρατηρηθεί στα social media πολλές «προκλήσεις» τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα. Πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το «Blackout Challenge» στην πλατφόρμα του ΤikΤok, στο οποίο το άτομο προκαλεί ασφυξία στον εαυτό του με διάφορους τρόπους, ώσπου να χάσει τις αισθήσεις του και έπειτα ανεβάζει το βίντεο στην αντίστοιχη πλατφόρμα.

Η έλλειψη οξυγόνου στον εγκέφαλο, καταστρέφει τα εγκεφαλικά κύτταρα και μπορεί να οδηγήσει από μία λιποθυμία, μέχρι και εγκεφαλική βλάβη ή και θάνατο. Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που τέτοιας επικινδυνότητας challenges φτάνουν στα παιδιά, με παράδειγμα το «Choking Game» και το «Pass Out Challenge», που είχαν γίνει ήδη viral από το 2008. Ήδη στις ΗΠΑ καταγράφονται πάνω από 10 θάνατοι που έχουν προκληθεί από το Blackout Challenge, ενώ διερευνάται αν σχετίζεται με την πρόσφατη αυτοκτονία εφήβου.

Τα παιδιά και οι έφηβοι μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε τέτοια challenges στα social media, όπως το Blackout Challenge. Αυτό μπορεί να συνδέεται με τη μεγαλύτερη απήχηση που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε μικρότερες ηλικίες. Τα περισσότερα παιδιά και έφηβοι έχουν καλή σχέση με την τεχνολογία και έχουν προφίλ στα social media. Επίσης, επηρεάζονται περισσότερο από τους συνομηλίκους τους και την επιθυμία τους να αισθάνονται ως μέλη μιας ομάδας. Οπότε, η συμμετοχή τους σε αυτές τις δοκιμασίες τους κάνει να νιώθουν περισσότερο αποδεκτοί.

Τα παιδιά μπορούν ευκολότερα να κάνουν παρορμητικές πράξεις, χωρίς να έχουν σκεφτεί πριν τους κινδύνους που μπορεί να συνεπάγονται. Συχνά σε αυτές τις ηλικίες υπάρχει μεγαλύτερη άγνοια του κινδύνου και των συνεπειών των πράξεών τους. Η άμεση επιβράβευση που παρέχεται με τη μορφή likes και comments είναι συχνά αρκετό κίνητρο για να συμμετέχουν σε επικίνδυνες δοκιμασίες που μπορεί να απειλείται ακόμα και η ζωή τους. Αυτό που έχουν στο μυαλό τους είναι συχνά το δημοφιλές παιδί του σχολείου που συμμετείχε σε αυτό το challenge και κέρδισε εκατοντάδες likes και comments.

Τέτοιες δοκιμασίες κάνουν εμφανείς τους κινδύνους που μπορεί να έχει η λανθασμένη χρήση των social media από άτομα νεαρής ηλικίας. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το παιδί και ο έφηβος μπορεί να συνδεθεί με διάφορα άτομα, όχι μόνο γνωστούς, αλλά και άτομα που δεν γνωρίζει. Μπορεί λοιπόν κάποιος άγνωστος να το προσεγγίσει και να το επηρεάσει είτε με πειθώ είτε με απειλές. Το cyber bullying είναι η νέα, ευρέως διαδεδομένη μορφή εκφοβισμού που κυριαρχεί στα social media και μπορεί να είναι επιζήμια για την ευάλωτη ψυχολογία του παιδιού και του εφήβου. Επιπλέον, η επιθυμία για αναγνώριση και αποδοχή είναι πολύ σημαντική και μπορεί να παρασύρει τα παιδιά και τους εφήβους σε επικίνδυνες δοκιμασίες, τόσο για την σωματική, όσο και για την ψυχική τους υγεία.

Ως Διεθνές Ινστιτούτο για την Κυβερνοασφάλεια είναι καθήκον μας η εκπαίδευση και πρόληψη τέτοιων φαινομένων προσφέροντας χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς.

  • Σωστή και έγκυρη ενημέρωση για τη χρήση του Διαδικτύου μέσω της Ψηφιακής Ακαδημίας και των ημερίδων που διοργανώνονται από το Ινστιτούτο
  • Εκμάθηση από τους γονείς ψηφιακών δεξιοτήτων, ώστε να προστατεύουν το παιδί από κινδύνους του διαδικτύου
  • Καλή και υγιής σχέση γονέα- παιδιού και ανοιχτός διάλογος
  • Γονικός έλεγχος σε εφαρμογές όπου συνίσταται
  • Καθιέρωση ορίου ηλικίας για τη χρήση των social media από το παιδί.