Την ικανοποίησή τους για την έγκριση των ομολόγων έργου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εξέφρασαν σήμερα από τις Βρυξέλλες ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μπαρόζο και ο επίτροπος οικονομίας, Όλι Ρεν.

«Από σήμερα και ως το τέλος του 2013 θα διατεθούν 4,6 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση έργων υποδομών στην ενέργεια, τις μεταφορές και τις τηλεπικοινωνίες.

Η σημερινή απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και το Σύμφωνο Ανάπτυξης και Απασχόλησης που υιοθέτησε την περασμένη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, δημιουργούν συγκεκριμένα εργαλεία για την τόνωση της οικονομίας και την επένδυση στο μέλλον», δήλωσε ο Ζοζέ Μπαρόζο, σημειώνοντας ότι η συμφωνία ανάμεσα στα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιτεύχθηκε σε λιγότερο από δέκα μήνες.

Ο Μπαρόζο πρόσθεσε, επίσης, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προτείνει την επέκταση της πρώτης πιλοτικής φάσης του προγράμματος, από το 2014 ως το 2020 με προϋπολογισμό της τάξεως των 50 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον επίτροπο Ρεν, τα ομόλογα έργου αποδεικνύουν πως οι πόροι του δημόσιου τομέα μπορούν να αξιοποιηθούν για την αποδέσμευση των ιδιωτικών επενδύσεων και την κινητοποίηση σημαντικών ευρωπαϊκών έργων, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα παρέμεναν παγωμένα λόγω της αβεβαιότητας των καιρών.

Συγκεκριμένα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη διάθεση 230 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, με τη μορφή εγγυήσεων, που θα στηρίξουν την ιδιωτική έκδοση “ομολόγων έργου” για επενδύσεις σε μεταφορές, ενέργεια και τεχνολογίες. Τα ομόλογα αυτά αναμένεται να προσελκύσουν ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 4,6 δισ. ευρώ, καθώς οι ευρωπαϊκές εγγυήσεις αναμένεται να τα καταστήσουν ασφαλή και ελκυστικά στους επενδυτές.

Περίπου 200 εκατ. ευρώ πρόκειται να διατεθούν ως εγγυήσεις για επενδύσεις σε δίκτυα μεταφορών, 20 εκατ. ευρώ για επενδύσεις σε τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και 10 εκατ. ευρώ για επενδύσεις σε δίκτυα ενέργειας. Το πρόγραμμα θα διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Οι επενδυτικές ανάγκες στον τομέα των υποδομών μεταφορών, ενέργειας και τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών στην Ευρώπη υπολογίζονται σε 1,5 τρισεκατομμύρια ευρώ για το διάστημα 2010-2020. Η ύπαρξη σύγχρονης και αποτελεσματικής υποδομής θεωρείται ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων ανάπτυξης “Ευρώπη 2020”.

Το πρόγραμμα θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση πιλοτικά, από το 2012 ως το τέλος του 2013, ώστε να καταδειχθεί η αντιμετώπιση των ομολόγων έργων από την αγορά. Στόχος είναι τα ομόλογα έργου να χρησιμοποιηθούν μετέπειτα στο πλαίσιο του μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility) κατά την έναρξη του νέου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου για την περίοδο 2014-2020.