Ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ δήλωσε σήμερα ότι η αποτυχία της προσπάθειας συγχώνευσης των ομίλων αεροναυτικής και άμυνας EADS και BAE Systems ήταν μια «επιχειρηματική απόφαση», επιβεβαιώνοντας την «εμπιστοσύνη» του στην εταιρεία EADS.

«Αυτή ήταν μια επιχειρηματική απόφαση», δήλωσε ο Φρανσουά Ολάντ κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον Ισπανό πρωθυπουργό Μαριάνο Ραχόι. «Η γαλλική κυβέρνηση, από την πλευρά της, θα κάνει ότι είναι δυνατόν ώστε η εν λόγω εταιρεία (EADS) να έχει όλη την αναγκαία υποστήριξη» στο μέλλον, πρόσθεσε.

Η γερμανική κυβέρνηση εκτίμησε από την πλευρά της ότι το πιο σημαντικό για την EADS είναι τώρα η μελλοντική της ανάπτυξη, μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για συγχώνευση με την βρετανική BAE Systems.

«Για τη γερμανική κυβέρνηση, το σημαντικό είναι τώρα η EADS να μπορέσει να αναπτυχθεί με θετικό τρόπο σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας της», τόνισε σε ανακοίνωσή του ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης Στέφεν Ζάιμπερτ.

«Για το λόγο αυτό, η γερμανική κυβέρνηση θα συνεχίσει μεταξύ άλλων τις διαπραγματεύσεις της για την ανάκτηση της Daimler από την κρατική τράπεζα KfW», πρόσθεσε.

Ο υπουργός Άμυνας Τόμας ντε Μεζιέρ απέρριψε από την πλευρά του τους ισχυρισμούς ότι η συγχώνευση των δυο ομίλων κατέρρευσε λόγω της αντίθεσης της χώρας του σε αυτή.

«Έχω σημειώσει αυτή την άποψη. Δεν την μοιράζομαι όμως», είπε στους δημοσιογράφους στο περιθώριο της συνόδου των υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες.

Προειδοποίησε μάλιστα ότι οι όμιλοι αεροναυτικής και άμυνας δεν θα πρέπει να γίνονται πάρα πολύ «μονοπωλιακοί». Πρόσθεσε δε ότι δεν τον «εξέπληξε ιδιαίτερα» η απόφαση των ομίλων να μην προχωρήσουν στην συγχώνευση.

Η γερμανική κυβέρνηση δεν είναι προς το παρόν άμεση μέτοχος της EADS, αλλά μόνο μέσω του ομίλου Daimler, ο οποίος θέλει να αποδεσμευτεί, και της κοινοπραξίας εταιριών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα Dedalus.

Το Βερολίνο διαβεβαίωσε επίσης ότι στηρίζει τη διεθνή συνεργασία που έχει ήδη αναληφθεί από τους δύο ομίλους, τονίζοντας «την πλήρη εμπιστοσύνη της στα στελέχη της EADS».

Και οι δύο όμιλοι προσπάθησαν να ξεφύγουν από την επιρροή που η Γαλλία και η Γερμανία ασκούν στην EADS, για να έχουν πρόσβαση στη μεγαλύτερη αγορά αμυντικού εξοπλισμού στον κόσμο, τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες είναι επιφυλακτικές όσον αφορά τις κρατικές εταιρείες.

Το Λονδίνο, επίσης, προσπάθησε να πείσει τους εταίρους του να μειώσουν τη συμμετοχή τους το κεφάλαιο, για να διατηρήσουν τις προνομιακές σχέσεις της BAE Systems με το Πεντάγωνο.

Όμως Παρίσι και Βερολίνο, αρνήθηκαν να περιοριστούν στην συγκεκριμένη δράση που προοριζόταν κυρίως για τις τρεις κυβερνήσεις, και θα τους επέτρεπε να μπλοκάρουν κάθε «εχθρική» συμμετοχή. Το Παρίσι ήθελε να διατηρήσει τη θέση του στο μετοχικό κεφάλαιο, ενώ το Βερολίνο ήθελε να την αυξήσει για να διατηρηθούν οι ισορροπίες.

Με το 15% στο κεφάλαιο της EADS, το Παρίσι θα είχε το 9% της νέας δομής και αρνήθηκε να του απαγορευτεί να αποκτήσει μεγαλύτερο ποσοστό στο μέλλον.

Ωστόσο, η EADS ανακοίνωσε την Τρίτη ότι το Λονδίνο και το Παρίσι είχε σημειώσει «σημαντική πρόοδο» για να ξεπεράσουν μια δυσκολία που παρεμπόδιζε τις διαπραγματεύσεις.

Οι δύο όμιλοι φιλοδοξούσαν να καταστούν ο μεγαλύτερος όμιλος παγκοσμίως στον τομέα της αεροναυπηγικής και της άμυνας στον κόσμο, εκθρονίζοντας έτσι την αμερικανική Boeing.

Η BAE Systems, απειλούμενη από τη μείωση των δυτικών στρατιωτικών προϋπολογισμών είχε επωφεληθεί από τις καλές επιδόσεις της Airbus που έχει παραγγελίες για τα επόμενα οκτώ χρόνια.

Η EADS από την πλευρά της θα εξισορροπούσε ταυτόχρονα τις δραστηριότητές της μεταξύ του πολιτικού και του στρατιωτικού τομέα, για να αντέξει καλύτερα στους οικονομικούς κύκλους.

«Είναι προφανώς κρίμα το ότι δεν τα καταφέραμε, αλλά είμαι χαρούμενος που προσπαθήσαμε. Είμαι σίγουρος ότι θα έχουμε και άλλες προκλήσεις να αντιμετωπίσουμε μαζί στο μέλλον», δήλωσε ο επικεφαλής της EADS, ο Γερμανός Τομ Έντερς, πού θεωρείται ότι βρισκόταν πίσω από την πρωτοβουλία του προγράμματος αυτού.