Η πολύκροτη υπόθεση της μεγάλης κλοπής των πινάκων που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη – το Γυναικείο Κεφάλι του Πικάσο και τον Ανεμόμυλο Στάμμερ του Μοντριάν -γνωστής ως «η ληστεία του αιώνα» – θυμίζει σενάριο κινηματογραφικής ταινίας.

Το χρονικό

Η κλοπή των πινάκων έγινε μετά τις 4 π.μ. της 9ης Ιανουαρίου 2012. Ο δράστης παραπλάνησε τον φύλακα, προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς και τελικά κατάφερε να μπει στο εσωτερικό της Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου. Άρπαξε τους τρεις πίνακες και στη συνέχεια κάθισε στα σκαλιά που οδηγούν στο υπόγειο και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα. Οι κινήσεις του (φορούσε σκούφο για να καλύπτει τα χαρακτηριστικά του) καταγράφηκαν από τις κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης, ενώ στη διερεύνηση της υπόθεσης είχε εμπλακεί από την πρώτη στιγμή η Ελληνική Αστυνομία, το Τμήμα Δίωξης Αρχαιοκαπήλων και η ΕΥΠ.

Ποιος είναι ο 49χρονος κλέφτης – οικοδόμος

Στη συνέντευξη τύπου στην ελληνική αστυνομία ξεκαθαρίστηκε ότι ο 49χρονος ήταν και ο μοναδικός κλέφτης, τονίζοντας ότι «δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή». «Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ήταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του», τονίστηκε χαρακτηριστικά.

Τι υποστηρίζει ο δράστης

«Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω», είπε σύμφωνα πληροφορίες ο 49χρονος ληστής στους αστυνομικούς. Έξι μήνες ετοίμαζε την κλοπή, πήγαινε καθημερινά στην παλαιά Εθνική Πινακοθήκη, άλλοτε ως επισκέπτης, άλλοτε απ’ έξω, παρακολουθούσε, ήξερε μέχρι και πότε κάπνιζαν οι φύλακες, όπως ανάφεραν αστυνομικές πηγές.

Ο 49χρονος ληστής του εμβληματικού πίνακα «Γυναικείο κεφάλι» που είχε δωρίσει στον ελληνικό λαό ο ίδιος ο Πάμπλο Πικάσο, είχε δουλέψει ως ελαιοχρωματιστής και είχε γνώση από γυψοσανίδες και χώρους για να ξέρει πώς θα κάνει την παραβίαση. «Το έκανε μόνος του. Δεν είχε σκοπό να πάρει κάτι συγκεκριμένο, έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστά του. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα».

Επισημαίνεται ωστόσο ότι ο ληστής είχε φίλους που ήταν στο χώρο της τέχνης, ενώ έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και στην Ολλανδία. Πρόθεσή του – όπως ισχυρίζεται ο ίδιος – ήταν να έχει ένα ωραίο έργο τέχνης.

Τον Ιανουάριο διάβασε σε ρεπορτάζ ότι οι αστυνομικοί είναι στα ίχνη του κι έτσι μετέφερε τους πίνακες από την αποθήκη στην Κερατέα στη ρεματιά όπου τελικά βρέθηκαν τα έργα. Οι πίνακες άμεσα θα επιστρέψουν στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν το συντομότερο δυνατό.