Οι μικρότερες εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 90% όλων των επιχειρήσεων και είναι υπεύθυνες για σχεδόν το 70% τόσο των θέσεων εργασίας όσο και του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) παγκοσμίως, ωστόσο πρόσφατη έρευνα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) υπογραμμίζει ότι το 67% των ΜμΕ αναφέρουν ότι η μάχη για επιβίωση είναι η κορυφαία πρόκληση στην παρούσα συγκυρία.

Ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτές τις εταιρείες, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η έκθεση «Future Readiness of SMEs and Mid-Sized Companies: A Year On» διαπιστώνει ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις έχουν ό,τι χρειάζεται για να επιτρέψουν την ευρεία ανάπτυξη, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα σε παγκόσμιο, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Στην πρώτη γραμμή των παγκόσμιων αναταράξεων

Σύμφωνα με το WEF, oι αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις, η ενεργειακή κρίση, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο υπερπληθωρισμός και τα ακραία καιρικά φαινόμενα είναι μερικές μόνο από τις δυσκολίες της εποχής μας.

Σε αυτό το περιβάλλον, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται συχνά στην πρώτη γραμμή τέτοιων αναταράξεων. Γι’ αυτό και οι εν λόγω επιχειρήσεις βρίσκονται απορροφημένες στην προσπάθεια για επιβίωση και ανάπτυξη, κάτι που συχνά τις εμποδίζει να διακρίνουν άλλα στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για να εξελιχθούν μακροπρόθεσμα.

Σύμφωνα με την έκθεση, η κορυφαία πρόκληση που απασχολεί επί του παρόντος το 67% των στελεχών των ΜμΕ είναι η επιβίωση και η επέκταση ενώ σχεδόν οι μισοί από αυτούς αναφέρουν το ταλέντο ως μία από τις κύριες προκλήσεις τους. Συγκριτικά, μόλις το 25% δηλώνει ότι ένας από τους κύριους τομείς εστίασής του είναι η τεχνολογία και η καινοτομία.

Το βασικό ερώτημα

Το ερώτημα που, σύμφωνα με το WEF, πρέπει να τεθεί είναι το εξής: πώς μπορούν οι μικρότερες εταιρείες όχι μόνο να εξασφαλίσουν την άμεση επιβίωσή τους, αλλά είναι επίσης σε θέση να αξιοποιήσουν τις μοναδικές τους ικανότητες για να εξασφαλίσουν τη μακροπρόθεσμη επιτυχία και τη μελλοντική τους ετοιμότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ετοιμότητα για το μέλλον περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές βασικές δυνατότητες:

  • Μακροπρόθεσμη ανάπτυξη: Ικανότητα δημιουργίας διαρκούς οικονομικής ισχύος, με γνώμονα καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα ή/και υπηρεσίες.
  • Κοινωνικός αντίκτυπος: Ικανότητα όχι μόνο να ανατιμετωπίσουν τόσο τους θετικούς όσο και τους αρνητικούς παράγοντες, αλλά, το πιο σημαντικό, ότι τα επιχειρηματικά αποτελέσματα επηρεάζουν την κοινωνία θετικά και σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και κυβερνητικούς στόχους.
  • Προσαρμοστική ικανότητα: Ικανότητα ανάπτυξης υψηλών επιπέδων ανθεκτικότητας και ευελιξίας, που επιτρέπουν σε μια επιχείρηση εταιρεία να ανακάμψει σε δύσκολες στιγμές, να εντοπίζει και να εκμεταλλεύεται ευκαιρίες καθώς αυτές εμφανίζονται, και να δημιουργεί disruption στα επιχειρηματικά μοντέλα του μέλλοντος.

Ενημερωθείτε καθημερινά για όλα όσα απασχολούν την καθημερινότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης στο SMEs Daily. Κάντε click ΕΔΩ για να εγγραφείτε.