Οι πιλότοι της μοιραίας πτήσης του Boeing 737 Max της πτήσης της Lion Air που συνετρίβη στην θάλασσα της Ιάβας στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, την ώρα που το αεροπλάνο έχανε ύψος έψαχναν μέσα από το βιβλίο με τις οδηγίες να βρουν λύση και να αποφύγουν την συντριβή.

Η έρευνα για τη συντριβή της πτήσης της Lion Air έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η Αμερικανική Υπηρεσία Αεροπορίας και άλλοι αερομεταφορείς καθήλωσαν το συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους, έπειτα από την συντριβή της Ethiopian Airlines, στην Αιθιοπία.

Το Reuters με εκτενές ρεπορτάζ του αποκαλύπτει τους σοκαριστικούς διαλόγους στο πιλοτήριο τα κρίσιμα λεπτά πριν τη συντριβή όπως καταγράφηκαν στο μαύρο κουτί. Αντικείμενο έρευνας των εμπειρογνωμόνων είναι να καταλάβουν γιατί ο υπολογιστής έδωσε εντολή στο αεροσκάφος να «βουτήξει» καθώς και αν οι πιλότοι μπορούσαν να ανταποκριθούν κατάλληλα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Σύμφωνα με την αναφορά του Νοεμβρίου, δυο λεπτά μετά την απογείωση ο συγκυβερνήτης ενημέρωσε για πρόβλημα στην πτήση και είπε ότι θα διατηρούσαν το αεροπλάνο σε ύψος 5.000 ποδών. Ένα από τα στοιχεία που προκαλούν έκπληξη είναι ότι το πρόβλημα φαινόταν στον πίνακα ελέγχου του κυβερνήτη αλλά όχι στου συγκυβερνήτη.

Ο κυβερνήτης ζήτησε από τον υφιστάμενό του να ελέγξει το βιβλιαράκι με τις οδηγίες που εξηγεί τι πρέπει να γίνεται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Για τα επόμενα εννέα λεπτά το αεροσκάφος προειδοποιούσε τους πιλότους, ότι δεν υπήρχε αρκετή ώθηση για να εξακολουθήσει να πετά. Τότε δόθηκε η εντολή να «βουτήξει» με τη μύτη. Ο κυβερνήτης προσπάθησε να το επαναφέρει, ωστόσο ο υπολογιστής συνέχισε να υπακούει λανθασμένα στις οδηγίες.

«Δεν φαίνονταν να γνωρίζουν γιατί το αεροσκάφος κατευθυνόταν προς τα κάτω. Νόμιζαν ότι πρόκειται μόνο για την ταχύτητα του αέρα και το ύψος. Μόνο για αυτό μιλούσαν», ανέφερε μία από τις πηγές.

Εκπρόσωπος της Lion Air ανέφερε ότι όλα τα δεδομένα και οι πληροφορίες βρίσκονται στη διάθεση των εμπειρογνωμόνων και αρνήθηκε να προβεί σε περαιτέρω σχόλια.

Η Boeing Co δεν έχει κάνει κάποιο σχόλιο μέχρι στιγμής, καθώς η έρευνα βρίσκεται ακόμη σ εξέλιξη.