Αν υπάρχει ένα fashion αντικείμενο που κατάφερε να μονοπωλήσει τη συζήτηση στα social media την προηγούμενη χρονιά αυτή είναι η περίφημη «Wirkin». Πρόκειται για μια οικονομική τσάντα εμπνευσμένη από την κλασική Birkin του οίκου Hermès, που μέσα σε λίγες εβδομάδες μετατράπηκε σε viral φαινόμενο και συνεχίζει να συζητιέται έντονα τώρα που μπαίνουμε στην εορταστική περίοδο.

Η αυθεντική Birkin παραμένει εδώ και δεκαετίες ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και δυσεύρετα σύμβολα πολυτέλειας. Η τιμή της είναι απαγορευτική για τους περισσότερους, η απόκτησή της απαιτεί λίστα αναμονής και η ιστορία της Jane Birkin προσθέτει μια ρομαντική διάσταση στον μύθο της. Δεν είναι τυχαίο που αποτελεί την πιο πολυπόθητη τσάντα στον κόσμο, ένα αντικείμενο λατρείας για συλλέκτες και fashion lovers.

Πώς εμφανίστηκε η «Wirkin»

Λίγο πριν τις γιορτές του 2023–2024, το TikTok κατακλύστηκε από βίντεο που έδειχναν μια ορθογώνια δερμάτινη τσάντα με χερούλι και μεταλλικό κούμπωμα, η οποία θύμιζε ξεκάθαρα τη Birkin. Η τσάντα πωλούνταν στη Walmart περίπου 78 δολάρια και είχε κατασκευαστεί από την εταιρεία Kamugo. Οι χρήστες της πλατφόρμας την ονόμασαν με χιούμορ «Wirkin», ένας συνδυασμός του Walmart και της Birkin και κάπως έτσι γεννήθηκε το νέο φαινόμενο της μόδας. Με την αλλαγή της σεζόν και καθώς η ατμόσφαιρα γίνεται πιο γιορτινή, η Wirkin επανήλθε στα trends, αυτή τη φορά ακόμη πιο δυναμικά, με χιλιάδες χρήστες να την αναζητούν για χειμερινά και holiday looks.

Η Wirkin έγινε σύμβολο μιας ολόκληρης τάσης, αυτής των fashion «dupes» δηλαδή των οικονομικών προϊόντων που μιμούνται διάσημα luxury items χωρίς να τα αντιγράφουν αυτούσια. Πρόκειται για μια κουλτούρα που προτείνει προσιτές εναλλακτικές, όχι απαραίτητα παράνομες, αλλά ξεκάθαρα εμπνευσμένες από πολυτελή brands.

Ωστόσο, πολλοί ειδικοί επισημαίνουν ότι, παρά το γεγονός ότι η Wirkin δεν φέρει το λογότυπο Hermès, θεωρείται οπτικά αρκετά κοντά στο αυθεντικό σχέδιο ώστε να καταταχθεί στις απομιμήσεις. Αυτός ήταν και ο λόγος που τελικά αποσύρθηκε από τη Walmart. Παρόλα αυτά, η επιρροή της δεν εξαφανίστηκε καθώς μέσα σε λίγους μήνες εμφανίστηκαν δεκάδες παρόμοιες τσάντες σε άλλες online πλατφόρμες, διατηρώντας το trend ολοζώντανο.

Γιατί έγινε τόσο viral; Η επιτυχία της Wirkin δεν ήταν τυχαία. Συνδυάζει πολύ χαμηλό κόστος σε σχέση με το original, σχεδόν πανομοιότυπο σχήμα και αισθητική, που επιτρέπει στους χρήστες να «αναπαράγουν» τη φαντασίωση της Birkin και αισθητική που γράφει καταπληκτικά στο TikTok, ειδικά σε περιεχόμενο τύπου “What’s in my bag”.

Η Wirkin επανέφερε στη συζήτηση ένα σημαντικό θέμα, τη λεπτή γραμμή που χωρίζει ένα «dupe» από μια παράνομη αντιγραφή. Αν και δεν προσποιείται ότι είναι Hermès, η ομοιότητα στο σχήμα, το κούμπωμα και το στιλ είναι τέτοια που πολλοί θεωρούν πως ξεπερνά το όριο. Αυτή η αμφιλεγόμενη φύση, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος και τον υψηλό εντυπωσιασμό, εξηγεί γιατί η τσάντα έγινε τόσο δημοφιλής και γιατί συνεχίζει να επηρεάζει την αγορά των απομιμήσεων ακόμη και μετά την απόσυρσή της.

Παρατηρώντας ολιστικά την σημερινή αγορά, η κουλτούρα των «dupes» έχει εξελιχθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από μια μόδα. Οι καταναλωτές πλέον δείχνουν ανοιχτά τα οικονομικά αντίγραφα που αγοράζουν, ενώ τα social media ενισχύουν αυτή τη διαφάνεια. Με κάθε νέο viral βίντεο, τόσο η επιθυμία για luxury αισθητική όσο και η αγορά απομιμήσεων ενισχύονται. Και κάπως έτσι, η Wirkin έγινε κάτι παραπάνω από μια οικονομική τσάντα, έγινε σύμβολο της σύγχρονης ανάγκης για προσιτή πολυτέλεια ακόμη κι αν αυτό σημαίνει να παίζουμε στα όρια της ηθικής και του copyright.