Tony Duffy, Dunlop: «Πιστεύουμε ότι συμπεριλαμβάνεται στα πιο σημαντικά τεχνολογικά επιτεύγματα όσον αφορά τους αγώνες μοτοσυκλετών από καταβολής τους».

Η Dunlop είναι ο αποκλειστικός πάροχος ελαστικών στις δύο μικρότερες κατηγορίες των GP, τις Moto2 και Moto3. Στις δοκιμές που διεξάγονται αυτήν την εβδομάδα στην ισπανική πίστα Χερέθ, η εταιρεία δοκιμάζει την εφαρμογή του συστήματος RFID για πρώτη φορά σε αγωνιστικές μοτοσυκλέτες.

Πρόκειται για ένα νέο ηλεκτρονικό μικροκύκλωμα που όντας εμφυτευμένο στα ελαστικά της, θα παρέχει πληροφορίες για την κατάστασή τους. To μικροτσίπ λειτουργεί βάσει της τεχνολογίας RFID (αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων) που ήδη χρησιμοποιείται επίσημα στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Φορτηγών της FIA.

Η Dunlop ελπίζει κατόπιν ότι θα της επιτραπεί να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνολογία στο παγκόσμιο πρωτάθλημα GP από το 2014. Το σημαντικότερο κέρδος από τη χρήση της είναι πως στο -βραχυπρόθεσμο- μέλλον θα είναι δυνατή η καταγραφή της κατάστασης του ελαστικού σε πραγματικό χρόνο, και η σχετική ενημέρωση του αναβάτη.

Το σημαντικότερο μέρος του συστήματος RFID είναι ένα τσιπ με πλευρά ενός εκατοστού που εμφυτεύεται στο ελαστικό κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, στο εργοστάσιο του Μπέρμιχαμ (Βρετανία). Κάθε τσιπ προγραμματίζεται με έναν μοναδικό κωδικό, που αντιστοιχεί στον τύπο, το μέγεθος και τη γόμα του ελαστικού καθώς και έναν μοναδικό αριθμό παραγωγής.

Στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού (BTCC), όπου η Dunlop είναι επίσης ο μοναδικός πάροχος ελαστικών, τα ελαστικά σκανάρονται αυτόματα κάθε φορά που το αυτοκίνητο μπαίνει στα πιτ, ελέγχοντας το αν χρησιμοποιείται ο σωστός τύπος ελαστικού και αν ο αριθμός των χρησιμοποιούμενων ελαστικών βρίσκεται μέσα στα επιτρεπόμενα όρια.

Πάντως ο τελικός στόχος της Dunlop δεν περιορίζεται σε αυτή τη δυνατότητα. Η εταιρεία θέλει να αυξήσει τη «ευφυΐα» των ελαστικών της, έτσι ώστε αυτά να στέλνουν στον οδηγό πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μια πραγματική επανάσταση που ξεκινά στη Χερέθ. Η παρακολούθηση και καταγραφή των ελαστικών γίνεται με το ηλεκτρονικό σύστημα της Datalinx.

Πώς δουλεύει;

Για την ώρα η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί μόνον στις Moto2 και Moto3. Ειδικοί αισθητήρες στην ευθεία των πιτ (όπως αυτός δίπλα στη μοτοσυκλέτα Tech 3 του Danny Kent) θα ελέγχουν κάθε ελαστικό καθώς θα απομακρύνεται ή θα επιστρέφει στα πιτ, μέσω του μοναδικού κωδικού αναγνώρισης στο εμφυτευμένο μικροτσίπ.

Αμέσως μετά, με αναφορά στη βάση δεδομένων στην οποία περιγράφεται πόσα και ποια λάστιχα έχουν παραδοθεί σε κάθε αναβάτη, η Dunlop θα γνωρίζει πότε, από ποιον και για πόσους γύρους έχει χρησιμοποιηθεί το κάθε ελαστικό.

Η τεχνολογία είναι παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιούν σήμερα τα βιομετρικά διαβατήρια, και στην πρώτη αυτή εφαρμογή της δεν αποτελεί κάτι το συγκλονιστικό. Σηματοδοτεί όμως ένα επόμενο βαθμό ψηφιακής πολυπλοκότητας των αγώνων, καθώς σύντομα θα είναι δυνατή η καταγραφή περισσότερων δεδομένων, τα οποία έπειτα οι ομάδες θα μπορούν να ενσωματώνουν σε πραγματικό χρόνο στο στήσιμο των μοτοσυκλετών τους.

Τέτοια δεδομένα θα είναι η πίεση του ελαστικού, η θερμοκρασία και η φθορά σε διάφορα σημεία της γόμας, τυχόν προβλήματα στο σκελετό του ελαστικού από συχνό μπλοκάρισμα των φρένων και πολλά άλλα. Σε αυτό το επόμενο στάδιο, θα πρέπει οι ενσωματωμένοι πομποί να αλλάξουν από παθητικοί σε ενεργητικούς, καταγράφοντας και στέλνοντας οι ίδιοι τα δεδομένα.

Για την ώρα η FIM απαγορεύει αυτόν τον τύπο τηλεμετρίας, δηλαδή την οποιαδήποτε μεταφορά σήματος από τη μοτοσυκλέτα στους μηχανικούς των πιτ. Ωστόσο τα δεδομένα θα μπορούσαν να μεταφέρονται αυτόματα μόνον στο σύστημα καταγραφής των ελαστικών, χωρίς τη μεσολάβηση και επεξεργασία τους από τους μηχανικούς κάθε ομάδας.

Οι επιπτώσεις από τη χρήση ενός ενεργού συστήματος RFID είναι επίσης πολύ θετικές στην περίπτωση των μοτοσυκλετών δρόμου. Η καταγραφή και αποστολή των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο σε μια οθόνη αναγνώσιμη από τον αναβάτη, θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα ασφάλειας.