Fashion is a reflection of society. Ο Jean Paul Gaultier έκλεισε σε έξι λέξεις το νόημα της μόδας, που αλλάζει μαζί με εμάς και έτσι είναι όντως η αντανάκλαση της κοινωνίας. Ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με πολλές πρωτιές και καινοτομίες και έκλεισε τον κύκλο του ως σχεδιαστής τον Ιανουάριο του 2020 ήταν ανάμεσα στα πολλά hot ονόματα που μίλησαν στο event της Vogue Greece, «Change Makers – Fashion: The Road Ahead».

Το «αν δεν είναι στη Vogue, δεν είναι στη μόδα», ένα σύνθημα που αυτόματα έρχεται στο μυαλό όλων μας στο άκουσμα του περιοδικού, πήρε σάρκα και οστά το πρωί της Τρίτης στο Μέγαρο Μουσικής. Μπαίνοντας κανείς στο κτήριο, έβλεπε ένα ετερόκλητο πλήθος με ένα κοινό: είχαν όλοι προσπαθήσει να είναι in fashion! Σίγουρα συζητούσαν -όπως εγώ- τι θα φορέσουν ή είχαν αποφασίσει από καιρό τι θα βάλουν γιατί έχουν έμφυτο το know how!

Το συνέδριο της Vogue έκανε σοφότερους και όσους θεωρούν εαυτόν γνώστες της μόδας, επιχειρώντας να εξηγήσει τη σύνδεσή της με την τεχνολογία και το περιβάλλον και επισημαίνοντας ότι οι κοινωνικές συνθήκες διαμορφώνουν και το μέλλον της μόδας.

Για παράδειγμα, τι σχέση έχει το metaverse με τη μόδα; Το metaverse είναι το next big thing στον κόσμο της μόδας. Και επειδή υπάρχουν πολλά πράγματα που δυσκολεύομαι να εξηγήσω για το virtual μέλλον της μόδας, θα δανειστώ τα λόγια της Leanne Young Elliott, CEO & Co-Founder του Institute of Digital Fashion: «Δεν υπάρχει μια μόνο διάσταση, αλλά πολλές με απίστευτες δυνατότητες. Δεν χρειάζεται να μας μπερδεύει το που βρίσκεται κάτι, αλλά να μένουμε στις δυνατότητες».

Αυτό που μπορώ όμως να εξηγήσω είναι πόσο η Vogue Singapore συνεπήρε το κοινό, ενσαρκώνοντας με τον καλύτερο τρόπο το «ταίριασμα» της τεχνολογίας με τη μόδα. H Βettina von Schlippe, εκδότρια του περιοδικού στη Σιγκαπούρη, εξήγησε πώς λόγω κορονοϊού ανέλαβε αυτό το τολμηρό εγχείρημα να αναλάβει τη Vogue μιας άλλης χώρας από το σπίτι της. Τελικά, καινοτόμησε με φοβερά εξώφυλλα, σπάζοντας στερεότυπα δεκαετιών, τυπώνοντας για παράδειγμα έναν QR code στο εξώφυλλο του Σεπτεμβρίου!

«Τα ρούχα σου είναι ευθύνη σου»

Sustainability ή αλλιώς βιωσιμότητα είναι αυτό που έκαναν οι μανάδες μας, αγόραζαν τα ρούχα που χρειάζονταν και τα κρατούσαν για χρόνια! Η μόδα επιτάσσει να σκεφτόμαστε πριν αγοράσουμε ένα ρούχο. Με λίγα λόγια, πριν πάρετε ένα ρούχο σκεφτείτε ποιος το έφτιαξε και αν δούλεψε σε ανθρώπινες συνθήκες, αν τα υλικά από το οποίο είναι φτιαγμένο θα πάρουν χρόνια για να ανακυκλωθούν. «Είμαστε πολίτες και όχι καταναλωτές» και «έχει σημασία που ξοδεύουμε τα χρήματα και τον χρόνο μας» όπως είπαν οι ομιλητές στην εκδήλωση για να εξηγήσουν ότι η υπερκατανάλωση οδηγεί σε υπερσπατάλη κάτι που ο πλανήτης δεν έχει ανάγκη.

Κι αν πιστεύετε ότι όλα αυτά σημαίνουν ότι θα πρέπει να φοράμε κουρέλια και γυάλινα φορέματα, η  Eva Kruse, Group SVP, Global Engagement στο PANGAIA, έχει την απάντηση: Όλοι όσοι ασχολούμαστε με τη βιώσιμη μόδα έχουμε στο μυαλό μας ότι ο κόσμος δεν αγοράζει ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ για να σώσει τον πλανήτη αλλά για να δείχνει όμορφος!

«Παντού υπάρχει ένας Έλληνας»!

Δεν θα μπορούσε να λείπει η «οσμή» από λίγο Ελλάδα. Τέσσερις creatives και δημιουργοί μίλησαν για το πώς η καταγωγή τους επηρέασε τη ζωή και την καριέρα τους και συμφώνησαν ότι αυτό που χαρακτηρίζει όποιον έχει ελληνικές ρίζες είναι το συναίσθημα και το μεράκι του.

Η Elvira Panagiotopoulou, shoe designer για τους οίκους Off White και Alanui, artistic director για το brand DI GAΪA και creative director της Callista Crafts, έμεινε στην Ελλάδα λόγω κορονοϊού και παράγει εδώ παπούτσια με την υπογραφή της. Το πρώτο παπούτσι της συλλογής της, που, ωστόσο, παρήχθη στη Φλωρεντία ονομάστηκε Gaia από το ελληνικό «Γη» και είναι εμπνευσμένο από τον Μονομάχο. Ο Stavros Karelis, Founder & Buying Director του concept store MACHINE-A σε Λονδίνο και Σανγκάη -θέλει στην επόμενη πενταετία να ανοίξει κατάστημα και στην Ελλάδα- είναι ο πρώτος που δεν διαχώρισε ανδρικά και γυναικεία ρούχα στα μαγαζιά του. Ο Mario Swab, Creative Director του ελληνικού fashion brand Zeus + Dione και η Elvira Panagiotopoulou συμφώνησαν ότι οι Έλληνες πρέπει να εκπαιδευτούν περισσότερο στη μόδα και να αγαπήσουν τη χειροτεχνία. «Κάπως σαν να υποτιμούν το ράψιμο ή το να φτιάχνουν παπούτσια»!

Η Sarah Rafferty και η -fashion icon- Ντόνα του Suits

Ένα από τα πρόσωπα που πήραν το πιο θερμό χειροκρότημα του κοινού ήταν η Sarah Rafferty, που λατρεύτηκε ως Ντόνα στη σειρά Suits (αυτό που έπαιζε και η Μέγκαν Μαρκλ πριν ερωτευτεί τον πρίγκιπα Χάρι!). Όποιος έχει δει αυτή τη σειρά-έπος, ξέρει ότι η Ντόνα -δικηγόρος που έγινε συνέταιρος σε μεγάλη νομική φίρμα- έχει αφήσει εποχή με τα ρούχα της!

Δεν θα μπορούσε λοιπόν να λείπει από την κουβέντα η… ντουλάπα της Ντόνα! Η Rafferty είπε ότι η δύναμη της ηρωίδας της ήταν η ενσυναίσθηση και ότι κάθε ρούχο της ήταν σαν «στολή» που μετέφραζε το συναίσθημά της.

H Rafferty είναι και ακτιβίστρια και στέλνει με κάθε τρόπο που μπορεί μήνυμα για την ενδυνάμωση των γυναικών: «Υπάρχουν πλέον περισσότερες γυναίκες σκηνοθέτες, παραγωγοί, executives. Ακούμε πλέον περισσότερες ιστορίες γυναικών« τόνισε.

«Εύχομαι οι γονείς και οι δάσκαλοί στη ζωή σας να σας κοιτάξουν και να δουν ποιοι πραγματικά είστε» είπε στο κλείσιμο της συζήτησης και αποθεώθηκε.

Παρέλαση αστέρων με Louboutin και Kakanias, Jean Paul Gauliter και Rousteing

Ο Christian Louboutin -και μάλλον θα πω κάτι που ξέρετε- εμπνεύστηκε την κόκκινη σόλα από το μανό που έβαφε τα νύχια της η αδερφή του και -ίσως αυτό να μην το ξέρετε!- άρχισε να σχεδιάζει όταν είδε μια πινακίδα σε ένα μουσείο που απαγόρευε να πατάνε στο μωσαϊκό και δεν του άρεσε πώς ήταν ζωγραφισμένο το παπούτσι! Μαζί του ο Έλληνας καλλιτέχνης, Κωνσταντίνος Κακανιάς, με τον οποίο σχεδίασαν μαζί την απόλυτα ελληνική συλλογή Greekaba. Ξεχώρισε για το χιούμορ του, γιατί όπως είπε «όταν σχεδιάζω τρώω, είμαι Έλληνας» -σε αντίθεση με τον Γάλλο σχεδιαστή που, όπως είπε το πολύ να φάει έναν κόκκο ρυζιού!-και για την κατακλείδα του: «μπορείς να μάθεις περισσότερα από την αποτυχία παρά από την επιτυχία».

Ο Jean Paul Gaultier είναι ο καλύτερος story-teller! Δεν θυμάται πάντα την ερώτηση αλλά σε κάνει να ξεκαρδίζεσαι ή να μένεις με το στόμα ανοιχτό λέγοντας ιστορίες από τα γυρίσματα της ταινίας «Kika» του Αλμοδοβάρ που επιμελήθηκε τα κουστούμια, ή πώς εμπνεύστηκε να φτιάξει κοσμήματα από κονσέρβες και φόρεμα από σακούλες σκουπιδιών ή πώς πριν αποφασίσει να εντάξει την αντρική φούστα στην κολεξιόν του έστειλε στη Μαντόνα φουστανέλες που είδε σε παρέλαση και εκείνη ενθουσιάστηκε! Και έκλεισε δίνοντας την καλύτερη συμβουλή: «Να μην ακούτε τις συμβουλές των άλλων»!

Ο άνθρωπος που καταχειροκροτήθηκε όσο και η Lafferty -μπορεί και περισσότερο- είναι ο Creative Director του οίκου Balmain, Olivier Rousteing, τον οποίο ανέλαβε όταν ήταν μόλις 24 χρονών και «άγνωστος». Είναι ο μοναδικός που είχε τέτοια αλληλεπίδραση με το κοινό, τραβώντας βίντεο με τις ενθουσιώδεις αντιδράσεις του κόσμου. Το Μάντρα του, που υπηρετεί με αφοσίωση, είναι: «Έχω ένα όνειρο και θα το πραγματοποιήσω ο κόσμος να χαλάσει».

Μικρός βρέθηκε σε ορφανοτροφείο και όταν πριν 11 χρόνια ανέλαβε να τρέξει έναν οίκο μόδας, η λέξη diversity ήταν άγνωστη. «Ήμουν μαύρος, 24 χρονών και άγνωστος, άκουσα πολλά» περιγράφει. Αν σκεφτεί κανείς ότι από το ορφανοτροφείο έφτασε να είναι αυτός που έκανε διάσημες της Gigi και Bella Hadid, ανακοίνωσε συνεργασία με τη Cher -μίλησε και για τη δικιά μας Άννα Βίσση που ήταν παρούσα στο event- δεν είναι να απορεί που έκλεισε την παρουσία του στο συνέδριο, διατρανώνοντας: το παρελθόν σου δεν σε καθορίζει!