Σημαντική ήταν η πτώση των τιμών, που παρατηρήθηκε το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011, καθώς στην πλειοψηφία των προϊόντων (70%) παρατηρήθηκε μείωση της τιμής τους ή σταθεροποίησή τους, το τελευταίο δίμηνο, όπως προέκυψε από την έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα, το πρώτο δεκάμηνο του 2011 (Ιανουάριος-Οκτώβριος).

Επισημαίνεται ότι η έκθεση βασίστηκε στα πρωτογενή δεδομένα, που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

Παράλληλα, καταγράφηκε ποσοστιαία μείωση και σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, που περιλαμβάνονται στο παρατηρητήριο τιμών, με υψηλή βαρύτητα στους δείκτες τιμών, όπως είναι το ελαιόλαδο, τα προϊόντα τουαλέτας (π.χ. πάνες, σαμπουάν), αλλά και τα απορρυπαντικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο μέσος διμηνιαίος δείκτης τιμών υποχώρησε, το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011, κατά 1,53%, σε σχέση με το δίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος 2011.

Η παρακολούθηση των δεικτών τιμών, για το πρώτο δεκάμηνο του 2011, δείχνει τις πτωτικές τάσεις των τιμών, το 2011 και ιδιαίτερα, το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011, ως οργανωμένη προσπάθεια των προμηθευτών με τους λιανέμπορους.

Ειδικότερα, ο γενικός δείκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου παρουσίασε τάση συγκράτησης των τιμών, καθώς, παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ κατά 4% (από 9% στο 13% και από 19% στο 23%), αυξήθηκε, σε διάστημα 22 μηνών, μόλις κατά 0,97%, ενώ, σε σχέση με τον Ιανουάριο 2011, ο δείκτης, στο τέλος του Οκτωβρίου 2011, εμφάνισε μείωση κατά 0,46%. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο αντίστοιχος δείκτης, που σταθμίζεται, ώστε να μην περιλαμβάνει τις αυξήσεις του ΦΠΑ, ήταν πτωτικός, συνολικά, την εξεταζόμενη περίοδο και τους τελευταίους 22 μήνες έχει μειωθεί κατά 2,46%.

Ενδεικτική της πορείας των τιμών είναι η σύγκριση των συνολικών δεκαμηνιαίων δεικτών. Σημειώνεται ότι ο γενικός δείκτης, παρά την αύξηση του ΦΠΑ κατά 4%, αυξήθηκε μόλις κατά 0,94%, ενώ ο αντίστοιχος σταθμισμένος δείκτης, χωρίς τις αυξήσεις του ΦΠΑ, μειώθηκε κατά 1,17%. Τα αποτελέσματα θα ήταν σαφώς χαμηλότερα, αν ο δείκτης λάμβανε υπόψη περισσότερα φρέσκα προϊόντα (π.χ. οπωροκηπευτικά), όπως ο δείκτης τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ..