To Jeep Compass το έχουμε παρουσιάσει από αυτήν εδώ την στήλη πολλούς μήνες πριν. Όμως πρόσφατα, είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στο τιμόνι της 2λιτρης πετρελαιοκίνητης έκδοσης, με κίνηση σε όλους τους τροχούς και το αυτόματο κιβώτιο με τις εννέα (ναι σωστά διαβάσατε, εννέα) σχέσεις.

Ποιοτικό και πλούσια εξοπλισμένο, διαθέτει επιβλητικό και όμορφο αμάξωμα, που «αισθάνεται» το ίδιο καλά τόσο εντός του αστικού ιστού, όσο και στον ανοιχτό δρόμο, αλλά και σε χωματόδρομους.

Με μήκος 4,394 μ. το μικρομεσαίο SUV, διαθέτει ευρύχωρο εσωτερικό, στο οποίο βολεύονται άνετα τέσσερις επιβάτες, ενώ με κάποιες ανοχές μπορούν να βολευτούν και πέντε, καθώς το τούνελ μετάδοσης δεν είναι ιδιαίτερα ογκώδες. Ο χώρος αποσκευών χωρά 438 λίτρα, αλλά χωρίς ρεζέρβα, κάτι που δεν θα προτείναμε σε όποιον έχει ορέξεις και για χωμάτινες διαδρομές.

Όμως, σε περίπτωση που ο αγοραστής επιλέξει να προσθέσει μία ρεζέρβα ανάγκης, τότε ο χώρος αποσκευών μειώνεται στα 388 λίτρα.

Μέτριοι έως λίγοι είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, αλλά η ποιότητα υλικών/κατασκευής και η εργονομία, θα αποζημιώσουν με το παραπάνω τον χρήστη, αλλά η περιφερειακή όραση πάσχει λίγο από τις «νεκρές» γωνίες του πίσω μέρους, που βέβαια «θωρακίζονται» με τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας.

Στα συν του επιβλητικού οχήματος η γεροδεμένη κατασκευή και η απουσία τριγμών, ακόμα και στην κίνηση πάνω σε σκληρούς χωματόδρομους.

Η με έντονη πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, είναι πολύ καλή, παρά το ότι, η ρύθμιση της πλάτης, αλλά ο περιστασιακός οδηγός κυριολεκτικά ζαλίζεται οθόνες πληροφοριών με τις πολλαπλές χρήσεις για ενημέρωση και ψυχαγωγία. Χρειάζεται πολύ δουλειά με το εγχειρίδιο χρήσης του Compass, προκειμένου ο οδηγός να μην αποσπά την προσοχή του στο τι και πως θέλουν να «του πουν» οι οθόνες αυτές.

Όπως γράψαμε και στην αρχή το Compass της δοκιμής μας φορούσε τον 2λιτρο ντίζελ Multijet (της Fiat) στην έκδοση του με τους 170 ίππους.

O κινητήρας αυτός σε συνδυασμό με το 9 σχέσεων αυτόματο κιβώτιο της ZF, είναι επαρκέστατος ακόμα και για ένα τετρακίνητο SUV με βάρος πάνω από ενάμιση τόνο. Με άφθονη ροπή από χαμηλά, απαιτεί λίγες αλλαγές ταχυτήτων, επιταχύνει το όχημα από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,5” και κάνει την οδήγηση ξεκούραστη ανεξαρτήτως τερέν.

Το αυτόματο 9άρι κιβώτιο είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενο και προσαρμόζει τη λειτουργία του στις συνθήκες οδήγησης, ενώ προσφέρει ομαλές αλλαγές χωρίς μεγάλες αυξομειώσεις στροφών λόγω του μεγάλου αριθμού των σχέσεων. Επιπλέον γίνεται σβέλτο «μαθαίνοντας» από το στυλ οδήγησης, ή όταν ο οδηγός επιλέγει σχέσεις σειριακά με το μοχλό επιλογής.

Φυσικά όλα τα παραπάνω έχουν και το αναμενόμενο κόστος κίνησης, που στην περίπτωση της δοκιμής μας γίνεται μεγαλύτερο λόγω και του σχετικά «τετραγωνισμένου» σχήματος. Έτσι η μέση κατανάλωση στα πολλά χιλιόμετρα κάθε εδάφους που καλύψαμε με το 2λιτρο πετρελαιοκίνητο Compass, χρειάστηκαν μεσοσταθμικά σχεδόν 10 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. αριθμό όχι μικρό για τα δεδομένα της εποχής.

Βέβαια το Compass δεν είναι απλά ένα υπερυψωμένο ΙΧ, αλλά είναι ένα Jeep τόσο με την συμβολική, όσο και με την ουσιαστική  έννοια του όρου.

Η έκδοση Limited που οδηγήσαμε, παρά το ότι δεν είναι προσανατολισμένη για εκτός δρόμου εξορμήσεις (όπως η Trailhawk), διαθέτει πολύ καλό αυτόματο σύστημα τετρακίνησης με 4 διαφορετικές επιλογές, για χρήση ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία κινείται το αυτοκίνητο (αυτόματο, χιόνι, άμμος, λάσπη).

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την απόσταση 21,5 εκατοστών από το έδαφος και της δυνατότητας «κλειδώματος» του κεντρικού «διαφορικού» δίνει στην συγκεκριμένη έκδοση δυνατότητες εκτός δρόμου που θα καλύψουν τις ανάγκες των περισσότερων μεγάλης οδηγών.

Επιπλέον στους ασφαλτόδρομους το ψηλό όχημα συμπεριφέρεται άψογα, με σταθερότητα στις ευθείες, καλό κράτημα στις στροφές (ελαφρά υποστροφικό στην πίεση) και ουδέτερη συμπεριφορά στις όποιες κακοτεχνίες. Το τιμόνι είναι «τόσο, όσο», ικανοποιώντας εντός και εκτός δρόμου, ενώ τα φρένα σε καμιά περίπτωση δεν μας προβλημάτισαν. Η καλή ποιότητα κύλισης, δεν επηρεάζεται από τις κατ’ ανάγκη σφιχτές αναρτήσεις, που όμως υποβαθμίζουν κάπως την άνεση, γεγονός αναμενόμενο σε αυτοκίνητο αξιοπρεπές και εκτός ασφαλτόδρομων.

Στα ατού του συγκεκριμένου μοντέλου, το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, 6 αερόσακους, πολλά συστήματα ασφάλειας (προειδοποίησης μπροστινής σύγκρουσης, σύστημα αποφυγής ανατροπής, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω), αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, cruise control, ζάντες αλουμινίου, μπάρες οροφής, ηχοσύστημα με οθόνη αφής, Bluetooth και θύρες USB και Aux, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, κ.ά.

Με όλα τα παραπάνω, αλλά και τα ειδικά προσόντα του Compass της δοκιμής μας, η τιμή των από σχεδόν 41.500 ευρώ, είναι έως και ελκυστική, αν και δείχνει υψηλή για την Ελλάδα της δεκαετούς οικονομικής κρίσης.

Με τα χρήματα αυτά (που βέβαια λίγοι μπορούν να δώσουν), αγοράζεις  ένα ασφαλές, ευρύχωρο, πλούσιο σε εξοπλισμό και εύχρηστο όχημα, που μπορεί  να προσφέρει και πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες. Στο τελευταίο βοηθά πολύ ο πετρελαιοκινητήρας που σε συνδυασμό με την υπόλοιπη κατασκευή, δίνει στο Compass της δοκιμής μας, τον τίτλο του «πιο Jeep των SUV».

Υπέρ

– Ποιότητα κατασκευής/υλικών

– Εμφάνιση

– Εξοπλισμός

– Κινητήρας/Κιβώτιο

– Επιδόσεις

– Τετρακίνηση με «κλείδωμα» και 4 επιλογές ρύθμισης

– Δυνατότητες εκτός δρόμου

– Οδική συμπεριφορά

Κατά

– Χώροι για μικροπράγματα

– Κατανάλωση

– Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.956κ.εκ.

Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 170/4.000

Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 380/1.750

Κιβώτιο: Αυτόματο 9 σχέσεων

0-100 χλμ./ώρα (δλ.): 9,5’’

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 196

Κατανάλωση: 10 λτ/100χλμ

Αναρτήσεις: Εμπρός Γόνατα Μακφέρσον, αντ. Ράβδος / Πίσω ανάρτηση Πολλαπλών συνδέσμων

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Υποβοήθηση τιμονιού: Ηλεκτρική

Διαστάσεις (χλστ): 4.398 Χ 1.819 Χ 1.660

Μεταξόνιο (χλστ.): 2.636

Βάρος (κιλά): 1.706

Χώρος αποσκευών (λίτρα): 438

Νίκος Τσάδαρης