Τίποτα δεν είναι χειρότερο από το να πας σε ένα εστιατόριο και να νιώσεις ότι σε «έπιασαν κορόιδο». Κι όμως, πολλές επιχειρήσεις εστίασης χρησιμοποιούν έξυπνες –ή καλύτερα, ύπουλες– τακτικές που μοιάζουν με… καλοστημένη απάτη, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά δημοσίευμα της nypost.

Αν είστε συνήθως αναποφάσιστο άτομο, αλλά επιλέγετε φαγητό μόλις ανοίξετε τον κατάλογο, υπάρχει ψυχολογική εξήγηση για αυτό. «Οι περισσότεροι αποφασίζουν τι θα παραγγείλουν σε λιγότερο από 90 δευτερόλεπτα», δήλωσε ο Φρεντ Χάρινγκτον, διευθύνων σύμβουλος της Proxy Coupons, σύμφωνα με το Yahoo! Life. «Τα εστιατόρια το γνωρίζουν και σχεδιάζουν τους καταλόγους τους έτσι, ώστε να εκμεταλλευτούν μια γρήγορη απόφαση».

Μια συνηθισμένη πρακτική σε πιο ακριβά εστιατόρια είναι η απουσία τιμών στους καταλόγους. Ακόμα κι αν αναγράφονται, συχνά βρίσκονται σε ασυνήθιστα σημεία. «Ο στόχος είναι το φαγητό να μπαίνει πρώτο και η τιμή δεύτερη στο μυαλό του πελάτη», εξηγεί ο διδάσκων στο USC, δρ Τζέισον Μπουλ, σε δηλώσεις του στο Delish. «Ένας τρόπος να το πετύχουν είναι να αναγράφουν πρώτα το φαγητό και μετά την τιμή».

Μια άλλη στρατηγική είναι το «οικονομικό τρικ του λεγόμενου anchoring»: η τοποθέτηση ενός υπερβολικά ακριβού πιάτου, ώστε όλα τα υπόλοιπα να φαίνονται πιο προσιτά. «Είναι απίστευτα αποτελεσματικό», λέει ο Χάρινγκτον.

Οι περιγραφές και η μουσική παίζουν τον ρόλο τους

Φαγητό

Οι περιγραφές των πιάτων επίσης παίζουν σημαντικό ρόλο. «Όσο πιο περιγραφική είναι η ονομασία, τόσο μεγαλύτερη αξία της αποδίδουν οι πελάτες», αναφέρει ο Χάρινγκτον. Η γεύση του πιάτου δεν είναι το παν – η περιγραφή του επηρεάζει την αντίληψή μας. Μάλιστα, πολλές περιγραφές στοχεύουν στο συναίσθημα και στη νοσταλγία. Όπως αναφέρει η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία Aaron Allen & Associates: «Μια καλά διατυπωμένη περιγραφή μπορεί να φορτίσει σχεδόν οποιοδήποτε πιάτο με συναισθηματική αξία στο οποίο δύσκολα αντιστέκεσαι». Το κλασικό παράδειγμα είναι η «Μηλόπιτα της γιαγιάς», που πιθανότατα έχει παραμείνει για μήνες σε κάποιον καταψύκτη.

Μια ακόμα πονηρή τακτική είναι το γεμάτο βαζάκι φιλοδωρημάτων δίπλα στο ταμείο. Η δημιουργός περιεχομένου Μπάζια, γνωστή ως @everupmarketing στο TikTok, εξηγεί σε βίντεό της ότι οι εργαζόμενοι συχνά το γεμίζουν οι ίδιοι, ώστε να νιώσουν οι πελάτες πίεση να αφήσουν και αυτοί χρήματα. Παράλληλα, όταν οι σερβιτόροι ρωτούν αν θέλετε νερό βρύσης ή ανθρακούχο, στόχος τους είναι να διαλέξετε τη… χρεώσιμη επιλογή.

Τέλος, ακόμα και η μουσική δεν παίζει τυχαία. «Παίζουν αργή μουσική όταν είναι άδειο και γρήγορη όταν είναι γεμάτο… γιατί ο αργός ρυθμός σε κρατά περισσότερο, ενώ ο γρήγορος σε κάνει να φας και να φύγεις», λέει η Μπάζια.