Κάποτε ο Ζακ Λακαριέρ έγραψε ότι ο πλούτος και η δύναμη των Ελλήνων βρίσκεται εκεί που βρισκόταν και στην εποχή του Οδυσσέα. Στην Θάλασσα.

*Γράφει ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου

Αυτό αποδεικνύει την έφεση των Ελλήνων προς τη θάλασσα, αλλά και την σπουδαιότητά της την οποία την είχαν αντιληφθεί από νωρίς. Σύμφωνα με στοιχεία, με πλοία μεταφέρεται περίπου το 80 τοις 100 του παγκόσμιου εμπορίου και σε αυτό συμβάλλουν ενεργά περίπου 2.000.000 ναυτικοί.

Από αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι η οποιαδήποτε αυξομείωση στις τιμές των ναύλων των μεταφερόμενων φορτίων έχει άμεσο αντίκτυπο στον καταναλωτή.

Παρατηρούμε το τελευταίο χρονικό διάστημα ότι τα μεταφερόμενα εμπορευματοκιβώτια παρουσιάζουν μία έντονη αυξητική τάση.

Όπως αποδεικνύει το συγκεκριμένο διάγραμμα από τις αρχές του 2020 έως και τον Σεπτέμβρη του 21 οι τιμές των ναύλων έχουν σχεδόν δεκαπλασιαστεί.

Σε αυτό το γεγονός έχουν συμβάλει αρκετοί παράγοντες.

Ας τους απαριθμήσουμε:

  1. Ο Covid 19 διαδραμάτισε τον κυρίαρχο ρόλο στην εκτόξευση των ναύλων.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα πολλά μεταφερόμενα εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα προς την Ευρώπη να βρίσκονται στην παρούσα φάση άδεια και διασκορπισμένα σε διάφορα λιμάνια και άλλα μέρη αδυνατώντας να τα επιστρέψουν άδεια πίσω στον αρχικό προορισμό τους – κατά κύριο λόγο επιστρέφουν έμφορτα – διότι το κόστος θα εκτοξευθεί. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην επαρκούν τα ήδη υπάρχοντα εμπορευματοκιβώτια να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες ανάγκες της αγοράς.

  • Το εμπορικό ισοζύγιο μεταξύ της Ευρώπης και της Κίνας έχει διαταραχθεί.

Το 2020 ήταν χρονιά ρεκόρ με το έλλειμα της Ευρώπης έναντι της Κίνας να ανέρχεται στα 181 δις. Επίσης, σύμφωνα με την Eurostat το 2020 η Κίνα ανακηρύχθηκε για πρώτη φορά ως ο κύριος στρατηγικός εταίρος της Ευρώπης. Η έκθεση της Eurostat αφορούσε μόνο το εμπόριο αγαθών. Απεικονίζει ότι το εμπόριο αγαθών ΕΕ27 με την Κίνα το 2020 ανήλθε σε 586 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 555 δισεκατομμυρίων ευρώ στην ΕΕ των 27 με τις ΗΠΑ. Πρόκειται για σημαντική αλλαγή από το 2019, όταν το εμπόριο της ΕΕ27 με τις ΗΠΑ ήταν 617 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το εμπόριο αγαθών της ΕΕ27 με την Κίνα ήταν 561,2 δισ. ευρώ.

  1. Το ατύχημα στην διώρυγα του Σουέζ που συνέβη τέλη Μαρτίου του 2021
    Από τη διώρυγα του Σουέζ διακινείται μέσω αυτής περίπου το 12 τοις 100 του παγκόσμιου εμπορίου και σε ετήσια βάση διέρχονται περί τα 19.000 πλοία. Ύστερα από 6 ημέρες που είχε παραμείνει η διώρυγα κλειστή περίπου στα 370 με 400 πλοία είχαν ακινητοποιηθεί περιμένοντας να ανοίξει ώστε να παραδώσουν στον τελικό παραλήπτη τα εμπορεύματα που μετάφεραν.
  2. Η αισιοδοξία με την έναρξη των εμβολίων
    Στις 27 Δεκεμβρίου 2020 ξεκίνησε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο εμβολιασμός κατά της νόσου COVID-19 και έως τον Ιούλιο του 2021, το 70% του ενήλικου πληθυσμού της ΕΕ ήταν πλήρως εμβολιασμένο. Η προσδοκία για το άνοιγμα της αγοράς είχε σαν αποτέλεσμα την εκτίναξη της ζήτησης και αυτό επέφερε καθυστερήσεις στα μεγάλα λιμάνια παγκοσμίως.
  3. Επιπλοκές λιμανιών την θερινή περίοδο λόγω covid 19 στην Κίνα– Τον Ιούνιο παρουσιάστηκαν εκτενή προβλήματα εξαιτίας κρούσματος covid 19 για αρκετές ημέρες στο λιμάνι Γιαντιάν και περίπου στα 130 πλοία βρισκόταν αγκυροβολημένα στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, τον μήνα Αύγουστο όταν στον τερματικό σταθμό στο Meidong του Νίνγκμπο βρέθηκε ένας υπάλληλος θετικός στον Covid 19, o συγκεκριμένος σταθμός ανέστειλε την λειτουργία του. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη συμφόρηση των λιμανιών στην Σαγκάη και την αυστηροποίηση των μέτρων στους υπόλοιπους τερματικούς σταθμούς του λιμανιού του Νίνγκμπο.

Οδικός άξονας

Όσον αφορά στους παράγοντες της μεταφοράς τον προϊόντων που συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς στον ελλαδικό αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο κυρίαρχο ρόλο έχουν οι οδικές μεταφορές.

Όπως διαφαίνεται, στην Ελλάδα η οδική έχει μερίδιο μεταφοράς των εμπορευμάτων άνω του 97 τοις 100 ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη περίπου στο 74 τοις 100.

Το κύριο έξοδο στην οδική μεταφορά είναι το καύσιμο και στην παρούσα φάση τη μερίδα του λέοντος έχει το πετρέλαιο το οποίο από αρχές του 2021 έχει αυξηθεί κατά 32 τοις 100. Αυτός ο παράγοντας έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αύξηση των κομίστρων.

Επίσης, τα τελευταία χρόνια υπάρχει τεράστια έλλειψη ικανού ανθρώπινου δυναμικού – οδηγοί να στελεχώσουν τις μεταφορικές εταιρείες. Αυτό συνεπάγεται αύξηση των μισθών των οδηγών σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες ώστε να προσελκύσουν στελέχη να επανδρώσουν τις εταιρείες τους διατηρώντας και διευρύνοντας το πελατολόγιό τους.

*Ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου είναι μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και Υποψήφιος Διδάκτωρ