Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε σε μια νέα ναυτική αποστολή για τον έλεγχο της τήρησης του εμπάργκο όπλων που έχει επιβάλει ο ΟΗΕ στη Λιβύη, ανακοίνωσε ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μάας.

«Η ΕΕ θα αναπτύξει πολεμικά πλοία στη ζώνη ανατολικά της Λιβύης για να εμποδίσει το λαθρεμπόριο όπλων, όμως αν αυτή η αποστολή προκαλέσει συρροή σκαφών με μετανάστες, θα σταματήσει», διευκρίνισε ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Λουίτζι Ντι Μάιο σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Νωρίτερα ο γερμανός υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μάας είχε δηλώσει επίσης πως οι ευρωπαίοι υπουργοί Εξωτερικών συμφώνησαν σε μια νέα αποστολή για την παρακολούθηση της εφαρμογής του εμπάργκο όπλων που έχει επιβάλει ο ΟΗΕ στη Λιβύη.

Η απόφαση περιλαμβάνει μέτρα για να αντιμετωπισθούν οι ανησυχίες ότι η παρουσία ευρωπαϊκών πλοίων στη Μεσόγειο θα είναι ένας παράγοντας που θα αυξήσει τις προσπάθειες των επίδοξων μεταναστών να φθάσουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη Λιβύη.

Όπως δήλωσε ο Ντι Μάιο, στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται η ανάπτυξη των πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο, μακριά από τις θαλάσσιες οδούς της μετανάστευσης από τη Λιβύη προς την Ιταλία, καθώς και η υπόσχεση να ανασταλούν οι ναυτικές επιχειρήσεις, αν υπάρξει σημαντική αύξηση των αποπειρών μεταναστών να διαπλεύσουν τη Μεσόγειο.

Ο ύπατος Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εξωτερική πολιτική, Ζοζέπ Μπορέλ, είχε ανακοινώσει την εκ νέου ενεργοποίηση της ναυτικής επιχείρησης «Σοφία» στη Μεσόγειο.

«Κανείς δεν τάχθηκε κατά της απόφασής αυτής», είπε ο Μπορέλ μετά τη σύνοδο των υπουργών, στις Βρυξέλλες σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ. «Η εντολή θα επικεντρωθεί ειδικά στην αντιμετώπιση της διακίνησης όπλων», εξήγησε.

Η επιχείρηση «Σοφία» ξεκίνησε το 2015 με στόχο την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και τον έλεγχο του εμπάργκο που είχαν επιβάλει τα Ηνωμένα Έθνη στη Λιβύη. Η εντολή της είχε παραταθεί μέχρι τις 31 Μαρτίου φέτος, ωστόσο στην πράξη είχε διακοπεί αφού οι χώρες μέλη απέσυραν τα πλοία τους λόγω της άρνησης της Ιταλίας να αποβιβάζονται στο έδαφός της οι διασωθέντες μετανάστες.

Ο Μπορέλ διαβεβαίωσε ότι τα πλοία που θα αναπτυχθούν θα εξακολουθήσουν να τηρούν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το ναυτικό δίκαιο και θα σώζουν μετανάστες που διατρέχουν κίνδυνο στη Μεσόγειο. Όμως οι ζώνες που θα επιτηρούν δεν θα βρίσκονται κατ’ ανάγκη πάνω στη διαδρομή που ακολουθούν τα πλοιάρια που μεταφέρουν μετανάστες στην Ευρώπη.