Σε χάλια κατάσταση βρίσκεται η μήκους 1.372 μέτρων γέφυρα Σερβίων, που διασχίζει την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου ενώνοντας τη δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία και είχε δοθεί στην κυκλοφορία το 1974. Είναι μία από τις μεγαλύτερες γέφυρες της χώρας πλέον θα υπολειτουργεί προκαλώντας πολλαπλά προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες, με τους επιστήμονες να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.

Ο Στέργιος Μητούλης μίλησε στην εκπομπή της ΕΡΤ «Newsroom» και τόνισε ότι το πρόβλημα ήταν αρκετά φανερό στην γέφυρα των Σερβίων από το 2020: «Όταν έκανα την επιθεώρηση της γέφυρας το 2020, παρότι ήταν οπτική, ήταν φανερό ότι είχε πολύ μεγάλες μετακινήσεις προς τα κάτω. Επιπλέον οι θέσεις σύνδεσης των τμημάτων της προβολοδόμησης με τα ανεξάρτητα κομμάτια, οι οποίες ενισχύονται με εξωτερική προέκταση, είχαν δείξει και το 2020 ότι είχαν φθορές».

Το πρόβλημα με τη γέφυρα δεν είναι μόνο τεχνικό

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ επισήμανε πως: «Το πρόβλημα έχει ένα πολύ μεγάλο φάσμα, όπως κατά πόσο έχει μείνει η αντοχή της γέφυρας στο σημείο, οικονομικές επιπτώσεις οι οποίες μπορούν να πλήξουν την τοπική κοινωνία, κοινωνικές επιπτώσεις, πολιτικές επιπτώσεις, ακόμη και επιπτώσεις στην φήμη με την οποία διαχειριζόμαστε τις κατασκευές μας.

Η απομένουσα αντοχή δεν είναι μία και μοναδική απάντηση. Είναι ένα φάσμα απαντήσεων από πολύ μικρή, με πολύ υψηλό κίνδυνο, μέχρι πολύ μεγάλη με ελάχιστο κίνδυνο. Δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή ακριβώς πόσο είναι η αντοχή. Έχει μείνει πολύ μικρότερο ποσοστό αντοχής από αυτό που θα θέλαμε» ανέφερε.

Οριακή η κατάσταση λειτουργίας

Ο καθηγητής Στέργιος Μητούλης, επιβεβαίωσε ουσιαστικά, το ότι η εν λόγω γέφυρα βρίσκεται στα κατώτατα όρια αντοχής της, δηλαδή είναι οριακή η κατάσταση λειτουργίας της.

«Υπάρχει ένα μικρό ρίσκο να κρατάμε τη γέφυρα ανοιχτή, αλλά δεν μπορούμε να κλείσουμε εντελώς, γιατί αυτό θα έχει πολύ μεγάλες έμμεσες συνέπειες στην τοπική κοινωνία. Η γέφυρα έχει σίγουρα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Αυτό είναι σίγουρο.

Αυτά τα τρία χρόνια, από το 2020 που έγινε η πρώτη επιθεώρηση, ίσως να χάθηκε λίγος χρόνος. Δεν ξέρω για ποιους λόγους, ίσως να ήταν και η περίπτωση του κορονοϊού που καθυστέρησε τα πράγματα, αλλά μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια θα μπορούσε να είχε γίνει πλήρης ενίσχυση.

Αυτά που ακούγονται ότι θα γίνουν ενισχύσεις μέσα σε ένα δύο μήνες, πιστεύω θα είναι έως και αδύνατο σε αυτή την περίπτωση. Ας δούμε αντίστοιχες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, σε χώρες οι οποίες κατασκευάζουν πολύ γρήγορα τις κατασκευές όπως η Αγγλία, η επισκευή της γέφυρας Χάμερσμιθ, για παράδειγμα, πήρε ενάμιση χρόνο. Αυτή η γέφυρα είναι ακόμη πιο δύσκολη στην αποκατάσταση της. Επομένως θα πάρει μερικά χρόνια και προφανώς ο προϋπολογισμός που αφορά σε 152.000 ευρώ είναι πάρα πάρα πολύ χαμηλός. Θα μπορούσε να ενισχύσει τη γέφυρα μόνο τοπικά» ανέφερε χαρακτηριστικά.