Το εμβληματικό μοντέλο της Nissan, που ακούει στο όνομα Qashqai και έσωσε τη μάρκα από την οικονομική καταστροφή (περισσότερες από 3 εκατομμύρια πωλήσεις από το 2007), βρίσκεται ήδη στην 3η γενιά και μόλις χθες παρουσιάστηκε στους Έλληνες εκπροσώπους του ειδικού Τύπου.

Το μεσαίο SUV που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στις πωλήσεις της κατηγορίας του έχει διατηρήσει τις κατευθυντήριες αρχές που οδήγησαν στη σύλληψη της ιδέας, στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των δύο προηγούμενων γενεών του: κομψός σχεδιασμός, αναβαθμισμένο αμάξωμα και αποτελεσματικά κινητήρια σύνολα, σε συνδυασμό με αυξημένη ποιότητα και οδηγική εμπειρία από μια υψηλότερη κατηγορία.

Χτισμένο πάνω στη νέα πλατφόρμα Alliance CMF-C, εκτιμάται ότι, θα ανεβάσει ψηλά τον πήχη στην κατηγορία των crossovers. Τη σχεδίασή του επιμελήθηκε η ομάδα της Nissan Design Europe, με έδρα στην καρδιά του Λονδίνου, ενώ στον μηχανολογικό τομέα την καθοδήγηση ανέλαβε το Nissan Technical Center Europe, που βρίσκεται στο Cranfield του Ηνωμένου Βασιλείου.

Σχεδίαση

Η τρίτη γενιά Qashqai είναι μεγαλύτερη, πιο φαρδιά και μοντέρνα. Το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά 20 χλστ. με το συνολικό μήκος να αυξάνεται κατά 35χλστ., ενώ το ύψος έχει αυξηθεί οριακά (+25 χλστ.) και το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 32 χλστ. Η εμπρός όψη χαρακτηρίζεται από την μάσκα V-Motion, με φινίρισμα χρωμίου και με ένα δευτερεύον επίχρισμα από σατινέ χρώμιο. Αυτή πλαισιώνεται από λεπτούς προβολείς full LED, με φώτα ημέρας που έχουν την χαρακτηριστική «υπογραφή» σε σχήμα μπούμερανγκ.

Από το πλάι, το νέο Qashqai δείχνει πιο σπορ, με μία απλή γραμμή που διατρέχει το αμάξωμα αυτοκίνητο από μπροστά έως πίσω, δίνοντας μια αίσθηση δυναμισμού. Η νέα γενιά θα είναι διαθέσιμη για πρώτη φορά με ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, που «γεμίζουν» τους θόλους και συμβάλλουν περαιτέρω στην επιβλητική εμφάνιση του αυτοκινήτου. Επίσης, θα είναι διαθέσιμο σε 11 χρώματα, με πέντε συνδυασμούς διχρωμίας, δημιουργώντας 16συνδυασμούς επιλογών.

Εσωτερικό – Συνδεσιμότητα

Στην καμπίνα τα νέα υλικά καθισμάτων δημιουργούν μια ελκυστική εικόνα, με την σχεδίαση από δέρμα Nappa να απαιτεί 25 ημέρες για την παραγωγή και περισσότερο από 60 λεπτά για να «κεντηθεί η νέα τρισδιάστατη σχεδίαση καπιτονέ σε σχήμα διαμαντιού. Στις κορυφαίες εκδόσεις θα είναι διαθέσιμη ακόμα και λειτουργία μασάζ για τα εμπρός καθίσματα με τρία προγράμματα και τις ρυθμίσεις να προσαρμόζονται εύκολα μέσω του συστήματος NissanConnect.

Επιπλέον, ο νέος ατμοσφαιρικός φωτισμός σε όλη την καμπίνα, προσφέρει εξαιρετική και αρμονική εντύπωση, ενώ μεγάλη προσοχή έχει δοθεί στην εργονομική και αισθητική ποιότητα του λεβιέ ταχυτήτων όπως και στα κουμπιά.

Το νέο Qashqai προσφέρει σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης με μεγάλη γκάμα συνδεδεμένων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της εύκολης ενσωμάτωσης smartphone, του Wi-Fi εντός αυτοκινήτου για έως επτά συσκευές και της Nissan Connect Services, μιας ειδικής εφαρμογής για τον έλεγχο και την παρακολούθηση του οχήματος.

Η μεγαλύτερης και υψηλότερης ανάλυσης 9 ιντσών οθόνη πολυμέσων είναι μια ψηφιακή πύλη για τις ρυθμίσεις της πλοήγησης, της ψυχαγωγίας,αλλά και του οχήματος και είναι συμβατή με το AndroidAuto και το AppleCarPlay, όπου μάλιστα στο τελευταίο έχει ενσωματωθεί και η ασύρματη σύνδεση. Τα πολλαπλά προφίλ χρήστη με ρυθμίσεις μνήμης επιτρέπουν την προσαρμογή της πλοήγησης, της μουσικής και των προτιμήσεων του συστήματος, ανάλογα με τις προτιμήσεις του εκάστοτε οδηγού.

Μια νέα, υψηλής ευκρίνειας, πλήρως ηλεκτρονική οθόνη TFT 12,3 ιντσών πολλαπλών πληροφοριών, προσφέρει μια επιλογή διαμορφώσιμων διατάξεων για την προβολή πληροφοριών πλοήγησης, ψυχαγωγίας, κυκλοφορίας ή οχήματος, όλες ελεγχόμενες από έναν νέο διακόπτη απλής επιλογής στο τιμόνι. Παράλληλα, το καινοτόμο Head-Up Display (HUD) των 10,8 ιντσών, προβάλλει στο παρμπρίζ σημαντικές πληροφορίες όπως η πλοήγηση, η υποστήριξη του οδηγού, η ταχύτητα, κ.ά.

Οι δεξιότητες Home-to-Car είναι συμβατές με συσκευές Google Assistant και Amazon Alexa (διαθέσιμη στην 3η γενιά Qashqai). Το σύστημα υποστηρίζει ένα ευρύ φάσμα εντολών, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας του οδηγού να στέλνει προορισμούς στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου, απλά μιλώντας στην έξυπνη συσκευή του και ελαχιστοποιώντας έτσι τον χρόνο που απαιτείται για την εισαγωγή του προορισμού.

Μέσω της εφαρμογής NissanConnect στο smartphone, διατίθενται λειτουργίες ελέγχου οχήματος, όπως απομακρυσμένος χειρισμός κόρνας και φώτων, καθώς και κλειδώματος / ξεκλειδώματος του οχήματος. Επίσης, μπορούν να ρυθμιστούν έξυπνες ειδοποιήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ταχύτητας, του χρόνου και της γεωγραφικής ζώνης, με ειδοποιήσεις στην εφαρμογή, σε περίπτωση που το όχημα υπερβαίνει τις καθορισμένες παραμέτρους.

Όταν δεν χρησιμοποιεί την πλοήγηση του τηλεφώνου του, ο οδηγός μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στους 3D Χάρτες της Tom Tom & στο Live Traffic με προηγμένες λειτουργίες πλοήγησης, όπως ενημερώσεις over-the-air για τον χάρτη, συνθήκες κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο, Google Street View, σημεία με τοποθετημένες κάμερες ορίων ταχύτητας και τιμές καυσίμων. Η πλοήγηση από πόρτα σε πόρτα (door-to-door) είναι επίσης διαθέσιμη μέσω της εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας My Car Finder.

Η εμπρός κονσόλα παρέχει βολική ασύρματη φόρτιση 15w για smartphone, έχοντας τη δυνατότητα να φιλοξενήσει ακόμη και συσκευές μεγαλύτερων διαστάσεων, συμπεριλαμβανομένου του Apple iPhone 12 ProMax που κυκλοφόρησε πρόσφατα, ενώ η συνδεσιμότητα επεκτείνεται σε όλους τους επιβάτες με την “γόνδολα” της κονσόλας να προσφέρει τώρα συνδέσεις φόρτισης USB με θύρες USB-A και USB-C, εμπρός και πίσω.

Ανέσεις – Λειτουργικότητα

Το νέο Qashqai συνεχίζει να δίνει στον οδηγό του βελτιωμένη ορατότητα μπροστά, πλάγια και πίσω. Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν ευρύτερη οπτική γωνία στο παρμπρίζ, σχεδιασμό λεπτότερης εμπρόσθιας κολόνας και πλευρικούς καθρέφτες τοποθετημένους στην πόρτα, αντί της κολόνας, μειώνοντας τις ζώνες περιορισμένης ορατότητας. Επίσης, το μακρύτερο μεταξόνιο προσφέρει ακόμη περισσότερο χώρο για τους επιβαίνοντες. Συγκεκριμένα, ο χώρος για τα γόνατα για τους πίσω επιβάτες έχει αυξηθεί κατά 28χλστ φτάνοντας τα 608χλστ, με μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, ενώ ο χώρος κεφαλής εμπρός και πίσω, έχει αυξηθεί κατά 15 χλστ., χάρη, στη μικρή αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων.

Στην υπηρεσία του οδηγού και τα καθίσματα «μηδενικής βαρύτητας» που είναι το αποτέλεσμα εκτεταμένων δοκιμών τόσο στην πίστα όσο και στο δρόμο, για να διασφαλιστεί η βέλτιστη στάση του σώματος και η μικρότερη δυνατή κόπωση, για όλους τους επιβάτες, σε μεγάλα ή μικρά ταξίδια. Παράλληλα, η νέα, προαιρετική επιλογή του θερμαινόμενου τιμονιού, προσφέρει υπηρεσίες κατά τους χειμερινούς μήνες.

Η ηλεκτρικά κινούμενη πίσω πόρτα με λειτουργία hands-free, προσφέρει εύκολη πρόσβαση στον χώρο των αποσκευών που έχει αυξηθεί πάνω από 50 λίτρα σε σχέση με το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς χάρη στο χαμήλωμα του πατώματος κατά 20 χλστ. και τη στήριξη της πίσω ανάρτησης. Το πάτωμα του χώρου αποσκευών αποτελείται από αναδιαμορφωμένες σανίδες που έχουν ανθεκτική μοκέτα στη μία πλευρά και πλαστικό που καθαρίζει εύκολα από την άλλη.

Για ευκολότερη φόρτωση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, υπάρχει τώρα διπλός φωτισμός στο χώρο αποσκευών, αλλά και μια πρίζα 12v. Βελτιωμένοι είναι και οι χώροι αποθήκευσης μικροαντικειμένων, με τις δύο μπροστινές ποτηροθήκες να απέχουν περισσότερο η μία από την άλλη και τις “τσέπες” στις πόρτες να χωρούν έως και φιάλη 1,5 λίτρων, σε σύγκριση με τα 500 ml.

Τέλος, οι βελτιώσεις στον εργονομικό σχεδιασμό των θυρών προσφέρουν ευκολότερη είσοδο και έξοδο από τις προηγούμενες γενιές και οι γονείς μικρών παιδιών θα εκτιμήσουν ότι, οι πίσω πόρτες ανοίγουν τώρα στις 85 μοίρες, επιτρέποντας ευκολότερη πρόσβαση στα παιδικά καθίσματα.

Κινητήρια σύνολα

Το νέο Qashqai δεν θα είναι διαθέσιμο μόνο με τον κινητήρα βενζίνης 1.3 DiG-T εξοπλισμένο με υβριδική τεχνολογία, αλλά και με το e-POWER, το καινοτόμο σύστημα μετάδοσης κίνησης της μάρκας. Με εκδόσεις τόσο 2WD όσο και 4WD, καθώς και με το χειροκίνητο 6τάχυτο ή το νέο Xtronic CVT κιβώτιο ταχυτήτων, όπως και με την ηλεκτροκίνηση που φέρνει το e-POWER, το Qashqai φιλοδοξεί να καλύψει κάθε απαίτηση του υποψήφιου αγοραστή.

Το υβριδικό σύστημα 12V του Qashqai είναι μια πιο προσιτή υβριδική τεχνολογία που παρέχει υποβοήθηση ροπής, εκτεταμένη απενεργοποίηση του κινητήρα στη στάση, γρήγορη επανεκκίνηση και ομαλή επιβράδυνση όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι (μόνο σε εκδόσεις CVT), με βελτιώσεις τόσο στην οικονομία καυσίμου, όσο και στις τιμές CO2 (-4γρ. / χλμ.). Αξίζει να σημειωθεί ότι το υβριδικό σύστημα προσθέτει μόλις 22 κιλά στη συνολική μάζα του οχήματος.

Κατά την επιβράδυνση, η ενέργεια ανακτάται μέσω αναγέννησης και αποθηκεύεται στην μπαταρία ιόντων Λιθίου. Αυτή η ενέργεια παρέχεται στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της απενεργοποίησης του κινητήρα σε στάση, στην επιβράδυνση κάθε στιγμή που ο οδηγός αφήνει το γκάζι (μόνο σε εκδόσεις CVT) και στην υποβοήθηση ροπής (Torque Assist). Όταν το αυτοκίνητο επιβραδύνει σε στάση, με ταχύτητες μικρότερες από 18 χλμ./ώρα και σε λειτουργία «brake on», ο κινητήρας θα σβήσει και η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του οχήματος. Αυτό επιτρέπει την εκτεταμένη αδρανοποίηση του κινητήρα και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

Κατά την επιτάχυνση (μεταξύ 20 και 110 χλμ./ώρα), η ενέργεια της μπαταρίας προσφέρει υποβοήθηση στον κινητήρα με επιπλέον ροπή +6Nm, για έως και 20 δευτερόλεπτα, γεγονός που βοηθά στη μείωση του φορτίου ροπής στον κινητήρα και βελτιώνει την οικονομία καυσίμου. Το υβριδικό σύστημα συνδυάζεται με τον αξιόπιστο βενζινοκινητήρα 1.3 DiG-T που κυκλοφόρησε στο Qashqai το 2018. Αυτός έχει βελτιωθεί περαιτέρω με 50 προσφάτως σχεδιασμένα εξαρτήματα και με πλήρη συμμόρφωση στου κανονισμούς του Euro6-d.

Ο υπερσυμπιεστής διαθέτει τώρα μια ηλεκτρικά ελεγχόμενη βαλβίδα επανακυκλοφορίας του αέρα για ταχύτερη απόκριση. Τα νέα ακροφύσια βελτιώνουν το κεντρικό μπεκ ψεκασμού, η μειωμένη τριβή σε διάφορα κινούμενα μέρη βελτιώνει το CO2 και το φίλτρο σωματιδίων βενζίνης διαθέτει ένα νέο υπόστρωμα και υποδαπέδιο καταλύτη.

Το υβριδικό κινητήριο σύνολο 1.3 βενζίνης 12V θα προσφέρεται με 140 και 158 ίππους, είτε με χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων, ή με το νέο κιβώτιο ταχυτήτων Xtronic CVT (αποκλειστικά στην έκδοση 158 ίππων). Η μέγιστη ισχύς του κινητήρα έρχεται στις 5.500 σ.α.λ., με μέγιστη διαθέσιμη ροπή 270Nm στις 1750 σ.α.λ. για την έκδοση των 158 ίππων. Στις χειροκίνητες εκδόσεις, το κιβώτιο ταχυτήτων έχει βελτιωθεί για μια πιο γρήγορη, πιο άμεση και σπορ αίσθηση αλλαγής ταχυτήτων. Το νέας γενιάς Xtronic CVT προσφέρει καλύτερη οικονομία καυσίμου αλλά και αίσθηση επιτάχυνσης, χάρη σε βελτιώσεις που συμπεριλαμβάνουν ένα νέο σύστημα διπλής αντλίας λαδιού. Το CVT στο νέο Qashqai προσφέρει εύκολη οδήγης στην πόλη, ομαλή επιτάχυνση και συμπεριφορά d-step τύπου DCT, κατά τη διάρκεια μιας απότομης επιτάχυνσης.

Το 2WD είναι διαθέσιμο και στις δυο εκδόσεις ισχύος, ενώ το 4WD θα είναι διαθέσιμο μόνο στα μοντέλα 158 ίππων CVT. Το νέο σύστημα ελέγχου 4WD, όπως και η λειτουργία επιλογής οδήγησης έχουν δυνατότητα προσαρμογής στις εξωτερικές συνθήκες με πέντε λειτουργίες οδήγησης: Standard, ECO, Sport, Snow και Off-Road. Σε περίπτωση ολίσθησης ενός τροχού, ο χρόνος που ενεργεί το σύστημα 4WD έχει μειωθεί κατά 5 φορές, έως 0,2 δευτερόλεπτα.

Από την άνοιξη του 2022 θα είναι διαθέσιμο και το κινητήριο σύστημα e-Power που αποτελείται από μπαταρία υψηλής απόδοσης και σύστημα μετάδοσης κίνησης που ενσωματώνει έναν βενζινοκινητήρα μεταβλητής συμπίεσης 157 ίππων, γεννήτρια ισχύος, μετατροπέα και ηλεκτρικό κινητήρα 190 ίππων παρόμοιου μεγέθους και εξόδου ισχύος όπως ακριβώς στα ηλεκτρικά Nissan.

Ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι τροχοί κινούνται πλήρως από τον ηλεκτροκινητήρα. Έτσι, ο κινητήρας πάντα να λειτουργεί εντός του βέλτιστου εύρους στροφών, προσφέροντας επιδόσεις με μικρότερη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων CO2, σε σύγκριση με έναν παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το Qashqai e-POWER θα διαθέτει και λειτουργία e-Pedal, η οποία επιτρέπει στους οδηγούς να χρησιμοποιούν στο 90% των περιπτώσεων μόνο το πεντάλ γκαζιού για επιτάχυνση και για στάση.

Πλατφόρμα CMF-C

Το νέο Qashqai χτίστηκε πάνω στην πλατφόρμα CMF-C, με αποτέλεσμα την αύξηση της ακαμψίας αλλά και τη μείωση του βάρους, ενώ η πόρτα του χώρου αποσκευών είναι τώρα κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά, γεγονός που εξοικονομεί 2,6 κιλά. Οι μπροστινές και οι πίσω πόρτες, τα μπροστινά φτερά και το καπό, είναι όλα κατασκευασμένα από αλουμίνιο, υλικό το οποίο προσφέρει εξοικονόμηση βάρους 21 κιλών. Το καθαρό πλεονέκτημα είναι ότι, το νέο αμάξωμα είναι ελαφρύτερο κατά 60 κιλά και 41% πιο άκαμπτο από το απερχόμενο μοντέλο.

Η νέα πλατφόρμα CMF-C επιτρέπει στην ανάρτηση να λειτουργεί με υψηλή ακρίβεια, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα θετική και πλούσια πληροφόρηση στο σύστημα διεύθυνσης, με αίσθηση στιβαρότητας και ασφάλειας ακόμα και όταν ο οδηγός κατευθύνεται σε δύσκολους δρόμους. Επιπλέον, η ρύθμιση του υδραυλικού τιμονιού έχει αναβαθμιστεί, προσφέροντας βελτιωμένη απόκριση, καλύτερη αίσθηση και μειωμένη τριβή.

Επίσης, το 3ης γενιάς Qashqai είναι εξοπλισμένο με την επόμενη γενιά του συστήματος υποστήριξης οδηγού ProPILOT, που προσφέρει μεγαλύτερη υποστήριξη στον οδηγό, σε ένα ευρύτερο φάσμα περιστάσεων. Το ProPILOT με Navi-link μπορεί να επιταχύνει και να φρενάρει το όχημα σε μία λωρίδα σε αυτοκινητόδρομο. Το σύστημα μπορεί να επιταχύνει το όχημα με καθορισμένη ταχύτητα και μπορεί να φρενάρει το όχημα έως την πλήρη στάση, σε συνθήκες βεβαρυμμένης κυκλοφορίας. Επιπλέον, μπορεί να επανακτήσει αυτόματα την ταχύτητα αν το όχημα έχει σταματήσει για λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα και η κίνηση μπροστά από το αυτοκίνητο έχει εξομαλυνθεί.

Το αναβαθμισμένο σύστημα είναι πλέον σε θέση να προσαρμόζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου σύμφωνα με πρόσθετες εξωτερικές συνθήκες, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι, ο οδηγός δεν χρειάζεται να προσαρμόζει χειροκίνητα την ταχύτητα στο cruisecontrol. Το σύστημα μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης για να ρυθμίσει την ταχύτητα προσέγγισης στροφών ή εξόδων από τους αυτοκινητόδρομους.

Επιπλέον, μπορεί τώρα να επικοινωνήσει με τα ραντάρ τυφλών σημείων (blindspot) του οχήματος, επεμβαίνοντας διορθωτικά στο σύστημα διεύθυνσης, προκειμένου να αποτρέψει έναν ελιγμό αλλαγής λωρίδας, εάν υπάρχει όχημα στη ζώνη τυφλού σημείου. Άλλες αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν μια προειδοποίηση «πλευρικής προστασίας» σε αστικές συνθήκες, όπου το σύστημα προειδοποιεί τον οδηγό για τον κίνδυνο επαφής με ένα αντικείμενο στο πλάι του οχήματος, κάτι που είναι σύνηθες στους χώρους στάθμευσης των σούπερ μάρκετ.

Επιπλέον, το νέο Qashqai μπορεί να παρέμβει για να αποτρέψει μια σύγκρουση κατά την οπισθοπορία στο χώρο στάθμευσης, χάρη σε μια αναβάθμιση στην υπάρχουσα ειδοποίηση Ανίχνευσης Κινούμενων Αντικειμένων, εφαρμόζοντας τα φρένα για να σταματήσει το αυτοκίνητο αν εντοπιστεί ένα κινούμενο εμπόδιο κοντά. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό ασφαλείας είναι ο νέος κεντρικός αερόσακος που συμπληρώνει τους αερόσακους οδηγού και συνοδηγού, καθώς και τους πλευρικούς και τύπου κουρτίνας (όλοι τους στάνταρ).

Τέλος, όσον αφορά τους προβολείς, αποτελούνται από ένα προηγμένο σύστημα προβολέων που προσαρμόζει το σχήμα της δέσμης σύμφωνα με τις συνθήκες του δρόμου και άλλους διερχόμενα οχήματα. Η δέσμη χωρίζεται σε 12 μεμονωμένα στοιχεία που απενεργοποιούνται επιλεκτικά κατά την ανίχνευση ενός επερχόμενου οχήματος.

Οι εκδόσεις του νέου Qashqai είναι πέντε (Elite, Premium, N-Connecta, N- Connecta Feel & Techna), ενώ οι τιμές ξεκινούν από τις 24.490 ευρώ (1.3P DiG-T 140PS 2WD Hybrid Elite) και φτάνουν τα 37.990 ευρώ (1.3P DiG-T 158PS Hybrid X-Tronic 4WD Techna).

Νίκος Τσάδαρης