Ο εμπορικός κόσμος θα έρθει αντιμέτωπος με μια πρωτόγνωρη κατάσταση για τα ελληνικά δεδομένα κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, καθώς το εισόδημα των καταναλωτών έχει συρρικνωθεί σημαντικά και για μια μεγάλη κατηγορία μισθωτών και συνταξιούχων δεν υφίσταται πλέον ο 13ος μισθός.

Η αλλαγή στα οικονομικά δεδομένα της μέσης οικογένειας έχει συντελέσει στην εσωστρέφεια των καταναλωτών και στις περικοπές αγορών.

Από την πλευρά του επιχειρηματικού κόσμου, τα προβλήματα πιστωτικής ασφυξίας διευρύνουν συνεχώς το έλλειμμα ρευστότητας και δημιουργούν ένα ασφυκτικό κλίμα στην ελληνική αγορά.

Προσφορές και ταξίδια για τους πελάτες

Σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο, όπου ο τζίρος των καταστημάτων μειώνεται συνεχώς, οι έμποροι «ποντάρουν» στην εορταστική περίοδο, η οποία φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά θα κρίνει τη μελλοντική πορεία πολλών επιχειρήσεων.

Προσφορές, χαμηλές τιμές, δωρεάν ταξίδια και δωροεπιταγές, κυριαρχούν στο λιανεμπόριο, καθώς οι επιχειρηματίες προσπαθούν με τις προωθητικές ενέργειες να αντέξουν στον έντονο ανταγωνισμό και να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους.

Την κρισιμότητα της κατάστασης για τις ελληνικές επιχειρήσεις επεσήμανε ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), κ. Αντώνης Ζαΐρης, λέγοντας ότι το σύνολο του τζίρου του λιανικού εμπορίου στην ελληνική οικονομία ανέρχεται στα 50 δισ. ευρώ, ετησίως.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι αν υπάρξει μια μείωση του τζίρου της τάξης του 15%, αυτόματα θα στερήσει από την αγορά 7,5 δισ. ευρώ.

«Για να κινηθεί η αγορά σε ανοδική τροχιά, θα πρέπει να κινητοποιηθούν άμεσα οι μηχανισμοί ρευστότητας, καθώς και να λειτουργήσει τόσο ο αναπτυξιακός νόμος όσο και το ΕΣΠΑ, που παρουσιάζει χαμηλή απορροφητικότητα της τάξης του 12%. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναζωογόνηση της αγοράς είναι η παρότρυνση του κόσμου να προβεί σε αγορές, τονίζοντας ότι στη ζωή και την κατανάλωση η ματαίωση των προσδοκιών είναι ό,τι χειρότερο» συμπλήρωσε.

Από την πλευρά της, η πρόεδρος της «ΕΚΠΟΙΖΩ», Παναγιώτα Καλαποθαράκου, εκτιμά ότι οι καταναλωτές θα κινηθούν με φειδώ και σύνεση, «γιατί δεν υπάρχει περίσσευμα από το εισόδημά τους, για να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες τους, πολύ περισσότερο τα επιπρόσθετα έξοδα, που δημιουργούν οι εορταστικές ημέρες».