Η τέταρτη, αλλά και «Μεγάλη Εβδομάδα» επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου ήταν μέχρι τώρα η πιο δραστήρια σε αγοραστική κίνηση, με τη χρήση βεβαίως των δύο μεθόδων αγορών του click in και click away.

Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης*

Μετά από μια διερευνητική περίοδο, που πολλοί πέρασαν από τα καταστήματα, είδαν τις βιτρίνες και τις τιμές, αλλά δεν αγόρασαν, από τη Μεγάλη Τετάρτη που καταβλήθηκε το δώρο του Πάσχα σε 1,2 εκατ. εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, παρατηρήθηκε αισθητή διαφορά στη ζήτηση και μια σχετικά ικανοποιητική αύξηση των πωλήσεων στην αγορά. Άλλο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της Μεγάλης Εβδομάδας είναι ο υπερδιπλασιασμός του μέσου όρου της ημερήσιας επισκεψιμότητας πελατών στα εμπορικά καταστήματα από πέντε σε άνω των δέκα.

Οι ελκυστικές τιμές και γενναίες προσφορές προς τους καταναλωτές είναι το καλύτερο πασχαλινό δώρο από τους εμπόρους στους πελάτες τους για να ανταποκριθούν στις οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις των ημερών. Οι περιορισμοί των «κλικ αγορών» έχουν γεγονός πως κουράσει εμπόρους και καταναλωτές, με αποτέλεσμα οι εποχικές πωλήσεις να έχουν καθηλωθεί σε χαμηλά επίπεδα, αλλά σίγουρα σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι, που η μόνη διέξοδος για αγορές στο αυστηρό lockdown ήταν το διαδίκτυο. Οι εποχικές πωλήσεις συγκριτικά με το 2019 και το 1,5 δισ. ευρώ που συνήθως κυμαίνεται ο τζίρος της πασχαλινής αγοράς τα τελευταία 10 χρόνια, πριν το 2020, εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένες κατά 30% σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία του α’ τριμήνου.

Οι απώλειες του λιανεμπορίου τις περιόδους των lockdown είχε ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις λιανικής να αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη ρευστότητας, εκ των οποίων 1 στις 2 να έχουν ταμειακά διαθέσιμα για ένα μόλις μήνα, γιαυτό και οι εισπράξεις από τη πασχαλινή αγορά θα είναι μια πολύ σημαντική ανάσα. Ας μην ξεχνάμε πως οι απώλειες στο κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων το α’ τετράμηνο του 2021 συνέχισαν να είναι μεγάλες και υπολογίζονται κοντά στα 9 δις ευρώ, εάν κρίνουμε από τα στοιχεία των 4,8 δισ. ευρώ του α’ διμήνου.

Οι «μισάνοικτες» επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έχασαν σε μηνιαία βάση κατά μέσο όρο το 30%, του τζίρου τους, ενώ οι επιχειρήσεις σε αναστολή λειτουργίας το 48% των εποχικών τους εσόδων. Οι τεράστιες απώλειες τζίρου των 42 δισ. ευρώ του 2020, δεν μπορούν να ανακτηθούν και των 9 δισ. ευρώ του 2021 επίσης δεν μπορούν να αναπληρωθούν, αλλά τουλάχιστον μπορούν να σταματήσουν εδώ.

Μέχρι σήμερα εκτιμάται πως το εμπόριο έχασε 10 δις ευρώ και πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αυτά χάθηκαν οριστικά. Τώρα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά ώστε να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού για να μην χαθούν, άλλα 15 δισ. ευρώ φέτος.

Η «Ανάσταση» της επόμενης μέρας της πανδημίας, που θέλουμε να δούμε είναι κοντά και θα επιδιώξουμε να τη διαχειριστούμε με την αξιοποίηση των μέτρων στήριξης και τις απαραίτητες «φοροανάσες» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Τα πασχαλινά μέτρα που ανακοινώθηκαν διατηρούν τις ελπίδες μας για μία μεταπασχαλινή επιστροφή στην κανονικότητα, χωρίς άλλους περιορισμούς. Οι επιχειρήσεις αναμένουν πλέον το καθολικό άνοιγμα του εμπορίου, της εστίασης στις 3 Μαΐου, αλλά και τους τουρισμού στις 15 Μαίου, που θα ενεργοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για να μας οδηγήσουν στο «καλοκαίρι» της οικονομίας και του εμπορίου.

Το ζητούμενο αμέσως μετά το Πάσχα είναι να λειτουργήσουν όλες οι οικονομικές δραστηριότητες κανονικά και με την ασφάλεια της αυτοδιάγνωσης, ώστε να σταματήσει η «αιμορραγία» της οικονομίας και βεβαίως με αφετηρία τον πασχαλινό τζίρο να οδηγηθεί το εμπόριο στην δική του οικονομική ανάσταση.

* Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣ Αττικής