Κατά 13% μειώθηκαν οι τιμές των οπωροκηπευτικών το τελευταίο δωδεκάμηνο στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που παρουσίασε την εξέλιξη των μέσων τιμών βασικών οπωροκηπευτικών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, για το τελευταίο δωδεκάμηνο.

Συνολικά, η μείωση ήταν 12,70%, από τον Ιανουάριο του 2011 έως τον Ιανουάριο του 2012, χωρίς στάθμιση βαρύτητας στον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Με σταθμισμένη τη βαρύτητα στον οικογενειακό προϋπολογισμό (στοιχεία κατανάλωσης ΕΛΣΤΑΤ), η συνολική ποσοστιαία μείωση είναι 13,57%, ως αποτέλεσμα της σημαντικής μείωσης της τιμής της τομάτας και της πατάτας, προϊόντα με μεγάλη κατανάλωση από τα ελληνικά νοικοκυριά. Όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, αυτή η μείωση εκτιμάται ότι αντιστοιχεί σε μέση εξοικονόμηση περίπου 50 ευρώ ανά έτος ανά νοικοκυριό στην Ελλάδα.

Η έρευνα έδειξε τη μεταβολή μέσων τιμών σε 21 προϊόντα, ανάμεσα στον Ιανουάριο του 2011 και τον Ιανουάριο του 2012. Από τα 21 προϊόντα, που εξετάστηκαν, τα 16 παρουσίασαν μείωση στις μέσες τιμές τους, από 2,48% έως και 35,25%. Μάλιστα, για πέντε από αυτά τα προϊόντα, η μείωση ήταν μεγαλύτερη από 20% και για ένδεκα από αυτά, μεγαλύτερη από 10%.

Τη μεγαλύτερη μείωση τιμής παρουσίασαν η τιμή της μελιτζάνας- τσακώνικης με 35%, της πιπεριάς με 31% και της πιπεριάς Φλωρίνης με 28%. Από τα πέντε μόλις προϊόντα, που αύξησαν την τιμή τους, τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασε το αγγουράκι (κιλό) από 1,51 σε 2,12 ευρώ. Σε γενικές γραμμές, τα λαχανικά- κηπευτικά παρουσίασαν μεγαλύτερη μείωση τιμής, σε σχέση με τα φρούτα.

Επίσης, εξετάστηκε και η εξέλιξη των τιμών των βασικών λαχανικών, με κριτήριο τη συμμετοχή τους στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ειδικότερα, η τιμή και των 5 λαχανικών ήταν πτωτική, το τελευταίο δωδεκάμηνο. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση παρουσίασε η τομάτα με μείωση 26% και την ακολούθησε η πατάτα με μείωση 20%, η οποία πραγματοποιήθηκε, πριν ξεκινήσει το λεγόμενο «κίνημα της πατάτας». Ακολούθησαν το μαρούλι με πτώση 14,5%, το κρεμμύδι με 11% και το καρότο με 4,5%.

Διαπιστώνεται, λοιπόν, ότι οι μέσες τιμές των οπωροκηπευτικών στα σούπερ μάρκετ, εν μέσω οικονομικής ύφεσης, συνολικά, μειώνονται, σε βάθος χρόνου, παρά την εποχικότητα, που έχουν τα συγκεκριμένα είδη και την επιβάρυνση των εμπλεκόμενων (παραγωγών, λιανέμπορων, κλπ) με επιπλέον κόστη (π.χ. αύξηση τιμών καυσίμων, φορολογία κλπ).

Επισημαίνεται ότι η έρευνα βασίστηκε στα πρωτογενή δεδομένα, που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).