«Πρέπει να δίνουμε ευκαιρίες, κίνητρα και έμπνευση για τις αυριανές γενιές των τεχνολόγων, επιστημόνων κι ερευνητών», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Το νομοσχέδιο φέρνει την Παιδεία και την Έρευνα κοντά στα σύγχρονα δεδομένα και απαιτήσεις της χώρας, ώστε η μάθηση και η γνώση να αποτελέσουν τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα δημιουργεί ευκαιρίες και προοπτικές και θα οδηγεί στην αειφόρο Ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Επεσήμανε ότι το σχέδιο νόμου ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες, με τη διαμόρφωση σύγχρονων τομέων με έντονα διεπιστημονικό χαρακτήρα, που ωστόσο είναι ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά, αφήνοντας έτσι περιθώρια για μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Ο κ. Φωτάκης αναφέρθηκε στο παράδειγμα του ΤΕΙ Κρήτης, το οποίο με το νομοσχέδιο μετατρέπεται σε πανεπιστήμιο, «συμβάλλοντας ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της Κρήτης και της χώρας γενικότερα».

Ακόμη, αναφέρθηκε σε διατάξεις του νομοσχεδίου, με τις οποίες μειώνεται από τη μία η γραφειοκρατία στην έρευνα, «ένα καθολικό αίτημα», όπως είπε ο υπουργός, καθώς οι ερευνητικοί φορείς και οι ΕΛΚΕ, παραμένουν στο δημόσιο λογιστικό, αλλά γίνονται ειδικές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά στην ανάληψη υποχρέωσης που γίνεται πλέον ανά κατηγορία δαπάνης και όχι για κάθε δαπάνη, στις δαπάνες μετακίνησης που γίνονται στο πλαίσιο προγραμμάτων με προϋπόθεση μόνο την υποβολή παραστατικών, σε τροποποιήσεις με σκοπό την απλοποίηση της διαδικασίας σύναψης συμβάσεων προμηθειών και στη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής δικαιολογητικών.

Επιπλέον, συνιστώνται 157 θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) για τις οποίες έχουν εξασφαλισθεί οι αναγκαίοι πόροι.

Επιπλέον, ανέφερε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ όσον αφορά το δυναμικό R&D που διαθέτει και ποσοστιαία είναι η 6η στον κόσμο χώρα σε αποφοίτους τεχνολογιών STEM, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ. Στη συνέχεια πρόσθεσε:

«Για την αξιοποίηση της πολύτιμης αυτής παρακαταθήκης στη διαμόρφωση του ρόλου της Ελλάδας στην δ’ βιομηχανική επανάσταση, υπάρχουν δυο προϋποθέσεις: Πρώτα η ανάσχεση του brain drain που εντάθηκε ιδιαίτερα τα χρόνια της κρίσης. Τα μέτρα που έχουμε λάβει, και απευθύνονται τόσο στον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα, ήδη έχουν αρχίσει να αποφέρουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Δεύτερη προϋπόθεση είναι η αναδιάταξη του τοπίου της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, η διαμόρφωση νέων δεξιοτήτων και ο εμπλουτισμός παλαιότερων. Τα ΤΕΙ ως κατεξοχήν παραγωγοί ειδικοτήτων STEM βρίσκονται στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας.

Τέλος, επεσήμανε ότι «η συμβολή στην δ’ βιομηχανική επανάσταση είναι μια πρόσθετη διάσταση που υπηρετεί το προς ψήφιση νομοσχέδιο δημιουργώντας προοπτικές κι ευκαιρίες για τη νέα γενιά και το μέλλον της χώρας».