Ήταν ίσως ένα από τα πιο δυνατά χτυπήματα που δέχτηκαν τόσο οι πολίτες όσο και οι εργαζόμενοι σε αυτόν τον δημοφιλή τομέα που δεν είναι άλλος από τον γάμο και την βάφτιση. Ελληνικό καλοκαίρι, ανάμεσα στις διακοπές, στις θάλασσες, στις βόλτες και στα θερινά είναι και η τέλεση πολλών γάμων και βαφτίσεων με τον κλασικό ελληνικό και θρησκευτικό τρόπο- το μυστήριο στην εκκλησία και μετά ένα «χορταστικό» γλέντι σε κάποιο κτήμα, εστιατόριο ή σε νησί.

Όλη αυτή η μεγάλη χαρά, η εξωστρέφεια, η σχεδόν πανηγυρική διάθεση των ελληνικών γάμων και βαφτίσεων, εξανεμίστηκε τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια όπου ο κορονοϊός με τους περιορισμούς του σε μια σειρά πραγμάτων – από τον αριθμό των καλεσμένων μέχρι την απαγόρευση του χορού, έκανε αυτή την αγαπημένη και διασκεδαστική συνήθεια των Ελλήνων να φαντάζει πολύ μίζερη. Το αποτέλεσμα ήταν πολλοί να μεταθέσουν τον γάμο τους ή τα βαφτίσια του παιδιού τους για το επόμενο καλοκαίρι και μετά για άλλο ένα καλοκαίρι μετά.

Τί συμβαίνει λοιπόν το καλοκαίρι του 2022 το πρώτο ουσιαστικά ελεύθερο –τηρουμένων των αναλογιών- καλοκαίρι στα χρόνια της πανδημίας του κορονοϊού;

Ο Γιώργος Καββαθάς, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος) και ιδιοκτήτης μιας μεγάλης και επιτυχημένης επιχείρησης με υπηρεσίες catering, είχε πολλά ενδιαφέροντα να μας πει για τη φετινή χαρμόσυνη εικόνα που δίνει αυτός ο χώρος.

Ιδού τι μας είπε ο ίδιος: «Αυτή τη στιγμή η πληρότητα των γάμων, των βαφτίσεων ή και του συνδυασμού των δύο φτάνει μέχρι και το τέλος του Σεπτεμβρίου το 80%. Πιστεύω ότι μέχρι τις αρχές Ιουνίου θα έχουν κλείσει πια τελείως οι διαθεσιμότητες. Όσο για τους καλεσμένους στις εκδηλώσεις επιστρέφουμε στα γνωστά ελληνικά γλέντια με τους 200 και 330 καλεσμένους. Οι περισσότερες εκδηλώσεις που έχουμε για φέτος έχουν κατά μέσο όρο τουλάχιστον 250 άτομα καλεσμένους, ενώ έχουμε και με 400. Με δύο λόγια, ο συνδυασμός: κτήμα-καλοκαίρι- μεγάλο γλέντι, η κλασική δηλαδή επιλογή της τελευταίας δεκαπενταετίας επανέρχεται φέτος δριμύτερη».

«Τα δύο περασμένα καλοκαίρια ο κόσμος ήταν νωθρός, ποιός ήθελε άλλωστε γλέντι με περιοριστικά μέτρα, γλέντι χωρίς χορό και με συγκεκριμένο αριθμό καλεσμένων; Η δουλειά στα κτήματα και στις επιχειρήσεις με μπουφέ/catering είχε πέσει από 70% στην καλύτερη περίπτωση μέχρι και 90%».

Σύμφωνα με τον κο Καββαθά, φέτος πολλές από τις εκδηλώσεις ανήκουν στην κατηγορία της αποκαλουμένης «γαμοβάφτισης». Όπως εξηγεί ο ίδιος: «Λόγω της πανδημίας και των περιορισμών της τα προηγούμενα δύο χρόνια τα ζευγάρια προτίμησαν τους πολιτικούς γάμους ειδικά αν υπήρχε κάποια ανάγκη για αυτόν όπως για παράδειγμα ο ερχομός ενός παιδιού. Τώρα, αυτοί οι πολιτικοί γάμοι θα γίνουν και θρησκευτικοί λόγω αυτής της ισχυρής ελληνικής παράδοσης και φυσικά για το γλέντι. Εντωμεταξύ, τα συγκεκριμένα ζευγάρια έφεραν στο κόσμο και παιδιά και για αυτό θα έχουμε φέτος τόσες πολλές “διπλές” εκδηλώσεις».

Γάμος

Που κυμαίνονται οι τιμές στα μενού στα κτήματα

Όπως όλοι γνωρίζουν, το γλέντι «μετριέται» σε χρήματα με βάση το «κόστος» κάθε καλεσμένου στο γλέντι. Τι συμβαίνει λοιπόν σε αυτό το κομμάτι; Ο κος Καββαθάς μας δίνει την εικόνα: «Το βασικό κομμάτι που αντικατοπτρίζει την ακρίβεια και τον πληθωρισμό που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είναι η τιμή των μενού των γάμων και βαφτίσεων κατ’ άτομο.

Το 2019 η μέση τιμή ενός μενού ήταν 40 με 50 ευρώ το κεφάλι ενώ φέτος στους γάμους και στις βαφτίσεις που κλείνονται τον τελευταίο έναν με δύο μήνες είμαστε 10 με 15 ευρώ πάνω από τη μέση τιμή. Για εμάς, σε σχέση με το 2019 το μενού έχει ανέβει ακόμα και 30% πάνω – στα κρέατα έχουμε αύξηση 15%, στα λαχανικά 14% και στο ψωμί και στα δημητριακά 10%. Πιο πάνω πάντως από τα 10 και τα 15 ευρώ δεν μπορούμε να ανέβουμε- αυτές οι εκδηλώσεις αφορούν Έλληνες και όχι ξένους τουρίστες στις Κυκλάδες. Ξέρουμε σε ποιους απευθυνόμαστε και τι αντοχές έχουν.

Γιώργος Καββαθάς

«Φυσικά καταλαβαίνετε ότι όσοι γάμοι κλείστηκαν από τον περασμένο Οκτώβριο και μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο και οι πελάτες έχουν πληρώσει τις προκαταβολές, σε αυτές τις συμφωνίες δεν μπορεί να υπάρξουν αυξήσεις και ανατιμήσεις. Αυτές οι προκρατημένες διοργανώσεις φτάνουν ακόμα και στο 50% του φετινού προγράμματος».

Και πώς επηρεάζουν οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες τις τιμές των μενού; «Πολλοί ελαττώνουν την ποσότητα τους κρέατος, αυξάνοντας όμως την ίδια στιγμή την ποικιλία των εδεσμάτων και των μεζέδων στο μενού. Αυτή η χρυσή ισορροπία που πρέπει να κρατήσουμε είναι αυτή τη στιγμή μια ισορροπία… τρόμου. Το μενού πρέπει να παραμείνει πλούσιο και με ποικιλία αλλά η τιμή του δεν μπορεί να εκτοξευθεί. Το φαγητό στους γάμους και στις βαφτίσεις είναι για εμάς η αμεσότερη και αποδοτικότερη διαφήμιση. Κάποιος που βρίσκεται σε αυτές τις εκδηλώσεις θα είναι ο επόμενος που θα παντρευτεί και θα βαφτίσει το παιδί του, άρα το να παραμένει υψηλής ποιότητας το μενού είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε παρά τις φοβερές αυξήσεις».

Τι λένε και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων με βαπτιστικά και νυφικά είδη

Ο Διομήδης Γεωργούλης, ιδιοκτήτης επιχείρησης με βαφτιστικά είδη στο κέντρο της Αθήνας στην οδό Αιόλου λέει στο Newsbeast πως βαφτίσεις διοργανώνονταν και πέρυσι, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια οι βαφτίσεις δεν «απαιτούν» όπως παλιότερα, γλέντι, μιας και πολλοί επιλέγουν τη λογική των candy bars (σ.σ κέρασμα με γλυκό και αναψυκτικό έξω από την εκκλησία).

Παρ’ όλα αυτά φέτος οι βαφτίσεις είναι πραγματικά πάρα πολλές. «Μιλάμε για αύξηση της τάξης του 25% με 30% σε σχέση με πέρυσι» λέει ο κος Γεωργούλης και προσθέτει: «Έχουμε πολλά μυστήρια όπου τα παιδάκια που βαπτίζονται είναι 2,5 και 3 ετών γιατί οι γονείς τους περίμεναν να τελειώσει η πανδημία. Αυτή η ηλικία βάπτισης είναι μεγάλη για την Ελλάδα».

Σύμφωνα με τον κο Γεωργούλη ο, τι αφορά στις πρώτες ύλες με τις οποίες δουλεύει ο ίδιος, από υφάσματα μέχρι τα υλικά για κατασκευές έχουν αυξήσεις λόγω των ανατιμήσεων στην αγορά έως και 30%. Ο ίδιος λέει ότι αυτές τις ανατιμήσεις δεν μπορούν οι επιχειρήσεις να τις «βάλουν» στα προϊόντα τους γιατί: «στον δικό μας κλάδο ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, οι παίκτες πολλοί ενώ πολλές επιχειρήσεις έχουν στηθεί διαδικτυακά. Αν περάσουμε τις αυξήσεις στη λιανική απλώς θα χάσουμε τον πελάτη. Πάντως και ενώ και οι ίδιοι οι πελάτες πιέζονται πολύ οικονομικά, φέτος η διάθεση για γιορτή είναι μεγάλη, ψωνίζουν και παραγγέλνουν με χαρά ενώ και οι περικοπές που κάνουν είναι λίγες, όπως για παράδειγμα στο στολισμό».

Κατάστημα με ενοικιάσεις και πωλήσεις νυφικών επιβεβαίωσε και τη δική τους μεγάλη κινητικότητα σε παραγγελίες- λέγοντας μας μάλιστα πως ειδικά οι γάμοι, περισσότερο από τις βαπτίσεις έχουν φέτος την τιμητική τους.

Οι τιμές σε αυτή την αγορά είναι σταθερές τα τελευταία χρόνια: η πιο οικονομική τιμή για ενοικίαση ενός προσεγμένου νυφικού ξεκινά από τα 700 ευρώ ενώ η αγορά ενός καλού βαπτιστικού ρούχου από τα 80 ευρώ.