«Τι σημαίνει να είσαι κορίτσι;», «τι σημαίνει να είσαι αγόρι;», «ποιες μορφές παίρνει η βία;», «τι σημαίνει υγιής σχέση, φιλική ή συντροφική;». Πάνω από 500 έφηβοι εξέφρασαν τις απόψεις τους και τους προβληματισμούς τους, με το συντονισμό συνολικά 33 εκπαιδευτικών, σχετικά με τις στερεοτυπικές αντιλήψεις για τα δύο φύλα, καθώς επίσης και τα μη υγιή και βίαια χαρακτηριστικά μιας σχέσης, μέσα από το πρόγραμμα «χτίζοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα», που οργάνωσαν από κοινού το Ευρωπαϊκό Κέντρο κατά της Βίας και το Χαμόγελο του Παιδιού.

«Δώσαμε βήμα στα παιδιά και τα μηνύματα που πήραμε είναι πολύ σημαντικά, γιατί το να χτίζεις υγιείς σχέσεις δεν γίνεται με το να το επιβάλλει η μια γενιά στη νεότερη και γιατί αφορά στα παιδιά που ξεκινάνε τη ζωή τους και τις σχέσεις τους τώρα», είπε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Χαμόγελου του Παιδιού, Κώστας Γιαννόπουλος. Το αποτέλεσμα του προγράμματος, εξίσου σημαντικό: «Τα παιδιά καταλήγουν στο να μπορέσουν να καταλάβουν το λόγο για τον οποίο θα πρέπει να ακολουθήσουν κάποιες αρχές και να σεβαστούν ο ένας στον άλλον», είπε ο κ. Γιαννόπουλος, ο οποίος δεν έκρυβε τη χαρά του για την έκβαση του όλου εγχειρήματος: «Αισθάνθηκα πάρα πολύ όμορφα για τη δουλειά που έγινε από όλα τα σχολεία σε όλη την Ελλάδα, αλλά και από τα σπίτια του Χαμόγελου του Παιδιού, γιατί είναι παιδιά που έχουν βιώσει τη βία, που έχουν βιώσει την ακαταστασία μέσα στην οικογένεια, και άρα αυτό που έβγαλαν αυτά τα παιδιά έχει πολύ μεγάλη αξία, γιατί είναι παιδιά που έχουν γαλουχηθεί και έχουν ωριμάσει πολύ πιο γρήγορα».

Σημαντικό μερίδιο επίσης, στην επιτυχία του προγράμματος, κατέχουν οι εκπαιδευτικοί που το οργάνωσαν και το συντόνισαν. «Το ότι δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να δουν τους εκπαιδευτικούς ως δικούς τους ανθρώπους και το σχολείο ως έναν δικό τους χώρο έκφρασης και το ότι έκαναν από κοινού δουλειά, μαθητές και εκπαιδευτικοί, αυτό είναι ένα επιπλέον κέρδος», επεσήμανε ο κ. Γιαννόπουλος.

Οι έφηβοι, μέσα από το πρόγραμμα, μελέτησαν το πώς μπορούν να δημιουργούν υγιείς και ισότιμες σχέσεις, με βάση τον σεβασμό και απαλλαγμένες από κάθε μορφής βία, αλλά και το τι μπορούν να κάνουν για να αντισταθούν στη βία, σε όποια μορφή και αν τη συναντούν στη ζωή τους. Έτσι, έφτιαξαν έργα με αντίστοιχα μηνύματα: αφίσες, ζωγραφιές, κολάζ, αλλά και βίντεο, δημιουργώντας την δίκη τους καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κατά της βίας και των διακρίσεων. Μάλιστα, βραβεύθηκαν οι τέσσερις καλύτερες καμπάνιες, από κοινό και… ειδικούς.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που έτυχε προσοχής από το κοινό η καμπάνια. Μάλιστα, έγινε και ψηφοφορία για τις καλύτερες καμπάνιες, αν και με δυσκολία μπορεί κανείς να βγάλει μια δουλειά από αυτές καλύτερη από την άλλη», σχολίασε ο κ. Γιαννόπουλος. Για την ιστορία, το πρώτο βραβείο έλαβε το γυμνάσιο Κρυονερίου Κορινθίας, το δεύτερο το 1ο γυμνάσιο Αγίου Νικολαου Κρήτης και το τρίτο, το σπίτι του Χαμόγελου του Παιδιού Καρέας. Το βραβείο κοινού, απονεμήθηκε στο 5ο γυμνάσιο Ξάνθης. Όλα τα έργα, είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά στη διεύθυνση: https://goo.gl/DIjt1E.

Για τα παιδιά που συμμετείχαν, η εμπειρία ήταν χρήσιμη, κατατοπιστική, αλλά και διασκεδαστική. Τα έργα τους, φτιαγμένα με μεράκι, χιούμορ, αλλά και ωριμότητα. «Είναι σημαντικό να αντικατασταθεί η βία από το διάλογο», είπε η Κωνσταντίνα, μιλώντας για τα «μαθήματα» του προγράμματος, ενώ η Μαρία, αναλογιζόμενη τη δίκη της εμπειρία, τόνισε ότι πλέον της είναι ξεκάθαρο ότι δεν θα πρέπει να αδιαφορούμε για τα προβλήματα της κοινωνίας, καθώς «ακόμη και αν δεν συμβαίνει κάτι προσωπικά σε εμάς, πρέπει να αισθανόμαστε την ευθύνη να βοηθήσουμε κάθε θύμα βίας».