Καμία απόφαση δεν έχει παρθεί ακόμη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας όσον αφορά την εθνικότητα που θα έχουν οι τέσσερις φρεγάτες νέας τεχνολογίας που θα προμηθευτεί η χώρα μας, όπως έχει εξαγγείλει άλλωστε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο του νέου εξοπλιστικού προγράμματος ώστε να ενισχυθεί ο στόλος μας έναντι των τουρκικών απειλών.

Μέχρι πρότινος το προβάδισμα είχαν οι γαλλικές φρεγάτες τύπου Belharra και μάλιστα επ’ αυτών έχει υπογραφεί και σχετικό προσύμφωνο για την αγορά τουλάχιστον δύο, ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάστημα πληροφορίες μας αναφέρουν ότι έχουν μπει σφήνα οι Αμερικανοί με δελεαστικές προσφορές προκειμένου να προτιμηθούν τα δικά τους οπλικά συστήματα.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Στο πλαίσιο της αμυντικής συνεργασίας με τη Γαλλία, έχει «κλειδώσει» καταρχάς η αγορά 18 υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών Dassault Rafale, δηλαδή μια ολόκληρη μοίρα. Κάποια θα είναι καινούργια και κάποια άλλα μεταχειρισμένα, κάτι που σημαίνει ότι τα δεύτερα θα είναι λίγο φθηνότερα από τα καινούργια αλλά παράλληλα θα έχουν το ατού πως θα παραδοθούν άμεσα και θα τεθούν το συντομότερο δυνατό στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας μόλις εκπαιδευτούν οι πιλότοι μας στο χειρισμό τους. Σε αυτό το κομμάτι δεν υπάρχουν αλλαγές και όλα έχουν πάρει το δρόμο τους.

Το ζήτημα είναι με τα πλοία που θα αγοραστούν.

Οι Γάλλοι μας προσφέρουν τις φρεγάτες Belharra (ή Belh@rra όπως αρέσκονται να την παρουσιάζουν οι Γάλλοι στο εξωτερικό), που αποτελούν δημιούργημα της Naval Group. Έχουν εκτόπισμα 4.400 τόνων και είναι ικανές να εκπληρώνουν πολλαπλούς ρόλους και αποστολές, μόνες τους ή εντός ναυτικού σχηματισμού, πραγματοποιώντας αποστολές μεγάλης διάρκειας και βεληνεκούς στην ανοικτή θάλασσα ή στο πλαίσιο αποστολών επιτήρησης των ακτών, σε ένα πυκνό και εχθρικό θαλάσσιο περιβάλλον.

Έχουν μήκος 121 μέτρων, πλάτος 18 μ., μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων, επιχειρησιακή διαθεσιμότητα 3.500 ώρες εν πλω το χρόνο, αυτονομία 45 ημερών, φέρει συνήθως πλήρωμα 125 ατόμων ενώ στο κατάστρωμα φιλοξενείται ελικόπτερο 10 τόνων. Είναι εξοπλισμένες με την τελευταία λέξη της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογίας, συνδυάζοντας συστήματα κολοσσών της αμυντικής βιομηχανίας όπως η Thales, η MBDA και βέβαια η Naval Group, τα οποία είναι πιστοποιημένα από το NATO και έχουν δοκιμασθεί σε συνθήκες μάχης σε όλα τα μεγάλα πολεμικά θέατρα επιχειρήσεων των τελευταίων ετών, προσφέροντας κορυφαίες δυνατότητες σε όλα τα είδη πολέμου, όπως ανθυποβρυχιακό, αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ασύμμετρο, αλλά και στο πεδίο του κυβερνοπολέμου. Αυτοί ήταν άλλωστε και οι λόγοι για τους οποίους είχε προτιμηθεί η συγκεκριμένη φρεγάτα.

Τώρα όμως έρχονται οι Αμερικανοί με τη δική τους αντιπροσφορά.

Εκμεταλλευόμενοι την κωλυσιεργία στις διαπραγματεύσεις με το Παρίσι, καταθέτουν όπως μαθαίνουμε μια πρόταση – πακέτο. Ήτοι, ναυπήγηση φρεγατών MMSC (MultiMission Surface Combatant) σε ναυπηγεία της χώρας μας, κάτι που σημαίνει ότι θα δοθεί παράλληλα δουλειά σε χιλιάδες Έλληνες, άμεση παροχή πλοίων ενδιάμεσης λύσης, μέχρι να κατασκευαστούν τα καινούργια κα ενδεχομένως αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ – ΗΝ200 του Πολεμικού μας Ναυτικού (δηλαδή της Φ/Γ Ύδρα, της Φ/Γ Ψαρά, της Φ/Γ Σπέτσαι και της Φ/Γ Σαλαμίς).

Η χώρα μας ενδιαφέρεται να αποκτήσει ως πλοία ενδιάμεσης λύσης τα υπερσύγχρονα αμερικανικά αντιτορπιλικά κατευθυνόμενων βλημάτων, κλάσης Arleigh Burke. Τα συγκεκριμένα πλοία έχουν εκτόπισμα που ξεπερνά τους 9000 τόνους, μήκος 156 μέτρα και πλήρωμα σχεδόν 300 ατόμων. Αυτό που έχει σημασία είναι ο οπλισμός τους, που είναι βαρύτατος αφού διαθέτουν πυροβόλο 127 χιλιοστών, αμυντικά συστήματα «Phalanx», πυραύλους επιφανείας αλλά και αντιαεροπορικούς πυραύλους με εμβέλεια που φθάνει τα 160 χιλιόμετρα, τορπίλες αλλά και ένα οργανικό ελικόπτερο.