Τα κινηματογραφικά κοστούμια δεν τραβούν συνήθως την προσοχή του κοινού, παρά τον κεφαλαιώδη ρόλο που παίζουν στην αισθητική του φιλμ και την ατμόσφαιρα της ταινίας.

Όταν μάλιστα μιλάμε για ταινίες εποχής ή επιστημονικής φαντασίας, ο τρόπος που ντύνονται οι χαρακτήρες δίνει την ιδιαίτερη νότα όλης της παραγωγής.

Όπως άλλωστε και εμείς, οι ήρωες δεν είναι παρά αυτά που φορούν!

Ποιος μπορεί να φανταστεί, ας πούμε, τον Ιντιάνα Τζόουνς χωρίς το χαρακτηριστικό καπέλο του;

Κάποιες φορές βέβαια η καταγωγή συγκεκριμένων θρυλικών κοστουμιών είναι απλώς… περίεργη, όπως θα διαπιστώσουμε ευθύς αμέσως…

«Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» – Άραγκορν

Στη θρυλική μεταφορά στη μεγάλη οθόνη της τριλογίας του Τόλκιν, ο Βίγκο Μόρτενσεν που ενσάρκωσε τον Άραγκορν το έβαλε σκοπό να δώσει στο κοστούμι κάτι από την προσωπικότητα του ήρωα. Το πήρε λοιπόν στο σπίτι του και το φορούσε συνέχεια, για να μοιάζει όσο φθαρμένο και πολυκαιρισμένο έπρεπε για τις ανάγκες του γυρίσματος. Έσκισε μάλιστα και έραψε κάποια μέρη του, όπως θα έκανε ο Άραγκορν στην κινηματογραφική πραγματικότητα! Και το αποτέλεσμα δικαίωσε απόλυτα τους κόπους του πρωταγωνιστή…

«Halloween» – Michael Myers

Ο κινούμενος τρόμος Michael Myers της δημοφιλούς σειράς ταινιών τρόμου «Halloween», με το ανέκφραστο λευκό πρόσωπό του, δεν μπορεί να ξεχαστεί εύκολα. Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι η διαβόητη μάσκα του προήλθε από κάτι εντελώς αθώο. Την ανακάλυψε ο μοντέρ της ταινίας, Tommy Lee Wallace, σε μαγαζί του Χόλιγουντ με είδη ταχυδακτυλουργού, με το θρυλικό πρόσωπο του Myers να είναι αρχικά μάσκα του Captain Kirk του «Star Trek»! Ο σεναριακός ρόλος επέβαλε το πρόσωπο του Myers να είναι χλωμό, γι’ αυτό και ο Wallace «πείραξε» τη μάσκα, δίνοντάς της την απόκοσμη λευκή επίστρωση που λάτρεψε ο σκηνοθέτης Τζον Κάρπεντερ.

«Batman Returns» – Catwoman

Η Μισέλ Φάιφερ γλιστρά μέσα στο κατάμαυρο PVC της και κόβει την ανάσα ως η καλύτερη Catwoman που είδαμε ποτέ στον κινηματογράφο! Η σχεδιάστρια Mary Vogt κατέληξε να δώσει το γυαλιστερό άγγιγμα στο κοστούμι μέσα από μια περίεργη διαδικασία: όταν η Φάιφερ φόρεσε τη γατίσια στολή, οι βοηθοί παραγωγής χρησιμοποίησαν σφουγγάρια και βούρτσες για να καλύψουν το δέρμα με μια πηχτή στρώση σιλικόνης. Ο τρόπος που έλαμπε η στολή της Catwoman στο πανί δικαίωσε κάθε προσπάθεια, ιδιαίτερα στα απαιτητικά νυχτερινά γυρίσματα…

«Alien» – Άλιεν

Ο ελβετός σουρεαλιστής HR Giger φιλοτέχνησε τα νευρώδη σχέδιά του για το τέρας του «Alien» με μια ανησυχητική σεξουαλικότητα. Ήταν επομένως κατάλληλο να γίνουν πραγματικότητα με τη βοήθεια προφυλακτικών! Συνάμα με πλαστελίνη, τμήματα από μια Rolls-Royce(!) και δέρμα από νεκρά φίδια, οι σχεδιαστές κοστουμιών στην ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ στράφηκαν στη χρήση λιπαντικού και προφυλακτικών για να φέρουν στη ζωή το απόκοσμο πλάσμα. Το λιπαντικό χρησίμευσε για το σάλιο του Άλιεν, την ώρα που τα προφυλακτικά χρησιμοποιήθηκαν στη δημιουργία των τενόντων του πηγουνιού του!

«Tron: Legacy»

Το μοναδικό σίκουελ της ταινίας του 1982 έπρεπε να είναι όσο πιο επιστημονικής φαντασίας γινόταν, με τη σχεδιάστρια Christine Clark να στρέφεται ωστόσο σε «παραδοσιακότερες» προσεγγίσεις για να πετύχει το εφέ των κοστουμιών. Γιατί μπορεί το λεπτό και εύκαμπτο ύφασμα να είναι αποτέλεσμα ψηφιακών εφέ, ο φωτισμός τους είναι όμως πραγματικότατος: μπαταρίες λιθίου προσαρμόστηκαν διακριτικά στη στολή, οι οποίες έδιναν 12 ολόκληρα λεπτά φωτισμού στο κοστούμι.

«Μάγος του Οζ» – Τενεκεδένιος

Όταν ο Buddy Ebsen αποδεχόταν τον ρόλο του «Τενεκεδένιου» στη δημοφιλή ταινία του 1939, θα δοκίμαζε άπειρα κοστούμια μέχρι να βρεθεί το ιδανικό. Κι όταν τελικά κατέληξαν σε λευκή μπογιά καλυμμένη με στρώμα αλουμινίου, θα αποδεικνυόταν με τραγικό τρόπο ότι ο ηθοποιός ήταν αλλεργικός στο αλουμίνιο! Έπειτα από 9 μέρες γυρισμάτων λοιπόν, ο Ebsen νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο και αντικαταστάθηκε από τον Jake Haley, με το αλουμινένιο κράμα να φτιάχνεται πια με ασφαλέστερο τρόπο για το ανθρώπινο σώμα…

«Grease» – Sandy



Σε μια από τις μυθικές σκηνές του κινηματογράφου, η αθώα πιτσιρίκα Sandy (Olivia Newton-John) μετατρέπεται σε άγριο θηλυκό μέσα από την κατάμαυρη αμφίεσή της. Κι όμως, το κοστούμι ήταν εφιάλτης για την ηθοποιό, με το στενό παντελόνι να αποδεικνύεται στην πράξη τόσο στενό που έπρεπε να ραφτεί κατευθείαν πάνω στο σώμα της! Έπεται βέβαια ότι δεν μπορούσε να πάει στην τουαλέτα κατά τη διάρκεια των πολύωρων γυρισμάτων, με την ηθοποιό να αφιερώνεται στην ταινία και να ξεχνά τις δυσκολίες…

«Ψαλιδοχέρης» – Edward Scissorhands



Στενό δέρμα, μια περούκα κομματάκι τρομακτική και ψαλίδια φυσικά: με τον Τζόνι Ντεπ σχεδόν αγνώριστο στο πασίγνωστο φιλμ του Τιμ Μπάρτον, η μεταμόρφωση οφείλεται εν πολλοίς στο κοστούμι του: ήταν τόσο περιοριστικό, άβολο και στενόχωρο, που γίνονταν συνεχώς κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων τιτάνιες προσπάθειες να γίνει λίγο πιο αναπαυτικό. Ήταν και ο καυτός ήλιος της Φλόριντα που έκανε το πράγμα ακόμα πιο ανυπόφορο, με τον Τζόνι Ντεπ να τρέχει στα διαλείμματα των γυρισμάτων να δροσίζεται σε τεράστιους ανεμιστήρες που είχαν εγκαταστήσει ειδικά για τον σκοπό αυτό. Πέρα από λάτεξ και δέρμα, μέρη του κοστουμιού κατασκευάστηκαν από έναν παλιό καναπέ από το διαμέρισμα του Τιμ Μπάρτον…

«Πυρετός το Σαββατόβραδο» – Tony Manero

Ο Τζον Τραβόλτα έγινε στιλιστικό είδωλο μετά την ταινία αυτή, κάπου εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Την ώρα που η ντίσκο πέθαινε με γοργά βήματα, ο Τραβόλτα προσπαθούσε να βρει κατάλληλα ρούχα για να ενσαρκώσει τη χορευτική περσόνα του Tony Manero, καθώς κάθε ηθοποιός της ταινίας ήταν επιφορτισμένος να βρει τα ρούχα του χαρακτήρα. Οργώνοντας την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων, ο Τραβόλτα βρήκε τελικά το θρυλικό λευκό κοστούμι που όλοι τον θυμόμαστε, αγοράζοντάς το σε εξευτελιστική τιμή από κατάστημα του Μπρούκλιν…